سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31683
تاریخ انتشار : 1400/12/14 10:32
معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

اسماعیلی: اقتصاد هنر مساله جدی وزارت ارشاد است



چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با معرفی برگزیدگان و تقدیر از مفاخر هنر به کار خود پایان داد.

به گزارش تجسمی آنلاین  مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۱۳ اسفند در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود سالاری، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ هادی مظفری، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و جمعی از هنرمندان تجسمی، داوران و هنرمندان شرکت‌کننده حضور داشتند.

در ابتدای مراسم سیدعباس میرهاشمی، دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سخنانی کوتاه به‌مرور رویدادهای این دوره پرداخت و گفت: امروز اختتامیه جشنواره‌ای است که نزدیک به ۶ ماه دوستان و همکاران من برای برگزاری آن تلاش کردند تا محفلی ایجاد شود که هنرمندان تجسمی گردهم آیند. در این مسیر هنرمندان درجه یک رشته‌های هنری قبول زحمت کردند و در شورای سیاست‌گذاری، دبیری رشته‌های مختلف و داوری آثار شرکت کردند.

میر هاشمی افزود: در این دوره از جشنواره اتفاقات خوبی افتاد که صحبت از آن‌ها برایم دل‌چسب است. مورد نخست حضور رئیس‌جمهور محترم و دیدار از نمایشگاه آینه در آینه در موزه هنرهای معاصر تهران بود که بی‌تردید اتفاق مبارکی است و توجه تصمیم گیران کلان مملکت به سمت هنرهای تجسمی را نشان داده و پیگیری حقوق هنرمندان این رشته را نوید می‌دهد.

دبیر جشنواره ادامه داد: گستردگی جشنواره در سراسر کشور در بخش تجسم هنر رخ داد و هنرهای تجسمی را در ۲۹ استان در صدر اخبار هنری قرار داد. امیدواریم که اشتیاق هنرمندان برای حضور همه جانبه در رویدادهای این‌چنینی باعث شود توجه مدیران کلان و مدیران استان‌ها به هنرهای تجسمی بیش از پیش جذب شود. حضور هنرمندان در بخش طوبای زرین جشنواره امسال جای این امید را دارد که در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا هنرمندان همچنان مشغول آفرینش هستند. این موضوعی است که نباید از آن عبور کنیم و این یعنی هنر در هر شرایطی زنده و پویا است.

در ادامه پیام ویدئویی محمود سالاری پخش شد. سالاری در این پیام با تشکر از دبیر، شورای سیاست‌گذاری و همه برگزارکنندگان این جشنواره گفت: امیدوارم برگزاری جشنواره‌هایی از این دست به کشف استعدادهای نو و رونق بیش از پیش هنرهای تجسمی در اقتصاد هنر کمک کند.

همچنین هادی مظفری در پیام ویدیویی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر نسبت به سایر جشنواره‌های هنری نسبتاً جوان است اما کسانی که مسیر این جشنواره را از دوره اول تا چهاردهم دنبال کرده‌اند می‌توانند قضاوت کنند که جشنواره  در مسیر حرکت رو به جلو قرار گرفته است. امسال دو ابتکار عمل در این جشنواره اضافه شد که در سال‌های گذشته نظیر آن را نداشتیم. نمایشگاه هنر انقلاب در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و جشنواره تجسمی در ۳۰ استان کشور برگزار شد. تلقی من بر این است که در سال‌های آینده با توجه خانواده تجسمی و کیفیت آثار هنرمندان تجسمی، یکی از بهترین جشنواره‌های هنری را در پیش رو داشته باشیم.

در ادامه این مراسم کلیپ‌هایی درباره مفاخر هنری که در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند پخش شد و این افراد به بیان خاطراتی از زندگی هنری خود پرداختند. پس از آن نشان عالی هنرهای تجسمی، لوح مفاخر و طوبای زرین جشنواره توسط محمدمهدی اسماعیلی،  محمود سالاری،  هادی مظفری و عباس میر هاشمی به محمد بهرامی، نگارگر- شجاع‌الدین شهابی، نقاش، مجسمه‌ساز و سرامیست- علی اشرف صندوق آبادی، خوشنویس- اسماعیل عباسی، عکاس- رضا لواسانی، مجسمه‌ساز و تصویرگر و ریحانه کفشچیان مقدم فرزند مرحوم اصغر کفشچیان مقدم اهدا شد.

پس از آن کتاب چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در ۶۴۰ صفحه به چاپ رسیده است رونمایی شد و در ادامه مراسم محمود سالاری حکم دبیری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را که در سال آینده برگزار می‌شود به سید عباس میر هاشمی اهدا کرد.

تقدیر از مدیرکل برگزیده و مدیر هنری برگزیده در بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قسمت بعدی برنامه بود و لوح افتخار و تندیس طوبی زرین به مدیرکل استان خراسان رضوی محمدحسین عیش‌آبادی اهدا شد. همچنین غلامرضا خلیلی از استان خراسان رضوی به عنوان مدیر هنری برتر این بخش معرفی شد.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی به سخنرانی پرداخت و با تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره گفت: امسال برای اولین بار در حین برگزاری این جشنواره از آقای رئیس‌جمهور دعوت کردیم در موزه هنرهای معاصر حضور به هم رساندند و از نمایشگاه آینه در آینه بازدید کردند. هم‌اندیشی خوبی با هنرمندان حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی برگزار شد که نتایج آن توسط همکاران من در قالب دستورالعمل‌هایی در حال تدوین است و امیدواریم به حل مشکلات این حوزه کمک کند.

اسماعیلی افزود: یکی از امتیازات بزرگ جشنواره امسال برگزاری استانی آن است. یکی از شعارهای دولت مردمی موضوع عدالت فرهنگی است و عدالت فرهنگی یعنی اینکه بتوانیم در همه جای کشور عزیزمان زمینه‌های بروز ظرفیت‌های جوانان مستعد فراهم کنیم. این نگاه در جشنواره امسال وجود داشت و هم‌زمان با تهران در استان‌های مختلف جشنواره استانی را هم داشتیم.

او ادامه داد: در همه جشنواره‌های فجر تاکید ما این بود که با عزم قوی و برنامه‌ریزی دقیق برای سال آینده، فعالیت‌های خود را به سرعت آغاز کنند. معرفی دبیر دوره بعدی جشنواره هنرهای تجسمی فجر کار نیکویی بود و امیدوارم این کار در سایر جشنواره‌ها  نیز انجام ‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی دیگر از امتیازات جشنواره تجسمی فجر حضور قوی جوانان در کنار اساتید است. رشته‌های متنوعی را زیر عنوان هنرهای تجسمی داریم که بسیار پر مخاطب هستند و اگر کار آموزشی را قوی دنبال کنیم ان‌شاءالله شاهد ظهور استعدادهای بیشتری خواهیم بود. هم اکنون شورایی برای آموزش در نقاط دور افتاده کشور راه‌اندازی شده است که بار اصلی آن را بخش آموزش در معاونت هنری به عهده دارد. همچنین در ۷۲ استان کم برخوردار دوره‌های رایگان آموزش هنر را در بیش از ۵۰ رشته آغاز کرده‌ایم. اگر معتقد هستیم که باید کارهای بنیادی انجام دهیم یکی از کارهای بنیادی همین گسترش دوره‌های آموزشی است.

اسماعیلی در ادامه گفت: از دیگر نکاتی که در هنرهای تجسمی به شدت به دنبال آن هستیم تقویت اقتصاد هنر و فرهنگ است. یکی از مسائل اصلی برنامه‌ریزی در حوزه معاونت هنری توجه به این اصل است. البته می‌دانیم که این کار آفاتی نیز دارد اما برای انجام کارهایی که به بهبود شرایط هنرمندان منجر شود در حال برنامه‌ریزی هستیم. در چند روز گذشته هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در لبنان برگزار کردیم که تعداد زیادی از هنرمندان همراه ما بودند و نمایشگاهی از آثار هنری برگزار شد که مورد استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان قرار گرفت. همان‌جا دوستان ما تلاش کردند قراردادهای تدوین شود تا از این محصولات هنری بتوانیم در بحث اقتصاد هنر استفاده کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: ما در آغاز کار هستیم اما با قدرت ادامه خواهیم داد زیرا موضوع اقتصاد هنر یک مسئله جدی در این دوره وزارت ارشاد و معاونت هنری خواهد بود. اقتصاد هنر زمینه تقویت دیپلماسی هنر است و هر جایی با زبان هنر حضور پیدا می‌کنیم مخاطبان کثیری پیدا می‌شود. ما معتقد هستیم هنرمندان در هر جایی که حضور پیدا کنند فضا را به تسخیر خود درمی‌آورند.  هنر مانند آبی است که وقتی روان می‌شود مسیر خود را پیدا می‌کند. فرهنگ و هنر ایرانی نیز آن‌قدر قوی است که هر جا ارائه شود خود به خود مسیر خود را پیدا می‌کند. ما تلاش می‌کنیم که توان و استعداد هنرمندان ایرانی را بیش از پیش به منصه ظهور برسانیم.

پس از آن نوبت به معرفی برگزیدگان جشنواره رسید و لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال به تقدیر شدگان و لوح افتخار، تندیس طوبای زرین و ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به برگزیدگان اهدا شد.

 بخش ایثار و فداکاری

مرتضی جابریان از اهواز در رشته عکاسی و هنگامه صالح زهتاب در بخش مجسمه به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

تصویرسازی

تقدیر شدگان : لیلا تیموری‌نیا، ریحانه رحیم‌پور اصفهانی و علی عباس‌نیا

برگزیده: مریم سادات سیادت از تهران

خوشنویسی

تقدیر شدگان : کاظم خراسانی، مجید داستانی و علی خیلی حبیب آباد

برگزیده: محمد فاتح نطنزی از اصفهان

هنرهای جدید

تقدیر شدگان: مرضیه غلامشاه ماهانی، علیرضا امین مظفری

برگزیده: الهه عبدالله‌زاده  از بندرعباس

سرامیک

تقدیر شدگان : نجمه عبداللهی و فتح‌الله زیارتی

برگزیده: محمدرضا رونده  از زاهدان

گرافیک

تقدیر شدگان : محمد افشار و زینب ربانی خواه

برگزیده: گروه هیئت هنر متشکل از محمدرضا چیت ساز، میکائیل براتی و صادق ایلی

عکاسی

تقدیر شدگان : غلامرضا احمدی و مهدی محبی پور

برگزیده: صابر قاضی از تبریز

کاریکاتور

تقدیر شدگان : علیرضا پاکدل قوشخانه و فاطمه باقری هفشجانی

برگزیده: احسان چراغی ایرانشاهی از کرج

مجسمه

تقدیر شدگان: نسیم ابوالقاسم و ونوشه شکری

برگزیده: نسرین شاپوری آذر از کرج

نقاشی

تقدیر شدگان: مصطفی سروریان و سالی سمیعی کاشی

برگزیده: پریا مالمیر از کرج

نگارگری

تقدیر شدگان: حبیب‌الله سوخته‌سرایی، نازی عظیمی و فرید هنرور

برگزیده: هادی فقیهی از تهران

ایثار و فداکاری

تقدیرشدگان - تصویرسازی: لیلا تیموری‌نژاد، خوشنویسی: مصطفی عابدینی، رسانه‌های هنری جدید: سمیه آرزوفر، طراحی گرافیک: مرتضی رحمتی از تهران، عکاسی: ساسان مویدی، کاریکاتور: طاهر شعبانی، نقاشی: کامیار صادقی، نگارگری: رضا بدرالسماء

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir