سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 25413
تاریخ انتشار : 1400/03/23 17:11
در یک نشست خبر عنوان شد:

دورخیز حوزه هنری دیجیتال برای ترویج نوع جدید مصرف رسانه ای



امین نادری مدیر حوزه هنری دیجیتال در یک نشست خبری به تشریح فعالیت ها و برنامه های این بخش از حوزه هنری پرداخت و از استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در گالری‌های حوزه هنری خبر داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی‌آنلاین، امین نادری مدیر حوزه هنری دیجیتال در ابتدای نشست خبری امروز 22 خرداد 1400 با تاکید بر ضرورت حضور جدی و با برنامه‌ در فضای مجازی گفت: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی اشاره فرمودند فضای مجازی، فرصتی به عظمت انقلاب اسلامی است که باید از آن بهره جست. اگرچه اکثر اتفاقات و آسیب‌های مرتبط به فضای مجازی معطوف به استفاده بی‌‌رویه از رسانه‌های اجتماعی است، لذا نباید از نکات مثبت این عرصه غافل شد. استفاده از فضای مجازی به قدری رایج شده که ما به وسیله ابزارهای مجازی سفارش غذا و یا خودرو برای سفر خود را انجام می دهیم لذا نباید از این ظرفیت که وارد زندگی مان شده غفلت کنیم.

مدیر حوزه هنری مجازی افزود:در گذشته وقتی صحبت از مطالعه کتاب دیجیتال می شد، مخالفان می گفتند که باعث تضعیف بینایی می شود که البته این مسئله صحت دارد اما امروزه مطالعات نشان می دهد که هر فرد در طول روز بین سه تا پنج ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کند. اخبار زرد و آفت‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی که موجب کلافگی می‌شود و حضور مداوم و بدون برنامه در فضای مجازی همانند رفتار فردی خواهد بود که به مدام غذای فست‌فودی مصرف می‌کند اما نیازهای بدن او برطرف نمی‌شود لذا برنامه منسجم در این عرصه ضروری است.

وی با اشاره به دایر شدن گالری های مجازی در سایت حوزه هنری افزود: در حوزه هنری دیجیتال درصدد ترویج نوع جدیدی از مصرف رسانه ای هستیم و حضور در فضای مجازی را هدف‌مند کنیم تا مردم بدانند که می توانند در این فضا کتاب دیجیتال بخوانند، کنسرت ها و گالری ها را آنلاین تماشا کنند. مهم‌ترین ماموریت حوزه هنری دیجیتال در دسترس بودن فعالیت‌های هنری خواهد بود؛ اتفاقی که در زمینه کتاب و فیلم و نمایش‌های خانگی زیرساخت‌های خوبی برای آن رقم زدیم.

نادری گالری‌های مجازی را فرصتی برای عمومی شدن هنر دانست و در ادامه اظهار داشت: امروز مخاطبان ما  با استفاده از ظرفیت گالری‌های مجازی که در حوزه هنری دیجتال به‌وجود آمده است خواهند توانست آثار مهم تجسمی را ببینند. هنرهای تجسمی از جمله اصیل‌ترین هنرهایی هستند که ما در عرصه مدیا برای عرضه آنها دچار مشکل و محدودیت بودیم چراکه نمایش آن‌ها محدود به اکران چند هفته‌ای در گالری‌های پایتخت است و این موضوع فرصت برابری برای همه مخاطبین نیست. گالری‌های سه بُعدی با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز تحت عنوان گالری‌های آنلاین حوزه هنری امکانی برای دیده شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار هنرمندان تجسمی خواهد بود.

مدیر حوزه هنری مجازی با اشاره به اهمیت اقتصاد هنر و درآمد پایدار هنرمندان تاکید کرد: بستر گالری‌های مجازی به بستر فروش آثار مجازی وصل خواهد شد؛ اتفاقی که در نمایشگاه فروش کتاب مجازی رقم خورد. این نمایشگاه طبیعتا پیچیدگی‌های خاصی را خواهد داشت اما این بستر به درآمد پایدار هنرمندان کمک خواهد کرد. هنرمندان سراسر کشور که تمایل به عرضه آثارشان را دارند می‌توانند اثر مورد نظرشان را به ما ارائه دهند.

امین نادری تاکید کرد: ما در حوزه هنری دیجیتال به مصرف هنری مخاطبین در عرصه دیجتال کمک می‌کنیم. خانواده‌ها اگر به این محتوای سالم، پاک و استاندارد رجوع کنند، پشیمان نخواهند شد.

وی در مورد همراهی مراکز استانی حوزه هنری با این امکان جدید گفت: هرکاری که در حوزه تکنولوژی انجام دهیم نیازمند ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که در سازمانهایی که رفتار سنتی داشته اند این کار به کندی صورت می گیرد. در حال حاضر این امکان وجود دارد که محتوای مد نظر را خودشان بارگذاری کنند که احتمالا هماهنگی و منطبق شدن با این فرایند در سطح کل سازمان یک سال زمان ببرد.

مدیر حوزه هنری دیجیتال در مورد هزینه ایجاد گالری های سه بعدی آنلاین و رقابت یک نهاد دولتی با بخش خصوصی تصریح کرد: اگر واقعا در حوزه خصوصی کاری انجام می دهند قرار نیست که ما به عنوان نهاد حاکمیتی با آنها رقابت کنیم. در حال حاضر چند استارتاپ مشغول فعالیت بر این پلتفرم هستند که ما هم با آنها در تعامل هستیم و اصطلاحا از آنها لایسنس خریداری می کنیم. حتی نمایشگاه مجازی کتاب را با آنها انجام دادیم.ایجاد این گالری ها با استفاده از تکنولوژی چندان پر هزینه ای نیست و جالب اینکه نمایشگاه کتاب لندن و بولونیا هم از همین پلتفرم استفاده می کنند.

وی آغاز به کار بخش حوزه هنری دیجیتال را از مدتها قبل توصیف کرد و گفت: حوزه هنری یک از پیشگامان این فرایند بوده به طوری که اولین نمایشگاه کتاب دیجیتالی (آنلاین) که برگزار کردیم  که با عنوان انتهای راهروی ۲۷ را در تیرماه سال ۹۹ بود که اتفاقا به اندازه نیمی از آنچه که در نمایشگاه کتاب تهران انتشارات ما می فروخت بدون بن های تخفیف به فروش رساندیم و اولین گالری آنلاین ما هم در اواخر سال گذشته بود که یک میلیون بازدید با آی پی اختصاصی داشت که هرگز در نمایشگاه های فیزیکی ما رخ نمی داد.

نادری ادامه داد: برای بازدید در گالری های آنلاین محدودیتی نداریم و با توجه به وجود گالری های فیزیکی در سطح استانها وجود دارد و در مورد تبلیغ آن گالری و نمایشگاه هم باید بدانیم که اگر یک گالری بازدید بیشتری می شود حتما کار بهتری ارائه می دهد که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: محصولات هنری کالای تجاری نیستند که با تبلیغات سطحی به مخاطب عرضه شوند بلکه باید به صورت ترویجی با آنها برخورد کردو این جلسه اولین ادام برای اطلاع رسانی در این حوزه است به رغم اینکه فعالیت هایی از گذشته آغاز کرده ایم.

در بخش پایانی این نشست، «محمد‌علی شادزاد» مدیر نوآوری و فناوری‌های حوزه هنری هم گفت: در طراحی این گالری ها از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرده ایم که اگر عینک های مخصوص را در اختیار داشته باشند حتی موسیقی در حال پخش در گالری را خواهند شنید. تا کنون گالری های ابوالفضل عالی و خانه عکاسان یک و دو و یکی از گالری های استانی در این سایت بارگزاری شده اند و به زودی برای همه استان‌ها این امکان فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: به زودی این گالری های مجازی حوزه هنری به سایت ارت‌آرتیست که یک باراز آثار هنری است متصل خواهد شد و فرصتی برای درآمد پایدار هنرمندان فراهم خواهد کرد.
گالری های آنلاین گام بلندی در راستای عدالت فرهنگی است

مجدالدین معلمی هم در یک پیام تصویری به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: گالری های مجازی به علاقمندان در هر نقطه از جهان این فرصت را می دهد تا در تعامل عمومی با کانون تولید هنر قرار بگیرند. مجدالدین معلمی معاون حوزه هنری نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برگزاری نمایشگاه های حوزه هنری در فضای مجازی گفت:

وی با بیان اینکه هر چقدر تماس هنر با مردم بیشتر باشد تاثیر گذارتر خواهد بود گفت: هنر با برگزاری مجازی نمایشگاه ها و در دسترس بودن برای همه مردم، به آنها نزدیک‌تر می‌شود؛ طبعاً وقتی به مردم نزدیک‌تر شود، منطق هنر رعایت می‌شود. در چنین فضایی نیاز هنر به حمایت‌های دولتی کاسته و بیشتر جنبه مردمی پیدا می کند.

معلمی گفت: این کار بسیار مهم است و گام موثری در عدالت اجتماعی و فرصتی برابر برای هنرمندان و مخاطبان ایجاد می کند تا هم آثاری را ارایه کنند و هم آثار هنری را ببینند و در خرید و فروش آن مشارکت کنند. در این فضا دیگر نمایش هنر محدود به مرکز نخواهد بود و افراد در تمام نقاط کشور امکان بازدید و تماشای آثار هنری را خواهند داشت.

معاون هنری حوزه هنری وقتی اثر هنری را برای یک قشر خاص تولید می کنید با زمانی که برای مردم عادی تولید می شود از جنس دیگری است که حتما تاثیر متفاوتی در جامعه می گذارد و وقتی مردم به هنر نزدیک شوند، از فعالیتی که باید حتما مورد حمایت دولت باشد خارج می شود و مردم با توجه و یا بی توجهیشان این پیام را به هنرمند می دهند که آیا اثرش را دوست دارند یا نه.

معلمی با بیان اینکه به واسطه شیوع بیماری کرونا ما تمام فرصت های عرضه هنری در زمینه تئاتر، موسیقی و تجسمی را از دست دادیم گفت: در عین حال فرصت ها و مخاطبان جدیدی پیدا کردیم که بر همان اساس فعالیت در فضای مجازی الزامی و مهم می نماید.

در پایان این نشست امین نادر در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر استارتاپ طرف قرارداد حوزه هنری بعد از مدتی منحل شده و یا مایل به ادامه همکاری نباشد و یا توان دادن خدمات پشتیبانی و به روز رسانی نداشته باشد آن وقت سرنوشت این فعالیت چه خواهد شد گفت: امروزه حتی نهادهای مشابه ما به فکر صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر افتاده اند و ما هم با همین رویکرد در تعامل با استارتاپها قرار گرفته ایم. در عین حال تدابیری هم اندیشیدیم که آن تیم ها هم مشارکت و سهم داشته باشند تا انگیزه بیشتری برای ادامه همکاری و تلاش بیشتر داشته باشند.

وی تاکید کرد: در عین حال من به عنوان فردی که از سال 1390 در این حوزه فعالیت دارم اصلا از این بابت نگرانی ندارم چون تکنولوژی معطل نمی ماند و بر فرض اگر همکاری تیم فنی با ما قطع شود امکان جایگزینی سریع وجود دارد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir