سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 25448
تاریخ انتشار : 1400/06/02 19:48
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرهنگ آلوده هوا را آلوده می کند



وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که فرهنگ مثل هواست، گفت: فرهنگ فضای تنفس جامعه است و وقتی فرهنگ پاکیزه باشد جامعه را پویا می بینیم و وقتی آلوده باشد هوا را آلوده می‌کند.

به گزارش تجسمی آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی همزمان با نوبت بعدازظهر چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی (امروز سه شنبه)، در ابتدای سخان خود با درود به روان پاک شهید سلیمانی که فرهنگ شهادت را جان و تعریف دیگری بخشید، گفت: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست. همه قیل و قال های ایسم‌های اجتماعی و سیاسی ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب ما امری فرهنگی و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی هستند. تمام مجاهدت های مجاهدان در عرصه علم و فناوری و سازندگی ریشه‌شان در فرهنگ است.

نمایندگان و مردم عزیز ایران، جمهوری اسلامی امروز در طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد.

وزیر+پیشنهادی
 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت به رسمیت شناختن فناوری‌های نوین در دنیای امروز عنوان کرد: با تکیه بر این فناوری‌ها باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چابک کنیم.


وی با تشکر از مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه نمایندگان فرهیخته و همه کسانی که در موافقیت یا مخالفت او صحبت کردنند، افزود: تشکر ویژه از کمیسیون‌های مختلف و جلسات خوبی که برگزار و نکات بسیار خوبی مطرح شد که عمق نخبگی مجلس را از نزدیک مشاهده کردم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکات خوب و گفت‌وگوها و تعامل‌های خوبی شکل گرفت که ای کاش دوربین‌ها می‌توانستد بحث‌های کمیسیون ها را ضبط و در اختیار مردم قرار می‌دانند.

این استاد دانشگاه همچنین با تشکر از اصحاب جراید و خبرنگاران که جلسات صحن علی مجلس را پوشش و در معرض دید مردم قرار داده اند،گفت: امروز آنچه در مجلس می‌گذرد نمایش ارزشمندی از مردم سالاری دینی است و کجایند مدعیان مردم سالاری تا ببینند که امام عزیز امت و رهبر معظم انقلاب چقدر زیبا مردم سالاری دینی را هدایت کرده اند.

اسماعیلی افزود: در این چند روزی که بحث وزارت پیش آمد بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنم و دوستان زیادی هم پیشنهادات و انتقاداتی داشتند؛ به روی چشم به همه آن‌ها احترام می‌گذاریم.

فرهنگ فضای تنفس جامعه است

وی ادامه داد: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش ها، گرایش‌ها عادات و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هوای فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما است و فضای تنفس جامعه است.

جامعه پویا با فرهنگ پاکیزه

وی با اشاره به تقابل فرهنگ اصیل توحیدی در برابر فرهنگ های غیر توحیدی در دنیای امروز اظهار داشت: فرهنگ انقلاب اسلامی در برابر فرهنگ استکباری ایستاده و فرهنگ امید و نشاط در برابر فرهنگ پوچ گرایی صف آرایی کرده است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، نمایش، ادبیات و شعر و موسیقی سنگرهایی مهم و راهبردی برای ما هستند.

تمام هنرها و صنایع فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها جنگ تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای است. تمدن شیطانی با موسیقی و سینما تلاش می‌کند رفتار ملت‌ها را به نفع سلطه خود دستکاری کند. آنها به زور رسانه‌های جهنمی شان با زر و زور و تزویر می‌خواهند ملت‌ها را از فرهنگ خود منصرف یا منزجر کنند.

اسماعیلی با تاکید بر این که تمام هنرها و صنایع فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند توضیح داد: هنرمندان و عناصر فرهنگی ما دارند با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن استکباری دست و پنجه نرم می کنند. این عرصه عرصه نبرد است. مجاهدان در خط مقدم هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی، عقلی و قانونی است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد. هنرمندی که برای درد جامعه اش می‌نویسند، می‌سراید و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن امثال بنده دارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد تصدی‌گری‌ ندارد

وی با بیان این نکته که بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود تاکید کرد: تلاش خود را برای حمایت از آثار ارزشمند به کار خواهم بست. برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان یا بی اراده یا ناظر منفعل باشد. ما این رویکرد را قبول نداریم. ما می توانیم از ظرفیت های بزرگ انجمن‌ها استفاده کنیم. وزارت فرهنگ ارشاد نمی خواهد تصدی گری کند. می‌خواهد انجمن ها را به کار گیرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از چالش ها را مشکلات معیشتی خواند و افزود: شیوع کرونا یک بلای همه گیر بوده که بیشترین زیانش به حوزه فرهنگ و هنر رسیده است. تعطیلی مشاغل فرهنگی ضربه‌های سختی را به حوزه فرهنگ وارد کرده است. رکود اقتصادی باعث افزایش چند برابری محصولات فرهنگی شده و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشته است.

 

وزیر+پیشنهادی
 

چالش تولید و توزیع غیرقانونی محصولات

وی تولید و توزیع غیرقانونی محصولات را دیگر چالش مهم خواند و گفت: به محض این که کتاب خوب ناشر به فروش می‌رسد در میدان انقلاب به صورت افست چاپ می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر این که گسترش فناوری های نوین بسیاری از موضوعات را تغییر داده است، اظهار داشت: باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم و متناسب با این تغییرات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چابک کنیم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است و در اکثر شهرستان ها ادارات آن با حداقل نیرو و امکانات کار می کنند. از طرفی هم این وزارتخانه به کارهای حداقلی تقلیل پیدا کرده و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است.

ایران رنگین کمانی از قومیت‌هاست

وی با طرح این پرسش که آیا مناطق مختلف ما تاریخ و فرهنگ کهنی ندارند؟، گفت: ایران مثل یک رنگین کمان از قومیت‌ها است. از سیستان و بلوچستان و خراسان یا استان‌های شمالی که هر کدام ظرفیت‌ها و توانایی‌های خاص فرهنگی خود را دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.
اسماعیلی افزود: تبریز، ارومیه و اردبیل با آن تاریخ شفاهی ارزشمند، کردستان قهرمان و فرهنگ دلاوری در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرند.

خوزستان مهمترین فرصت برای حضور ما در کشورهای غرب آسیا
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ظرفیت های استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این استان عزیز به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور با ظرفیت های موجودش مهمترین فرصت برای حضور ما در کشورهای غرب آسیا است و ما نسبت به این فرصت‌های بزرگ کم توجه بوده‌ایم.

وی در ادامه با اسم بردن از تمامی استان‌های کشور افزود: کجای تاریخ می توانیم بزرگانی که در دو استان هرمزگان و بوشهر رشد کرده‌اند را پیدا کنیم. همه اینها دارایی‌های بزرگ ما هستند که باید به آنها توجه شود.

در حوزه فرهنگ باید عُرضه داشته باشیم

اسماعیلی با تاکید بر اینکه فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت‌ها، گفت: در حوزه فرهنگ باید عُرضه داشته باشیم و فضای رشد را برای این کشور بزرگ ۷ هزار ساله درست کنیم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشور ایران با تاریخ و فرهنگ غنی و بزرگی که دارد باید در دولت مردمی تمامی ظرفیت های بلقوه آن به فعلیت برسد.

وی با بیان اینکه ما در حوزه محتوایی و نظارت نیازمند قدرت بیشتری هستیم، توضیح داد: همین امروز با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس نمایندگان عزیز ما به این دو موضوع نقدها و گله‌های بسیاری داشتند و ما حتما به این موضوعات توجه جدی خواهیم داشت.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ۲۳ سال است که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنم، گفت: انشالله تلاش می کنم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی موضوعات مورد توجه نمایندگان و همه تجربه ۲۳ ساله خود بحث‌ها و موضوعات مختلف را پیگیری کنم.

پیگیری دستگاه‌ها بر مبنای پایش‌های فصلی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: میزان موفقیت دستگاه‌ها را بر مبنای پایش‌ها در ابعاد شهری، استانی و کشوری به صورت دایم و فصلی پیگیری خواهیم کرد.

وی شورای فرهنگ عمومی را یکی از ظرفیت‌های مهم کشور دانست و گفت: ما در حوزه فرهنگ عمومی کشور باید رشد کنیم. متاسفانه شنیده‌ام در برخی استان‌ها ۲ یا ۳ سال است که شورای فرهنگ عمومی تشکیل نشده؛ دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

باز تعریف آرایش رسانه‌ای کشور

اسماعیلی همچنین به باز تعریف آرایش رسانه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم تنفیذ اشاره کردند که آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به باز تعریف دارد. باید از موضع پدافندی در مقابل رسانه‌های معاند به موضع آفندی برسیم.

بی نیازی به درآمد نفتی با سرمایه گذاری در صنایع فرهنگی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تقویت اقتصاد فرهنگ و بهبود کسب و کارهای قانونی، گفت ایران عزیز ما آنقدر استعداد دارد که اگر در حوزه صنایع فرهنگی به درستی سرمایه گذاری کنیم نیازی به نفت نداریم.

وزیر+پیشنهادی
 

خودکفایی در حوزه نشر

وی به پیگیری و خودکفایی در حوزه نشر اشاره کرد و تاکید کرد: جالب است عرض کنم ۹۰ درصد کاغذ ما وارداتی است. ۹۰ درصد فیلم و زینک، جوهر، دستگاه تکثیر انتشارات همه وارداتی است. آیا شرکت‌های دانش بنیان ما ظرفیت این کار را ندارد. قطعا اگر سرمایه گذاری کنیم حتما این اتفاق خواهد افتاد.

هدفمند سازی یارانه‌ها در حوزه فرهنگ

اسماعیلی تاکید کرد: هدفمند سازی یارانه‌ها در حوزه فرهنگ باید تصحیح شود. دوستان می‌گویند برخی یارانه می‌گیرند اما آن پول‌ها را در جایی غیر از فضای فرهنگی و خلاف استفاده می‌کنند.

بیانیه گام دوم در صدر برنامه های وزارت فرهنگ

این استاد دانشگاه گفت: در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی، تکمیل پروژه نظام سازی، جامع پردازی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه ریزی ها قرار دهم.
وی افزود: بر این باورم که اصحاب فرهنگ این سرزمین، مردمانی از قیبله بارانند که با روحی پاک و جانی چالاک بر مزرعه خشک و نارس جوامع طراوت بخشیده و گنج شایگان فرهنگ و هنر این دیار را رایگان به آنان تقدیم و در بازار غوغازده عالم خاکی سجاد سحر می گستراند.

چشم امید غرب به خورشید گرمابخش فرهنگ و هنر انسانی و اخلاق ایرانی

اسماعیلی اظهار داشت: معتقدم با صیانت از این سیاست دردانه گامی بلند در فراخوان بشریت به فرهنگ و هنر ایران اسلامی این جغرافیای جان و سرزمین خورشید برداشته خواهد شد.  
به گفته وی، ایران عزیز ما رنگین کمانی زیبا و چشم نواز از مجموعه خوبی هاست و امروز انقلاب اسلامی ملت ایران منادی پیام معنویت و اسلام رحمانی در جهان مادی است؛ ایرانی که چشم امید غرب به خورشید گرمابخش فرهنگ و هنر انسانی و اخلاق آن دوخته شده است.
وی ادامه داد: ایثارگران این سرزمین امروز در حوزه های مختلف از جمله در حوزه فرهنگ باید در پیشتازی این عرصه قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه برای آینده ایران اسلامی، شعری ناب از نادر ابراهیمی را نقل کرد که محمد نوری آن را سروده است. ما برای آن که ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم. ما برای آن که ایران خانه خوبان شود رنج دوران برده ایم.

رئیس جمهوری روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که محمد مهدی اسماعیلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قوه مقننه معرفی شده است.

اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی است.

عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صدا وسیما، معاون فرهنگی‌ و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان، عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضاییه و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از سوابق اجرایی اسماعیلی است.

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی از ۳۰ مردادماه آغاز شده است و هنوز ادامه دارد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir