سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31628
تاریخ انتشار : 1400/11/06 14:05
مروری بر آثار بیتا وکیلی در گالری ایوان

بیان مفاهیم و ناگفته‌های ذهنی وکیلی با مخاطبان



در این مجموعه هنرمند به صورت ناخواسته یا خودخواسته از اِلمان رحم که نمادی از زنانگی است استفاده می‌کند تا مفاهیم و ناگفته‌های ذهنی خودش را با مخاطبانش در میان بگذارد.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: "این باغ تاریخ است" عنوان نمایشگاهی‌است از آثار بیتا‌ وکیلی که تفاوت و تمایزهای محرزی نسب به آثار قبلی خود هنرمند و دیگر هم عصرانش را دارد. آنچه در وهله نخست ذهن و نگاه مخاطب را به خود جلب می‌کند، روند شکل‌گیری کار توسط هنرمند از ایده تا اجرا است.

بیتا+وکیلی
 

بیتا وکیلی، پس از طی تجربه‌هایی در نقاشی انتزاعی، از اواخر دهه ۱۳۸۰ به خلق آثاری دست می‌زند که به تدریج فرم‌های معنادار و گاه فیگورهای ناپایدار از درون آن‌ها خارج می‌شوند. شاخصه کار او در این سال‌ها استفاده از اشیایی عموماً فلزی است که بافت تصویر را سخت و صنعتی کرده و کیفیتی نمادگرایانه بدان می‌بخشد. آثار او در این کیفیت جدید از تأثیرگذاری تغزلی و رمانتیک کارهای پیشین فاصله گرفته، لیکن به طور آشکاری مفهومی‌تر و طبعاً معاصرتر شده است.

بیتا+وکیلی
 

او با استفاده از رنگ‌های ترکیبی، درخشنده و ضخیم، بر جسمانیت موضوع تأکید می‌کند و معمولاً با انتخاب بوم‌های بزرگ، بر تأثیرگذاری کارهایش می‌افزاید. به نظر می‌رسد که موازنه به دست آمده از قشای رنگی و ابعاد بزرگ کار، در نهایت نگاه کهکشانی و بالا به پایین اثری این‌چنین را تسهیل کرده است.

آثار در این مجموعه به روش میکس مدیا گردآوری شده‌اند، اما آنچه آن‌ها را متمایز از آثار هم مکتب ‌های وکیلی می‌سازد نحوه‌ پیدایش مفاهیم و توجه به شکل‌گیری عناصر بصری است. درواقع بُعد در آثار هنرمند به حالتی ایفای نقش می‌کند ‌که وقتی مخاطب در مقابل آثار قرار می‌گیرد از هر وجهی به آن‌ نگاه کند کار بیننده را به درون خود می‌کشد یا به نوعی مخاطب را در خود خواهد بلعید. این وجه از برخود به ‌خاطر حضور و وجود عمق بسیار بالای موجود در آثار است‌که ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد تا زیرساخت‌های اصلی موجود در آثار را بهتر درک‌کند.

بیتا+وکیلی
 

آثار حاضر در این مجموعه را می‌توان از نظر بصری در چند بخش متفاوت مورد بررسی قرار داد. در قسمت اول دیدگاه تحلیلی ذهن‌ها را با خود همراه می‌سازد. این حجم از همهمه در آثار به نوعی بیانگر تاثیرات تکنولوژی در زندگی امروزه است. با توجه به عنوان نمایشگاه آنچه مخاطب با آن مواجه خواهد شد در مواردی تاثیر مخرب تکنولوژی بر چرخه‌حیاط است و در آثاری غیر از این را شامل می‌شود.

بیتا+وکیلی
 

ناگفته نماند که در این مجموعه هنرمند به صورت ناخواسته یا خودخواسته از اِلمان رحم که نمادی از زنانگی است استفاده می‌کند تا مفاهیم و ناگفته‌های ذهنی خودش را با مخاطبانش در میان بگذارد، همچنین جنین ترسیم شده که در اثرهای مختلف بارها و بارها مخاطب با آن مواجه می‌شود سخن انتقال از دنیایی به دنیای دیگر دارد. آنچه این جنین را متفاوت به نمایش می‌گذارد آناتومی سر آن است که به شکل کلاه یک فضا نورد خودنمایی می‌کند. به‌عبارتی هم صحبت‌از تغییرات در تاریخ از گذشته تا به امروز را دارد، هم سخن‌از نو آوریی به میان می‌آورد که امروزه جامعه درگیرآن است. آن جنین با جهانی کاملا مفاوت و سرشار از هرج‌و مرجی بی حد و مرز که ریشه دوانده‌است مواجه می‌شود.

در استیتمنت نمایشگاه آمده‌است:" این باغ تاریخ است/ خانم! شما تنهایی توی این باغ، تمام روز چه‌کار می‌کنید؟/ « مثل تو پرسه می‌زنم »!/ گربه، آن «زن_تاریخ» باستانی را بو کشید و گفت: «می‌خواهی چیزی را فراموش کنی؟»/ زن گفت: « نه! برعکس، می‌خواهم به‌یاد بسپارم. »/گربه گفت: «پس بهتراست با من به قلب باغ بیایی». "

بیتا+وکیلی
 

با توجه به آنچه در استیتمنت آمده‌است هنرمند در تلاش برای حفظ و نگهداری تاریخ باستانی است که در دل این حجم از فضای مکعبی تشکیل شده از ساختمان‌ها فراموش نشود. همچنین به خوبی تاثیر مثبت و مخرب از تکنولوژی و پیشرفت آن در زندگی بشر را به نمایش درآورده‌است. در آثار بیتا وکیلی طبیعت و جامعه پیرامون هنرمند نقش بسزایی در پیدایش ایده تا اجرا را  در بردارد تا حدی که ذهن مخاطب به سمت فلسفه‌ایی در تاریخ که توسط ملاصدرا نوشته شده و اشاره به چرخه‌ی حیات دارد جذب می‌کند.

بیتا+وکیلی
 

 

نمایشگاه "این باغ تاریخ است" از مجموعه آثار خانم بیتا وکیلی در گالری ایوان به آدرس: الهیه، مریم شرقی، جبهه، لسانی، بن‌بست حمید، شماره1 از تاریخ 1 بهمن تا 15  بهمن 1400 برگزاراست.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir