سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 25401
تاریخ انتشار : 1400/02/11 17:10

"وزیری مقدم" سوژه مستند «از تهران تا رم» سفارت ایتالیا شد



فعالیت هنری و آثار «محسن وزیری مقدم» هنرمند فقید ایرانی که نقاشی با شن را بنیان نهاد، دستمایه دومین قسمت از مستند هفت قسمتی «از تهران تا رم» سفارت ایتالیا در ایران شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، سفارت ایتالیا در ایران دومین قسمت از مستند هفت قسمتی از تهران تا رم؛ سفری از دریچه هنر (From Tehran to Rome. A Journey through Art) را با تمرکز بر زندگی و آثار محسن وزیری مقدم نقاش معاصر ایرانی و از پیشگامان جنبش هنر انتزاعی پخش کرد.

وزیری+مقدم
 

 

مستند از" تهران تا رم"، جدیدترین ابتکار عمل سفارت ایتالیا در ایران برای تاکید بر پیوندهای فرهنگی و هنری دو ملت ایران و ایتالیا است. این مستند با همکاری یاسمین زندیه و احسان رونق تولید شده که به آثار و زندگی هفت هنرمند معاصر شامل پنج هنرمند ایرانی و دو هنرمند ایتالیایی می‌پردازد که گذشته و آموزش هنری آنها متأثر از هنر و فرهنگ دو کشور بوده است؛ در این مجموعه هر قسمت یک نفر معرفی می‌شود. سفیر ایتالیا در ایران هدف از ساخت این مستند را تاکید بر ارتباط عمیق ایران و ایتالیا در حوزه فرهنگی می‌داند. اولین قسمت این مجموعه اسفند ۹۹ با محوریت فعالیت هنری و آثار بیژن بصیری دیگر هنرمند ایرانی پخش شد.

وزیری مقدم ۵ مرداد ماه سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان یکی از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبا، در سال ۱۳۳۴ به ایتالیا نقل مکان کرد و ضمن تحصیل در این کشور، به هنرآفرینی مشغول شد. آثار هنری این هنرمند پرآوازه امروز در بنیاد محسن وزیری مقدم نگهداری می‌شود که در سال ۲۰۱۷ در رم تأسیس شد و توسط پسرش، هامون وزیری، اداره می‌شود.

وزیری مقدم ۱۶ شهریور سال ۹۷ در سن 94 سالگی در رم درگذشت. علاوه بر یک مجموعه ارزنده از آثار هنری متشکل از سبک‌ها و مواد مختلف، چند کتابچه راهنمای هنر با عناوین شیوه طراحی جلد ۱ و ۲، ترجمه اندیشه و کار پل کلی، ۱۴ گفتار با زیر عنوان درباره نقاشی، طراحی و مجسمه سازی از وی برجای مانده است که امروزه یک کتاب مرجع مهم برای هنرمندان سراسر جهان به شمار می‌رود.

وزیری+مقدم
 


در این قسمت از مستند سفارت ایتالیا به سبک خلاقانه وزیری مقدم در نقاشی با شن نیز اشاره می‌شود. شن‌نگاری‌های وزیری‌مقدم، علاوه بر اینکه به یکی از جدی‌ترین جریان‌های هنر مدرن مربوط می‌شود، ارجاعاتی به پریمیتیویسم یا نوعی بدویت‌گرایی در هنر دارند. حتی می‌توان دورتر رفت و آن‌ها را هم‌تراز نقاشی‌های دیواری انسان نخستین با دست در غارهای باستانی دانست. به همین جهت می‌توان تأثیری از هنر تجریدی و چکیده نگارانه سپیده‌دم تاریخ را بر آثار این هنرمند ردیابی کرد. از همین‌رو بسیاری از منتقدان غربی از جمله توروکو لی‌وری، ماریو بوسالی و یا جولیو کارلو آرگان، اهمیت به‌سزایی برای این دوره از کارهای او قائل شده‌اند. این هنرمند فقید همچنین به ساخت مجسمه‌های چوبیِ مَفصلی و متحرکش مشهور است. وزیری مقدم تنها نقاش ایرانی است که موزه هنرهای مدرن نیویورک (MOMA) اثرش را بدون واسطه خریداری کرده است.

قسمت اول و دوم مستند از ایران تا رم در حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام در دسترس است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir