سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31817
تاریخ انتشار : 1401/03/23 11:39

کفش دزدیده شده مجسمه پرویز تناولی هنوز جایگزین نشده است/ هزینه احتمالی بازسازی چقدرست؟



پس از گذشت حدود سه ماه از دزدیده شدن لنگه کفش پایین پای مرد مجسمه‌ نصب شده در پارک شفق اثر پرویز تناولی خالی‌ست.

به گزارش تجسمی آنلاین، چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که خبری مبنی بر دزدیده شدن لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران در فضای مجازی منتشر شد. پس از فراگیر شدن این خبر مسئولان شهرداری تهران  و خانواده استاد تناولی از پیگیری سریع این موضوع خبر دادند اما هنوز پس از گذشت حدود سه ماه جای آن لنگه کفش پایین پای مردِ مجسمه‌ پارک شفق خالی‌ست.

 امین عبدالملکی وکیل خانواده تناولی در خصوص قراردادهای میان موزه پرویز تناولی و شهرداری تهران برای ساخت قطعه گم‌ شد گفت: همچنان درحال انجام پیگیری موضوع هستیم و موزه استاد تناولی پیش‌فاکتور ساخت قطعه را با جزئیات کامل کیفیت و تخمین قیمت برای شهرداری ارسال کرده است اما بنا بر آنچه که اختلال در سامانه‌های شهرادی تهران اعلام شده است، هنوز این موضوع به دستور کار اجرایی نرسیده است.

او در پایان اظهار کرد: پیشنهاد ابتدایی شهرداری تهران پس از گم شدن لنگه کفش این بود که سریعا یکی از شاگردان استاد تناولی این اثر بسازد اما مصلحت بر این بود که این ماجرا زیرنظر استاد تناولی پیگیری شود تا اموال عمومی دچار کاهش قیمت نشود زیرا هرکسی به‌جز آقای تناولی این کار را بازسازی کند، ارزش کار به شدت کاهش پیدا می‌کند.

دلیل تاخیر در بازسازی مجسمه تناولی چه بود؟

در همین راستا تندیس تناولی دختر پرویز تناولی درباره تخمین هزینه ساخت این قطعه مسروقه گفت: اسفندماه سال گذشته ما بنابر قیمت‌های آن زمان هزینه ساخت قطعه را به شهرداری تهران ۵۰ میلیون تومان اعلام کردیم که هنوز پاسخی دریافت نکردیم اما اگر باز هم قیمت مواد اولیه بالارفته باشد به تبع آن هزینه تعمیر اثر هم بالا می‌رود و این داستان ادامه خواهد داشت.

و اما در این میان این پرسش به وجود می‌آید که این‌ امکان وجود نداشت تا برای این‌که مجسمه استاد پرویز تناولی چندین ماه به صورت ناقص در شهر تهران دیده نشود، تیم موزه پرویز تناولی زودتر این اثر را بازسازی می‌کرد تا پیگیری‌های اداری و گیرودار با شهرداری پس از آن انجام می‌شد؟‌

تندیس تناولی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: بله این مجسمه ناقص مانده است و مانند این مورد در شهر تهران و شهرهای دیگر هم بسیار مشاهده می‌شود. درواقع این آثار بیت‌المال هستند و بسیار با ارزش و اگر کسی غیر از خالق اثر و یا نماینده ایشان اثر را ترمیم کند، بسیار از ارزش اثر هنری کاسته می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه چون ما سابقا ‌با شهرداری‌ شهرهای مختلف کار کرده‌ایم و پس از ۲-۳ سال دوندگی تازه پول مواد اولیه- دستمزدها بماند- را دریافت کردیم و بنابر این تجربه‌ها دیگر این کار را نمی‌کنیم. درحال حاضر باتوجه به قیمت بالای مواد اولیه و دستمزدها اگر ما قطعه گمشده را بسازیم و سپس هیات مربوطه شهرداری بگویند که چرا انقدر هزینه کردید و باید به ما می‌گفتید، ما می‌مانیم و یک خرج عظیم!

فرزند پرویز تناولی در پایان اظهار کرد: در ضمن نصب و اجرای کار باید با مجوز شهرداری تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران، مسئولان بوستان و … انجام شود که اخذ این موارد نیز به طول می‌انجامد و در صورت نداشتن این مجوزها نیروی انتظامی جلوی انجام کار را می‌گیرد.

 

منبع: خبرگزاری صبا 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir