سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24260
تاریخ انتشار : 1399/10/22 09:35

نمایشگاهی از آثار هنری آسیب‌دیده در انفجار بیروت برپا می شود



نمایشگاهی از آثار هنری آسیب‌دیده در انفجار بندر بیروت، در موزه موزاییک «ویلا آئودی» پایتخت لبنان افتتاح شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، از روزنامه نشنال، انفجار مهیب مردادماه گذشته در بندر بیروت علاوه بر تلفات جانی، خسارت‌ گسترده‌ای نیز به اقتصاد و هنر منطقه وارد کرد. در کنار آسیبی که به بناها و محوطه‌های تاریخی این شهر وارد شد، بسیاری از آثاری که در موزه‌ها، گالری‌ها و دیگر مراکز هنری به نمایش درآمده بودند در اثر موج انفجار از بین رفته و یا خسارت دیدند. حال با گذشت نزدیک به پنج ماه از این تراژدی تکان‌دهنده، نمایشگاهی با عنوان هنر مجروح (L'Art Blesse) در بیروت افتتاح شده است که این بوم‌های پاره و مجسمه‌های شکسته را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه که در موزه موزاییک ویلا آئودی بیروت برپا شده، شامل مجموعه‌ای از بیش از ۶۰ اثر هنری است که در انفجار بندر بیروت خسارت دیدند.

نمایشگاه هنر مجروح آثار آسیب‌دیده را از جنبه جدیدی به نمایش می‌گذارد. برخی از آنها بدون تغییر و دقیقاً به همان شکل پس از انفجار برای بازدید در نمایشگاه قرار داده شده‌اند. به عنوان مثال، مجسمه‌های فلزی صلح و عشق در هم تنیده از نایلا رومانوس ایلیا با همان فرورفتگی و خراش‌های به جا مانده از موج انفجار به نمایشگاه اضافه شده‌اند؛ این مجسمه‌ها در زمان وقوع انفجار در لابی هتل لو گری/ Le Gray، به فاصله تنها چند کیلومتر از بندر، قرار داشتند. حتی چلچراغی که در اثر انفجار روی زمین موزه ویلا آئودی افتاد و شکست نیز به همان شکل دست نخورده برای بازدید در محل باقی مانده است.

دیگر آثار به نمایش گذاشته شده اما به گونه‌ای ترمیم شده‌اند که تَرَک و پارگی‌های ایجاد شده در اثر انفجار در آنها پیدا باشد. از بارزترین نمونه این نوع آثار می‌توان به نقاشی‌های تام یانگ اشاره کرد که به شکلی وصله شده‌اند که رد نخ درست شکل یک جای زخم روی بوم باقی بماند.

در طبقه دوم این نمایشگاه نیز آثاری به نمایش گذاشته شده‌اند که پس از انفجار خلق شدند. این بخش از نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از ۹ نقاشی از نابیل ناهاس هنرمند لبنانی‌الاصل است که صحنه‌هایی از ویرانی ناشی از انفجار بیروت و تاثیر آن روی مردم این شهر را به تصویر می‌کشد.

نمایشگاه هنر مجروح تا شنبه ۱۶ ژانویه (۲۷ دی ۹۹) ادامه خواهد داشت.  

انفجار ماه اوت (مرداد ۹۹) در بندر بیروت، صحنه هنری پایتخت لبنان را در هم شکست و آسیبی جدی به نگارخانه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی این شهر وارد کرد. به گزارش وزارت فرهنگ لبنان، در این انفجار دست‌کم هشت هزار ساختمان از جمله ۶۴۰ بنای تاریخی خسارت دیدند.

به دنبال این حادثه، سازمان یونسکو، موزه لوور پاریس و دیگر سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی کارزاری راه انداختند تا برای بازسازی کتابخانه‌ها، ساختمان‌های تاریخی و موزه های خسارت دیده بیروت کمک مالی جمع کنند. هنرمندان و سازمان‌های هنری منطقه نیز برای جمع آوری اعانه مالی برای پشتیبانی از خیریه‌ها و فضاهای هنری آستین بالا زدند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir