سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 29550
تاریخ انتشار : 1400/09/29 07:59

«ریچارد راجرز»، معمار بنای «پمپیدو» درگذشت



«ریچارد راجرز» معمار سرشناس ایتالیایی و مغز متفکر طراحی بسیاری ساختمان‌های معروف جهان؛ از جمله مرکز پمپیدوی پاریس، در ۸۸ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش تجسمی آنلابن از خبرگزاری فرانسه، ریچارد راجرز، معمار سرشناس انگلیسی، که ساخت بناهای معروفی چون گنبد هزاره لندن و مرکز پمپیدوی پاریس را در کارنامه داشت، شنبه شب (۲۷ آذر ۱۴۰۰) در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت.

این معمار ایتالیایی تبار برای طراحی‌های منحصربه‌فرد و حرفه‌ای خود چند جایزه از جمله جایزه معماری پریتزکر ۲۰۰۷ را دریافت کرده بود. وی همچنین یکی از پیشگامان جنبش معماری های-تک (فناوری پیشرفته) بود که در سازه‌های آن معمولا از مصالح صنعتی چون شیشه و فولاد استفاده می‌شود.

ریچارد راجرز در سال ۱۹۳۳ در فلورانس ایتالیا متولد شد؛ پدرش پزشک بود و مادرش شاگرد سابق نویسنده معروف ایرلندی، جیمز جویس. این خانواده در سال ۱۹۳۸ از حکومت دیکتاتوری ایتالیا به انگلیس فرار کردند و در این کشور ساکن شدند.

راجرز با وجود تمام مشکلات و سختی‌های موجود در مسیر، در سال ۱۹۶۲ تحصیلات خود در رشته معماری را در دانشگاه ییل آمریکا به پایان رساند. وی یکی از معماران مرکز پمپیدوی پاریس بود. ساختمان هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در دهه هفتاد میلادی طبق طرحی از رنزو پیانو و راجرز ساخته شد. براساس این طراحی منحصربه‌فرد، بسیاری از اجزای ساختمان از تمام لوله‌کشی‌ها و کانال‌های تهویه ‌هوا و سیم‌کشی برق گرفته تا تیرها و ستون‌های سازه همگی روی نما و در معرض دید قرار گرفته‌اند.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir