سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 25441
تاریخ انتشار : 1400/05/17 15:40
دومین بزرگداشت نامی پتگر

افتضاحی در مقابل دیدگان خاموش مرکز تحسمی ارشاد



درحالی دومین بزرگداشت نامی پتگر در یک گالری برگزار شد که برگزاری آن چیزی در حد فاجعه بود، هرچند مدیران مرکز تجسمی بیشتر به کارهای دیگر مشغولند و توجهی به این داستان ها ندارند.

تجسمی‌آنلاین: مجید احمدی: دومین بزرگداشت نامی پتگر بعد از 13 سال در ‌‌روزها و شرایطی برگزار شد که ایران با موج جدید و عظیمی از کووید19 مواجه شده‌است، همچنین رویداد پیش‌رو تا حد زیادی شبیه به یک بزرگداشت نبود و با توجه به شرایطی که آن دیده شد قطع به یقین مخاطب متوجه کمی و کاستی‌های این اتفاق خواهد شد.

بزرگداشت+نامی

در وهله ‌نخست پوستر هر رویدادی به شکلی خلاصه‌گو یا همراه با اغراق‌های درستی از نمایشگاه است‌که به فرمی نامتناسب در قالب 3 پوستر نامتعارف دراین مجموعه به نمایش درآمده‌است و رونمایی می‌کند. از دیگر ضعف‌های موجود در پوستر نوشتن اسامی مهمانان در کنار هنرمندان است که خود پایه و اساس زیرساختی یک بزرگداشت را زیر سوال می‌برد و بیشتر شبیه به نمایشگاه هنرجویی یک آموزشگاه است. پوستر یک رویداد تجسمی باید به گونه‌ایی مبالغه آمیز یا حداقل گویای محتوای رویداد باشد. علاوه بر پوستر دعوت نامه بزرگداشت نیز با مشکلات ظاهری و ساختاری مواجه هست که آن‌را بیشتر شبیه به یک کارت پستال نمایش می‌دهد که از جمله مشکلات بصری در آن انتخاب رنگ زمینه، حاشیه بکار برده شده و دیگر موارد که اصول و چهارچوب‌های گرافیکی را زیر سوال می‌برد.

بزرگداشت+نامی
 

برای برگزاری یک بزرگداشت هنری باید فضایی مناسب انتخاب شود و فضای گالری گل‌های داوودی اصلا متناسب با استانداردهای یک گالری خوب نبوده‌است، به عبارتی از نوع قرار گیری تابلو های نقاشی در کنار هم که فاصله متناسب برای دیدن آثار در آن اصلا رعایت نشده‌است می‌توان متوجه‌ این ناهماهنگی‌ شد و همین اتفاق از ارزش بصری کارهای خوب موجود در رویداد می‌کاهد و چیدمان آثار هم به نحوی انجام گرفته‌است که مخاطب هنگام ورود متوجه نداشتن درک زیبایی شناسی خواهد شد، همچنین نوع نورپردازی اصلا مناسب با کارها نیست و به نمایش آثار ضربه‌ی شدیدی وارد می‌کند.  علاوه بر این ها گالری از تهویه‌ی مناسب برخوردار نبوده است و همین اتفاق در این شرایط اصلا مناسب برگزاری همچنین رویدادی بزرگی نخواهد بود.

بزرگداشت+نامی

به‌طور کلی در برگزاری چنین رویداد و بزرگداشتی گویی مسئولان هیچ بویی از زیبایی شناسی، کارشناسی آثار هنری و برگزاری یک رویداد هنری نبرده‌اند. بزرگداشت نامی پتگر با رونمایی یک اثر از او در کنار آثار پسر عمویش علی پتگر و دخترش دیدار پتگر و دیگر هنرمندان در گالری گل‌های داوودی به آدرس: تهران، خیابان طالقانی، بین حافظ و نجات‌اللهی،پلاک 263 از جمعه 15 مرداد 1400 تا 20 مرداد 1400 برگزار شده‌است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir