سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24319
تاریخ انتشار : 1399/11/19 13:15

اعلام برگزیدگان جشنواره ملی عکس و پوستر مقابله مردمی با کرونا



‌برگزیدگان جشنواره ملی عکس و پوستر همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا معرفی شدند.

به گزارش تجسمی آنلاین،  مراسم اهدای لوح تقدیر و جایزه برگزیدگان جشنواره صبح امروز شنبه 18 بهمن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با حضور علاقه‌مندان و هیأت داوران برگزار شد.

در بخشی از متن فراخوان این جشنواره آمده است: هنر، آیینه جامعه است. این جمله یکی از جمله‌های کلیدی در جامعه‌شناسی هنر است. جمله‌ای که حاکی از آن است که از طریق آثار هنری می‌توان به شناخت عمیق‌تری از جامعه رسید.از اولین روزهای همه‌گیری بیماری، شاهد تصاویر زیادی از کنار هم قرار دادن رزمنده‌ها در جنگ هشت‌ساله و مدافعان سلامت بودیم؛ واکنشی که نشان از باورهای جهادی و همدلانه ایرانیان داشت.

بر اساس چنین نگاهی بود که ایده برگزاری جشنواره‌ای با موضوع عکس در زمان بیماری همه‌گیر کرونا طرح شد. چرا که اخبار و تصاویر از کشورهای دیگر، حاکی از رفتارهایی متفاوت از رفتار ایرانیان بود؛ تصاویری که بازتاب رفتار، ایدئولوژی (دینی یا غیردینی) و باورهای مردم بود.

این رفتار و باور در ایرانیان منجر به انتشار اخباری مبنی بر همراهی و همدلی مردم با کسانی بود که به هر دلیل و به هر شکل آسیبی از بیماری کرونا خورده بودند، یا کسی را از دست داده بودند یا کسب و کارشان مورد تهدید قرار گرفته بود. برای همین به نظر رسید ثبت این تصاویر بستری برای بازبینی و احیای اتحاد و غرور ملی خواهد بود؛خصوصاً ثبت این تصاویر به آیندگان کمک خواهد کرد تا گذشته خود را بهتر و مستندات تصویری بشناسند و منبع خوبی برای مورخان خواهد بود.

بنابراین طرح یک جشنواره هنری در واحد تهران شمال با تأکید بر عکس و پوستر و در محورهای زیر مطرح شد:

جلوه‌های حضور داوطلبانه و همکاری با کادر درمان و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با ویروس کرونا؛

جلوه‌های همدلی با مردم آسیب‌دیده از ویروس کرونا؛

مشارکت مردم در رعایت اصول بهداشتی در ارتباطات اجتماعی؛

تجلیل از کادرهای درمان و صفوف مقدم مبارزه با اپیدمی کرونا؛

تجلیل از شهدای سلامت

بر اساس این گزارش: «در بخش پوستر، تعداد 220 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید. اغلب این آثار تجلیل از کادر درمان یا در ارتباط با پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بود. از آنجا که مدافعان سلامت در همه جای دنیا، از احساس تقریبا یکسانی در مواجه با بیماری وجود دارد، نگاه جهانی در این آثار مشاهده می‌شود. ریز نوشته‌های پوسترها نیز، حاکی از همین نگاه است.

در بخش عکس نیز 450 اثر از شهرهای مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید. برخی از صاحبان این آثار، عکاسان خبری بودند و برخی دیگر، علاقه‌مندان به عکاسی. با بررسی عکس‌هایی به دبیرخانه جشنواره رسیده است، می‌توان این آثار را به چند دسته تقسیم کرد: دسته اول، آنهایی که مستند اجتماعی به طور واقعی بودند، مثل آثاری در بیمارستان‌ها، ضدعفونی اماکن عمومی، ایام عزاداری محرم. دسته دوم، عکاسی چیدمانی یا کارگردانی شده با رویکرد اجتماعی بود؛ اما موضوع این عکس‌ها همچنان اجتماعی بود و به عبارت بهتر آن فضاها و چیدمان در واقعیت نیز دیده شد، مثل فضاهای داخلی یا خارجی ایام قرنطینه».

دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با مرکزیت واحد تهران شمال، با همکاری دانشگاه هنرهای ایرانی-اسلامی استاد فرشچیان و انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران در راستای بازنمایی مشارکت و همدلی ایرانیان در مواجه با ویروس کرونا اقدام به برگزاری جشنواره ملی عکس و پوستر «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا» کرد.

این مسابقه فرصتی برای شهروندان ایرانی بود تا آنچه در خصوص واکنش‌های اخلاقی، همدلی و همیاری ایرانیان در مواجه با بیماری کووید 19 را ثبت و ضبط کرده‌اند، با زبان هنر، مستندسازی کنند. این جشنواره در دو بخش عکس و پوستر برگزار شد. علاقه‌مندان به زودی می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی: iau-tnb.ac.ir  و صفحه اینستاگرامی جشنواره به آدرس  @art_festivalcoronavirus  از نمایشگاه مجازی این جشنواره بازدید به عمل آورند.

بیانیه هیات داوران بخش پوستر و اعلام نفرات برتر

هیات داوران بخش پوستر متشکل از مریم لاری، فرزاد ادیبی و بهنام زنگی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره ملی عکس و پوستر «همدلی و مشارکت مردمی در مقابله با کرونا»، از تلا‌ش‌هاى فردى و گروهى  برخى از طراحان گرافیک که بى‌هیچ چشم‌داشتى در جهت آگاهى‌بخشى و ارائه راه‌هایی برای پیشگیرى از ویروس کرونا آثاری طراحى کرده و در ارتقای دانش هم‌وطنان از راه هنر پوستر سازی کوشیدند، تشکر کرد.

این هیات آثار منتخب خود را بر اساس محورهای زیر انتخاب کرد:

داشتن پیامی جهانی به خاطر موضوع،

رعایت اصول تجسمی و اجرای درست گرافیکی،

ارتباط درست موضوع و ساختار (محتوا و فرم)،

برخورد خلاقانه با موضوع.

در این مرحله 32 اثر از میان 220 پوستر رسیده به دبیرخانه جشنواره انتخاب کردند و در نهایت نفرات برتر را به شرح زیر معرفی کردند:

نفر اول: فاطمه فیضی‌اسفنکره از تبریز به خاطر سادگی در بیان و استفاده از المان‌های بسیار مشهود و ملموس مثل گوشی پزشکی و خانه‌ای ساده و کودکانه، بر یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا یعنی در خانه ماندن و در امان بودن تأکید کرده است.

نفر دوم: فرناز نصیری‌پور از کرمانشاه به خاطر سادگی در بیان و زبانی ملموس و موجز بر یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری یعنی پرهیز از دست دادن و به نوعی رعایت فاصله اجتماعی تأکید کرده است.

نفر سوم: عرفان غلامی از تهران ضمن استفاده از المانی آشنا، دستکش بوکس، مفهوم حمله و دفاع، حمله ویروس کرونا و دفاع انسان در برابر آن را بیان کرده است.

هیات داوران از احمدرضا بهره‌مند از لارستان، الهام صالحی شب لیز از کرج، ژیلا زارعی از اردبیل، رضوانه پیله‌ور از اراک و سعیده ابوالقاسمی از تهران نیز تقدیر کردند.

بیانیه هیات داوران بخش عکس و اعلام نفرات برتر

محمود عبدالحسینی، فرهاد سلیمانی و کتایون قدس راد. هیات داوران بخش عکس ضمن تقدیر از تلاش برگزارکنندگان این جشنواره، از کوشش‌های شبانه‌روزی عکاسان، خصوصا عکاسان خبری که همچون مدافعان سلامت در خط اول مبارزه علیه ویروس کرونا بوده و در انعکاس اخبار مربوطه و در راستای آگاه ساختن هم‌وطنان نهایت تلاش خود را به خرج دادند، تشکر و قدردانی کرد.

این هیات نیز آثار منتخب خود را بر اساس محورهای زیر انتخاب کرد:

ارتباط آثار با مضمون فراخوان،

دید نو به موضوع  خارج از نگاه‌های کلیشه‌ای،

نشان دادن ارتباط مردم با موضوع،

زیبایی‌شناسی و استفاده از فن و تکنیک‌های عکاسانه شامل کادربندی، ترکیب‌بندی، استفاده از سرعت و دیافراگم مناسب، شرایط نوری مناسب،

نگاه ساده و روان به موضوع.

سپس از بین حدود 200 اثر منتخب، در نهایت به تعداد 50 قطعه عکس رسید که از بین این تعداد، نفرات برگزیده را به شرح زیر اعلام کرد:

نفر اول: ناصر جعفری از تهران به خاطر توجه به فرم و فضا در راستای بیان دقیق شرایط بحران؛

نفر دوم: تهمینه رحمانی از تهران با مجموعه عکس مدافعان سلامت، به خاطر دوری از شعارزدگی درعین‌حال توجه به نشانه‌ها در بیان عمیق مجاهدت و تلاش کادر درمان؛

مهزیار مهدی پور از اهواز به خاطر برخوردی ساده و پرداختن به لطافت‌های شیرین زندگی در دوران بسیار سخت قرنطینه.

هیات داوران از امیرحسین ترکمن از همدان، فاطمه جداری‌نویدی از تهران، سامان خدایاری از تهران، ژنیا ابدیان از تهران، احسان فقیهیان از ساری و مجید حجتی از اصفهان تقدیر کرد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir