سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 28520
تاریخ انتشار : 1400/09/17 10:27
لوح رویایی گیلگمش در بغداد به نمایش درآمد

بازگشت ۱۷۹۲۶ اثر باستانی و هنری غارت‌شده به عراق



«لوح رویایی گیلگمش» که بخشی از روایت ۳۶۰۰ ساله حماسه گیلگمش است، پس از بازگشت از آمریکا به عراق در ساختمان وزارت امور خارجه در بغداد به نمایش عمومی درآمد.

به گزارش تجسمی آنلاین، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مراسم رونمایی از لوح رویایی گیلگمش و ده‌ها قطعه و اثر تاریخی غارت‌شده که به این کشور بازگشته گفت: «ما توانستیم ۱۷ هزار و ۹۲۶ اثر تاریخی را از کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، ایتالیا، انگلیس و هلند بیابیم و به عراق بازگردانیم.»

لوح رویایی گیلگمش پیش‌تر در یک مراسم رسمی به سفیر عراق در آمریکا تحویل داده شده بود و روز سه‌شنبه پس از بازگشت به عراق در ساختمان مرکزی وزارت امور خارجه در بغداد به نمایش درآمد. حصان ناظم، وزیر فرهنگ عراق و برخی مسئولان و مدیران ارشد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو هم در این مراسم حضور داشتند.

لوح گیلگمش که بخشی از حماسه گیلگمش (از نخستین، کهن‌ترین و پرآوازه‌ترین آثار حماسی ادبیات دوران تمدن باستان به زبان اکدی و خط میخی) است، اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از آغاز نخستین جنگ خلیج فارس از عراق خارج شد.

بر اساس آمار وزارت دادگستری آمریکا، از حدود ۳۰ سال پیش هزاران قطعه آثار تاریخی و باستانی از عراق به خارج قاچاق و به گوشه و کنار جهان برده شده است. شاید بتوان لوح رویایی گیلگمش را از ارزشمندترین این آثار غارت‌شده دانست.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir