سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 24352
تاریخ انتشار : 1399/12/06 09:20

برگزیدگان ششمین جشنواره ملی عکس زعفران ایران مشخص شدند



برگزیدگان ششمین جشنواره ملی عکس زعفران ایران با محوریت تربت‌حیدریه و زاوه مشخص شدند و از پوستر این جشنواره نیز رونمایی شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه روز سه شنبه در نشست شورای اسلامی این شهر که با همین محور برگزار شد در بیان ترتیب و توالی برگزاری ششمین جشنواره ملی عکس زعفران ایران گفت: بعد از برپایی نخستین جلسه با دبیر جشنواره و اعضای دبیرخانه جشنواره مقرر شد این دوره به دلیل شرایط مربوط به کرونا به صورت غیرحضوری برگزار شود اما از گروه‌های تلویزیونی خارجی به صورت حضوری دعوت به عمل آمد.
فاطمه نخعی‌نیا افزود: دبیر جشنواره نیز به دعوت شبکه جهانی العالم به تهران رفت و به مدت یک ساعت به معرفی منطقه و اهداف برگزاری جشنواره در دوره جدید پرداخت و با رایزنی و مکاتبه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه و همچنین معاونت رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دوره خبرگزاری های مهمی وارد مزارع این خطه شدند.
وی ادامه داد: آبان ماه امسال شبکه تلویزیونی و خبرگزاریcctv  و شین‌هوا از کشور چین، راشاتودی روسیه، efe از کشور اسپانیا،  کانال ۱۲ ترکیه، شبکه ماهواره‌ای کردستان عراق و موسسه عکس نورفتو از کشور ایتالیا، ضمن حضور در منطقه اقدام به تهیه و انتشار اخبار زعفرانی شامل تصویربرداری از مزارع و کارخانه‌ها و مصاحبه با کشاورزان، مسوولان، بازاریان و مردم تربت‌حیدریه و زاوه و همچنین مدیران شرکت‌های حامی این دوره جشنواره کرده و به معرفی ویژگی‌های زعفران ایرانی پرداختند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه گفت: مهرماه امسال دبیرخانه جشنواره از طریق اطلاع‌رسانی در سامانه جشنواره و دیگر سامانه‌های تخصصی فضای مجازی از جمله اینستاگرام و نشریات کاغذی و یا هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و نیز اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، فراخوان جشنواره را که شامل بخش‌های مختلفی بود منتشر کرد.
نخعی نیا افزود: با اتمام مهلت دریافت آثار، بیش از سه هزار قطعه عکس، عکس‌نوشت و فیلم کوتاه از عکاس‌های فعال خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور و نویسندگان دریافت شد که نتایج راه یافتگان بخش‌های مختلف امروز اعلام می‌شود.
وی ضمن انتقاد از نحوه حمایت از دوره ششم جشنواره ادامه داد: متاسفانه شهرداری و شورای شهر به رغم اعلام شورا، مبلغ ناچیزی در نظر گرفته‌اند که کمترین مبلغ به عنوان حامی مالی است و امیدواریم با توجه به بالا رفتن هزینه‌های مختلف و تا زمانی برپایی آیین پایانی، ضمن تسریع در پرداخت نسبت به افزایش مبلغ نیز تجدید نظر کنند.
دبیر ششمین جشنواره ملی عکس زعفران ایران (تربت‌حیدریه و زاوه) نیز در این آیین گفت: جشنواره ملی عکس زعفران با هدف معرفی زعفران به عنوان محصول پایه این خطه، که بزرگترین تولیدکننده طلای سرخ کشور و جهان است و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران، امسال ۶ ساله شد.
سلیمان گلی افزود: مشکل تکراری کم توجهی مسوولان این خطه به طور اخص و مسوولان کشور به طور اعم به این حرکت بزرگ است همچنان وجود دارد و برای دست اندرکاران جشنواره هنوز یک سووال بی پاسخ مانده و آن این است آیا زعفران در کشاورزی و تجارت بین‌الملل ایران، جایگاهی دارد یا نه؟
وی ادامه داد: اگر پاسخ منفی است، پس همین را به شکل رسمی علام کنند تا ما این قدر تلاش نکنیم، اما اگر به راستی زعفران در کشاورزی و تجارت بین‌الملل ایران جایگاه ویژه‌ای دارد چرا باید همه ساله به دنبال حامی مالی بگردیم و در نهایت امسال نیز مجموعه دریافتی ما تا این لحظه برای برپایی جشنواره ۹۰۰ میلیون ریال از سوی سه شرکت نوین ‌زعفران، زعفران سحرخیز و شرکت زعفران صباغ‌زاده و شرکا است.
دبیر ششمین جشنواره ملی عکس زعفران ایران گفت: اگر بنا بود جشنواره در سطحی بالاتر و بهتر برگزار شود به دست کم سه میلیارد ریال اعتبار نیاز داشتیم که ۲ میلیارد ریال آن برای برپایی و حضور بیشتر عکاسان و بقیه برای انتشار کتاب جشنواره است که متاسفانه هنوز کتاب جشنواره در سال‌های قبل نیز منتشر نشده‌است.
گلی در ادامه از کرونا به عنوان چالش جدید یاد کرد و افزود: کرونا تمام برنامه‌های ما را به هم ریخت و لذا امسال از عکاسان داخلی دعوت کردیم با حضور در مزارع زعفران منطقه خود، آثارشان را برایمان ارسال کنند و مراسم پایانی و اهدای جوایز نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص و البته نظر نهایی ستاد کرونای شهرستان اعلام خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز گفت: یکی از موضوعات مغفول مانده در این شهر، حوزه فرهنگ و هنر است و برای تغییر چنین رویه‌ای همه باید پای کار بیایند و به خصوص دستگاه‌های فرهنگی بیشتر به این موضوع توجه داشته‌ باشند.
محمدعلی اللهیاری افزود: شهرداری بودجه مخصوص فرهنگی دارد که البته ارقام مصرفی آن نیز چشمگیر است اما به دلایل مشکلاتی که وجود دارد چه بسا به طور کامل صرف امور فرهنگی نشود.
وی ادامه داد: در ساختار شهرداری یک چارت فرهنگی تعریف شده است که افراد به کار گرفته شده در این چارت متناسب با آن نیستند و باید از افرادی انتظار همکاری داشت که تناسب و علاقه‌مندی به حوزه فرهنگی‌ و هنری داشته‌باشند.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: به عنوان نمونه "محمدرضا آقایی" مامور پاکبان شهرداری این خطه از بهترین کتاب‌خوانهای کشور است که حضور وی در چنین جایگاهی زیبنده شهر ما نیست و باید از وجود او در حوزه‌های فرهنگی نظیر کتابداری استفاده شود.  
اللهیاری افزود: از شهردار انتظار داریم بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر توجه خود را معطوف کند زیرا شرط نخست بقای فرهنگی و اجتماعی هر شهر، توجه به حوزه فرهنگی و هنری است.
شهردار تربت‌حیدریه نیز گفت: اولویت فرهنگی را شورای شهر تعیین، تصویب و به ما ابلاغ می‌کند و هیچ شهرداری نمی‌تواند خارج از این مصوبات حرکت کند.
سعید اکبریان افزود: البته در عین حال نباید تصور شود هر شهرداری که بیشتر به چنین موضوعاتی پول می‌پردازد شهردار خوبی است زیرا به اعتقاد من آن شهرداری که بتواند پای بخش خصوصی را به چنین فضاهایی باز کند موفقتر است.

وی همچنین از حاضران خواست از پرداختن به موضوعات ۲ قطبی بپرهیزند و ادامه داد: این که بگوییم حوزه عکس و زعفران اولویت دارد یا حوزه‌های دیگر، همه از نظر ما اولویت دارند و به همه باید پرداخت اما بحث مهمتر اثربخشی یک حرکت است که باید به آن توجه داشت.
شهردار تربت‌حیدریه گفت: این بدان معناست که موضوع "گردشگری زعفران" به مراتب از جشنواره عکس مهمتر است زیرا با حضور گردشگران در فصل برداشت در این خطه، در ذیل آن می‌توان شاهد حضور عکاسان و رسانه‌های داخلی و خارجی نیز بود که البته شرایط حاکم بر کرونا جلوی این فعالیت را می‌گیرد اما دست اندرکاران جشنواره باید از هم‌اکنون مقدمات چنین فضایی را برای سال آینده فراهم کنند.
به گزارش خبرنگار  ایرنا از  مجموع سه هزار اثر شامل "عکس با دوربین حرفه‌ای، تلفن همراه، عکس‌نوشت، فیلم کوتاه اینستاگرامی و گزارش‌های تصویری" که توسط اشخاص و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی به دبیرخانه ارسال شد برگزیدگان بخش "اصلی" به این شرح مشخص شدند: ابراهیم علی پور از بانه، نعمت معینی‌ امین از سبزوار، احمد بلباسی از تهران، عادل عزیزی از اراک، امین رحمانی از تاکستان، امین کریمی از تهران، بهرام بیات از زنجان، پویا بیات از تبریز، پیمان حمیدی‌پور از بجنورد، جابر غلامی از اراک، جواد درویشی از تربت‌حیدریه، جواد رضایی از مشهد، حسین جوان منتظری از زاوه، حمید عزیزی خانقاهی از سنقر کرمانشاه، داوود کهن ترابی از کرج، سارا جعفری از سنندج، سعید شم‌آبادی از مشهد، علی‌اصغر یوسفی از اراک، علی‌اکبر مطلوبی از تبریز، علی خوانین از شیراز، فرزانه نجومی از تربت‌حیدریه، فاطمه سادات آرام از مشهد، مجید حجتی از اصفهان، محمد قجر از گنبدکاووس، مهدی اسحاقی قالیباف از مشهد، هادی دهقانپور از سبزوار، امیرمهدی نجفلو از همدان، مصطفی رضایی از مشهد، امید علیزاده از تربت‌حیدریه، حدیث فقیری از شیراز و مگنان گنز از کشور ترکیه.
همچین برگزیدگان بخش "عکس‌نوشت" نیز عبارتند از: محمد حسن‌زاده از تربت‌حیدریه، حمید سبحانی از مشهد، مهری کارخانه از اراک، سیما حسن‌زاده از ارومیه، آرزو عباسعلی‌پور از تربت‌حیدریه، رضا عرفانی از مشهد، مجتبی اسماعیل‌زاده از ارومیه و یاسمین شیری از تربت‌حیدریه.
بنا بر این گزارش برگزیدگان بخش "عکاسی تلفن همراه" این جشنواره را فاطمه رضایی از اندیمشک، عادل عزیزی از اراک، امین رحمانی از تاکستان، پویا بیات از تبریز، پیمان حمیدی‌پور از بجنورد، جابرغلامی از اراک، سمیرا غفاریان‌ قالیباف از مشهد، هادی دهقانپور از سبزوار و امید علیزاده از تربت‌حیدریه از آن خود کردند.
پژمان مولایی از اندیمشک، احمد فیاض محمدآبادی از مشهد و علیرضا رحمانی از تاکستان نیز برگزیدگان بخش "معنویت در فضای شهری" شدند. 
اما در بخش ویژه "ویدیوی کوتاه فضای مجازی" رضا اسدنیا از تربت‌حیدریه، وحید مهرجو از تربت‌حیدریه و وحید نظری از زاوه مفرات اول تا سوم شدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا برگزیدگان بخش ویژه "نگاه مردمی" هم پس از انتشار آثار در بخش‌های مختلف جشنواره در فضای مجازی از بین آثاری که دارای بیشترین بیننده باشند در فرایندی از سوی دبیرخانه جشنواره انتخاب و  اعلام خواهند شد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir