سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 29546
تاریخ انتشار : 1400/09/28 13:34

مهدی سحابی بعد از مرگ به‌عنوان عکاس خبری نیز شناخته شد



«سیف الله صمدیان» و «سعید صادقی» از عکاسان و هنرمندان صاحب‌نام، درباره عکس های خبری «مهدی سحابی» مترجم و هنرمند، اتفاق نظر دارند که وی یکی از مهم‌ترین عکاسان‌ خبری ایران بوده که اکنون پس از مرگش در این حوزه شناخته شده است و باید به زودی نگاتیوهایش چاپ و نمایش داده شود.

به گزارش تجسمی آنلاین به نقل از ایرنا، نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی شامل ۱۲۶ اثر نقاشی، حجم، میکس مدیا و عکس روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد.

سعید صادقی عکاس پیشکسوت، درباره آشنایی اش با مهدی سحابی گفت: مهدی سحابی یکی از هنرمندان مهم و معاصر ایران است که در حوزه های مختلف هنری کار کرده و آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته است. به نظر من سحابی در حوزه ای فعالیت کرده از سرآمدان آن به شمار می رود.
وی افزود: من تا پیش از برپایی نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی، جز برخی از ترجمه هایش تنها تعدادی از نقاشی ها و مجسمه هایش را دیده بودم و اصلا نمی دانستم که او عکاس نیز است. زمانی که مجموعه متنوعی از آثار او را در یک نمایشگاه دیدم، واقعا احساس غرور کردم که در کشورمان چنین مفاخری داریم.

صادقی ادامه داد: جای افسوس دارد که هنرمندانی چون سحابی آن گونه که باید در زمان خودشان کارشان دیده و قدرشان دانسته نشد. بی شک سحابی و آثار وی از گنجینه های ارزشمند فرهنگ و هنر سرزمین ما به شمار می روند و باید این گنجینه ها را حفظ کنیم و آن ها به نسل های مختلف معرفی کنیم.

این دارنده نشان شجاعت عکاسی جنگ ادامه داد: با این که سحابی از یکی از مهم ترین دوره های تاریخی ایران و ورود امام خمینی (ره) به ایران عکاسی کرده است و عکس های بسیار خوبی هم از نظر تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران و هم مستند نگاری گرفته است اما این عکس ها را هرگز در زمان حیاتش نشان نداده است.

وظیفه ماست تا گرد فراموشی بر آثار هنرمندان ایرانی ننشیند

به گفته این هنرمند، اگر تاریخ را مرور کنیم همواره آثار بسیاری از هنرمندان، سوزانده شده، نابود شده و به فراموشی سپرده شده است، وظیفه تک تک ماست تا گرد فراموشی بر آثار هنرمندان ایرانی ننشیند.

صادقی گفت: فریم به فریم عکس های این عکاس ارزشمند هستند و باید این عکس ها در قالب نمایشگاه های مستقل عکاسی به نمایش داده و دیده شوند و هر یک از تک عکس های این مجموعه قابلیت این را دارند که درباره آن ها از جنبه های مختلف مقاله نوشته شود و درباره آن ها صحبت شود.
این عکاس ادامه داد: من افسوس می خورم که تا پیش از برپایی نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی نمی دانستم او عکاس بوده است و کسانی چون من بسیار زیاد هستند امیدوارم بزودی کتاب عکس های این عکاس منتشر شود.

وی افزود: سادگی و زیبایی در بخش عمده آثار مهدی سحابی موج می زند و از منظری آثار او مخاطب را به فکر وا می دارد. برای برپایی نمایشگاه مروری بر آثار او قدردان رئیس موزه هنرهای معاصر و مژده طباطبایی هستم که اجازه ندادند آثار سحابی که یکی از گنجینه های هنر معاصر ایران است به فراموش سپرده شود.

وی افزود: عکس های مهدی سحابی بی نظیر است و با این که من بیشتر عکس های انقلاب را دیده ام، اما به نظرم عکس های او از بهترین عکس های این مجموعه به شمار می رود و امیدوارم نگاتیوهای او بزودی اسکن و کتاب عکس های او منتشر شود.

سیف الله صمدیان دیگر عکاس پیشکسوت نیز گفت: با این که حتی در آخرین دیدارمان در فرودگاه پاریس، ساعت ها درباره موضوعات مختلف هنری صحبت کردیم که هر یک قابلیت کتاب شدن دارد و منحصر به فرد هستند اما آن جا هم سحابی هیچ اشاره ای به عکاس بودنش نکرد و زمانی که متوجه شدم که او عکاس هم بوده است شوک بزرگی به من وارد شد.

وی ادامه داد: من تمام عکس هایی که از انقلاب به جا ماده است را دیده ام و چندین سال پیش در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز مجموعه ای از عکس های انقلاب را در خانه هنرمندان به نمایش گذاشتیم، اما باید بگویم با شناختی که از عکس های این دوره تاریخی مهم دارم، عکس های مهدی سحابی از پیروزی انقلاب اسلامی منحصر به فرد است.

در عکس های سحابی نوعی طنازی به چشم می‌خورد

صمدیان ادامه داد: در عکس های سحابی نوعی طنازی به چشم می خورد که این نگاه را حتی در عکس های عکاسان خارجی که رویدادهایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی عکاسی کردند، سراغ ندارم. او به عنوان یک شاهد عینی عکس های خوبی از مهم ترین واقع تاریخی ایران گرفته است.

وی با اشاره به عکس مهمی از مجموعه عکس های مهدی سحابی در نمایشگاه او گفت: سحابی در این مجموعه عکسی دارد که امام خمینی(ره) در روز ورودش به ایران، در جمع مردم در گوشی مشغول صحبت کردن با شهید بهشتی است این عکس بی نظیر و از نظر تاریخی و مستند نگاری بسیار مهم است. هیچ یک از عکاسان آن دوره تاریخی این لحظه را ثبت نکرده اند. من از دیدن این عکاس واقعا حیرت کردم.
صمدیان گفت: امیدوارم بزودی تمام نگاتیوهای به جا مانده از مهدی سحابی چاپ شود و در کنار کتاب عکس های او نمایشگاه های متعددی از عکس هایش برپا شود. 

وی افزود: مهدی سحابی در تمام حوزه هایی که فعالیت کرده است، کار درستی را ارائه داده است و اگر ترجمه ها، نقاشی ها و مجسمه هایش را به طور کامل کنار بگذاریم و فقط بخواهیم درباره عکس هایش صحبت کنیم واقعا او بی نظیر بوده است. ای کاش در زمان حیاتش با این بخش از فعالیت حرفه ای او آشنا شده بودیم.

آثار نمایشگاه مهدی سحابی  تا ۲۸ آذر ماه در موزه هنرهای معاصر به نشانی خیابان کارگر شمالی جنب پارک لاله برپاست.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir