سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31712
تاریخ انتشار : 1400/12/23 07:54

واکنش انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نسبت به آسیب «حوض روغن»



انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خدشه وارد کردن به «حوض روغن» اثر نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی در پی اجرای پرفورمنس در موزه هنرهای معاصر تهران اعتراض کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تعرض و خدشه وارد کردن به «حوض روغن» اثر نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی در پی اجرای پرفورمنس در جریان گشایش نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهای معاصر تهران اعتراض کرد و حفاظت از آثار که جزو سرمایه‌های ملی به شمار می‌روند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.

در بیانیه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در خصوص اجرای پرفورمنس و آسیب به مجسمه ماده و فکر» در موزه هنرهای معاصر تهران آمده؛ مجسمه ماده و فکر (حوض روغن) اثر نوریوکی هاراگوچی مجسمه ساز ژاپنی  سال ۱۹۷۶ مقارن با افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران؛ در محل موزه به صورت دائمی نصب شده است.

در ادامه بیانیه آمده؛ این اثر مهر ماه ۱۳۹۶ با حضور هنرمند بازسازی و مرمت شد. اکنون بعد از گذشت چهار سال و در فقدان هنرمند (در گذشت ۱۳۹۹)، این اثر طی برنامه پنج گنج، بزرگداشت حکیم نظامی، روز شنبه ۲۱ اسفند با اجرای پرفورمنس «پرنده ماهی»، دچار آسیب گردیده و به حریم اثر تجاوز شده است.

انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با ابراز تاسف شدید از این اتفاق غیرمسئولانه، موضع خود را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

یک؛ هر چند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشاره شده اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و مسئولیت سهل‌انگاری در برنامه‌ریزی و انتخاب اثر با مسئولین برگزاری است.

دو؛ گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ حفاظت از آثار و رعایت اصول حرفه‌ای حفاظت؛ کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.

سه؛ انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصر به فرد آن، نیاز به روند مطالعاتی و تحقیقاتی و حساسیت‌های حرفه‌ای دارد.

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران قویا از مسئولان موزه و عوامل برگزاری رویداد درخواست دارد جهت روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی، مستندات روند مطالعاتی اجرای اثر و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از طرف موزه را ارایه فرمایند.

به گزارش ایرنا، برنامه حکیم نظامی شاعر پارسی‌گو به روایت موزه هنرهای معاصر تهران و نمایشگاه «پنج گنج» با مضمون حکیم نظامی ۲۱ اسفندماه با حضور محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی در این موزه گشایش یافت.

در حاشیه این نمایشگاه پرفورمنسی توسط یاسر خاسب اجرا شد که در حین اجرای این پرفورمنس، محتوای روغن «ماده و فکر» اثر نوریوکی هاراگوچی بیرون ریخت و آسیب به آن وارد شد.

موزه هنرهای معاصر تهران امروز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تأسف از واقعه‌ پیش‌آمده در حین اجرای پرفورمنس در جریان گشایش نمایشگاه «پنج گنج» اعلام کرد: برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثر اشتباه ایجاد شده است. در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود که قابل جایگزینی است.

طی سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال ۱۳۹۶ هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جدید جایگزین شد.

در هنرهای میان‌رسانه‌ای و نوین معاصر، ایجاد دیالوگ بین آثار گذشته و حال، فضایی جدید برای بیان هنری، ایجاد کرده است که در روزهای آینده، نمونه‌هایی از آن را منتشر خواهیم کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران در این بیانیه ضمن احترام به نظرات ابراز شده پیرامون این واقعه و تأسف، چنانچه موجب ناراحتی دوستداران و علاقه‌مندان شده باشد، اعلام کرد که این اتفاق، تخریب اثر هنری محسوب نمی‌شود و صرفا به دلیل خطای سهوی، بخشی از روغن از موزه خارج شده که جایگزین خواهد شد.

حفاظت از آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران در زمره‌ اصلی‌ترین وظایف موزه است، آنچنان که در مهرماه سال ۱۳۹۶، نوریوکی هاراگوچی را برای مرمت حوض روغن به ایران دعوت کرد و قبل از درگذشت وی، این اثر مرمت شد.

موزه هنرهای معاصر تهران در این بیانیه اعلام کرده: امید داریم با دقت و حساسیت بیشتر، در آینده شاهد خطاهایی از این دست نباشیم.

هاراگوچی هنرمند ژاپنی و خالق اثر «ماده و فکر» در موزه هنرهای معاصر تهران که به «حوض روغن» شهرت دارد، سال ۱۳۹۹ درگذشت.

این هنرمند ژاپنی پیرو مکتب مینی‌مالیسم معمولاً از مواد صنعتی در کارهای خود استفاده می‌کرد. یکی از آثار مهم او «ماده و فکر» است که ظرف فولادی جوش‌خورده مربعی‌ شکلی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است. با توجه به اینکه روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه بزرگ سیاه رنگ در کف زمین است.

هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد. یک نمونه از این اثر که در سال ۱۹۷۷ به نمایش درآمده بود توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد و همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir