سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31818
تاریخ انتشار : 1401/03/23 11:45
نقد و بررسی آثار کیومرث هارپا

گفت‌وگوی درون مملو از نگاه طنز تلخ هنرمند



نگاه طنز آمیز هنرمند در پشت خود با یک تلخی همراه می‌شود که در مواردی با استفاده از فضایی خاکستری آنرا به سمت و سوی ابزورد می‌کشاند.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: کیومرث ‌هارپا متولد سال 1336 در تهران است. او نقاشی را در سال 1351 به صورت جدی آغاز کرد و در سال 1362 به دانشگاه هنر راه یافت. از اساتید برجسته او می‌توان از محمدابراهیم‌جعفری، مهدی حسینی و بهمن بروجنی یادکرد.

کیومرث هارپا به‌تازگی مجموعه‌ایی از آثارش را باعنوان گفت‌وگوی درون در گالری ساربان به نمایش گذاشته‌است‌که رویکردها و نگاه‌های متفاوتی را با خود به همراه دارد. در وهله‌نخست هنگام ورود مخاطب با آثاری مواجه خواهد شد که از زمان و مکان امروز پافراتر می‌گذارد و نگاهی نوین به هنر را در پی دارد. درواقع آنچه به‌نمایش درآمده‌است اشاره به آینده نقاشی و نوع نگاه هنرمند در فضای تجسمی دارد.

هارپا
 

 در استیتمنت این نمایشگاه آمده‌است: قلمو در دست، سیگاری می‌گیراند و به سمت پنجره‌ایی می‌رود که نمی‌داند ازآن کیست. باز می‌گردد و دست به‌سوی سایه خویش دراز می‌کند. خیال می‌کند. با همان قلم و انگشتان رنگی و سیگاری که حالا خاکستر شده، همچنان خیال می‌کند تمام آنچه هرروز بر ما می‌گذرد را.

هارپا
 

 

با توجه به آنچه‌که در استیتمنت گفته شد، نمایشگاه پیش‌رو برای مخاطب یادآور روزمررگی‌های باحاصل و بی‌حاصل خویش می‌شود که این نوع نگاه بیشتر در نحوه رنگ‌گزاری و استفاده از عناصر بصری توسط هنرمند در آثار این مجموعه نقش آفرینی می‌کند. ناگفته نماند که نگاه طنز آمیز هنرمند در پشت خود با یک تلخی همراه می‌شود که در مواردی با استفاده از فضایی خاکستری آنرا به سمت و سوی ابزورد می‌کشاند.

هارپا
 

در آثار کیومرث هارپا همانطورکه پیشتر به آن اشاره‌ شد تمامی عناصر از شخصیتی ویژه برخوردارند که در نگاهی واحد تصویری واحد مثل یک خود نگاره از هنرمند را به نمایش می‌گذارند با این تفاوت که در اینجا خودنگاره به معنی اصلی‌اش که صرفا یک پرتره باشد ایفای نقش نمی‌کند و در هر عنصر و محتوای متفاوتی می‌توان حضور هنرمند را حس کرد.

هارپا
 


آنچه بسیار ذهن مخاطب را درگیر می‌کند توجه و استفاده هنرمند از نمادها و شمایل‌ها است که به خودی خود این دیدگاه نمادگرایانه و شمایل‌شناسانه تعاریف متفاوتی را باخود همراه می‌سازد. برای مثال می‌توان به چاقوی نقاشی شده در بعضی آثار اشاره داشت نوعی خشونت که قابل مشاهده در پیرامون هرفردی بوده است را شامل می‌شود یا خطوط جهت داری که با یک فضای سورئال شخصیت بیشتری از خود به نمایش می‌گذارد، نشان از بلندپروازی‌ها و ذهن آزاد و رها هنرمند دارد. در بعضی آثار نیز هنرمند به نحوی کافه و میزهایی را به تصویر در آورده‌است‌که یک بشقاب از حروف در مقابل افراد وجود دارد، به نحوی اشاره به صحبت‌ها، گفتگوهای مختلفی که در کافه صورت می‌گیرد دارد و اما نقش مثبت یا منفی بودن حروف موجود در تصویر را دیگر عناصر مکمل حاضر تعیین خواهند کرد. همین تفاسیر در دیگر موارد و عناصر شکل دهنده و اصلی موجود در این آثار مثل رنگ‌های بکار برده‌شده یا خطوط بصری دیده می‌شود.

هارپا
 


با توجه به تمامی موارد مثبتی که تا به اینجا به‌آنها اشاره شد، باید گفت که هنرمند در خلق آثاری که فضای خاکستری بر آن‌ها بیشتر غلبه می‌کند موفق‌تر بوده‌است و گاهی در بعضی آثار حضور لکه رنگ‌ها باعث جداسازی فضاها می‌شود که کار را از یکپارچگی خارج می‌کند.

هارپا
 


نمایشگاه کیومرث‌هارپا با عنوان گفت‌وگوی درون از تاریخ خرداد 1401 تا 30 خرداد1401 در گالری ساربان به آدرس: سهروردی‌شمالی، هویزه‌ی غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک130، برگزار است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir