سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 28542
تاریخ انتشار : 1400/09/27 08:24

پیام هادی مظفری به مناسبت ثبت خوشنویسی ایران در یونسکو



میراث ناملموس فرهنگی ایران، بخشی از گنجینه فرهنگ بشری است که در مرزهای جغرافیایی ایران محدود نمانده و چشم جهانیان را به این زیبایی و عمق و غنای فرهنگی روشن کرده است.

به گزارش تجسمی آنلاین، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی به مناسبت ثبت هنر سنتی خوشنویسی ایران به‌عنوان هفدهمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران، یادداشتی را منتشر کرده است.

مظفری در این یادداشت آورده است: خوشنویسی ایران، در همه رشته‌های آن، افزون بر زیبایی‌های بصری و فرمی که در هنرهای تجسمی شناخته شده است، واجد فرهنگی کهن و عمیق است که اندیشه‌های ایرانیان را که برگرفته از قرآن کریم و اشعار بزرگانی چون فردوسی ، رودکی، مولانا و حافظ و سعدی و عطار و دیگر ادبا وشعرا است، برای مردم جهان ثبت و ضبط کرده است. 

وی در ادامه نوشته است: خوشحالی از ثبت پرونده خوشنویسی ایران در یونسکو، شادی و سرور بیش از اندازه برای فرهنگ و هنر ایران‌زمین را در پی دارد، چرا که فراتر از زیبایی این هنر، نشان‌دهنده استمرار خوشنویسی و همت هنرمندان معاصر  است. یقینا اگر این همت نبود، چنین  پرونده  ارزشمندی در یونسکو به ثبت نمی‌رسید. همچنان که نام و هنر استاد امیرخانی به‌عنوان گنجینه زنده بشری به یادگار مانده است، هنر خوشنویسی هم با تلاش استادان پیشکسوت و جوانان کوشا و هنرمند به این مرتبه از جایگاه جهانی رسیده است.

در پیام مدیرکل هنرهای تجسمی آمده است: برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران که در مجموعه برنامه‌های پاسداری خوب به ثبت رسیده است، وظیفه‌ای دشوار را بر دوش مدیران فرهنگی و برنامه‌ریزان از یک سو و هنرمندان خوشنویس از سوی دیگر نهاده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی و حمایت و تلاش -چون همیشه-هنرمندان ایرانی در قله‌های این هنر در میان دیگر کشورهای جهان قرار بگیریم.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir