سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31829
تاریخ انتشار : 1401/04/04 12:02

پاسخ مدیر حراج ملی به چند شائبه/ به‌زودی اسامی کارشناسان اعلام می‌شود



مدیر هفتمین دوره حراج ملی درباره ارائه آثار بدون امضا و منسوب به برخی هنرمندان گفت که این آثار ازنظر کارشناسی قوی و مناسب برخی سلایق بودند.

به گزارش  تجسمی آنلاین، هفتمین دوره حراج ملی شب گذشته جمعه ۳ تیرماه با ارائه ۴۰ اثر مربوط به هنر ایرانی و اسلامی برپا شد. از نکات قابل توجه این حراج که موجب بروز انتقادهایی هم شد، ارائه آثار منسوب به هنرمندان گذشته و قیمت پایین و سلامت آثار است که گاهی شائبه جعلی بودن آثار را در ذهن مخاطبان تقویت می‌کند.

در هفتمین دوره این حراج نیز شاهد ارائه ۷ اثر هنری منسوب به هنرمندانی چون حسین بهزاد، آقا ابراهیم، علی خان صبا، میرزا بابا، نصرالله قاجار و صادق الوعد بودیم.

هادی پورجاوید مدیرعامل هفتمین دوره حراج ملی درباره اصالت‌سنجی آثار گفت: آثار هنری معمولا طی یک سلسله مراحلی انتخاب و در نهایت به حراج می‌رسند. ما براساس ۱۰ سال فعالیت با مجموعه‌داران یا خالقان آثار ارتباط داریم و ازطرفی کارشناسان ما چندین در چندین سطح آثار را بررسی می‌کنند. به طور مثال از ۱۰۰ اثر نهایت ۴۰ اثر به حراج می رسند. اگر قرار باشد ما تنها جنبه مالی قضیه را درنظر بگیریم بیشتر از ۴۰ اثر چکش می‌زدیم اما تعداد آثار را کم کردیم تا کارشناسی آن‌ها دقیق‌تر باشد.

او در پاسخ به پرسش ما مبنی بر اعلام نام‌ کارشناسان حراج ملی اظهار کرد: به‌زودی اسامی تمام کارشناسان حراج ملی را روی سایت بارگزاری خواهیم کرد.

مدیر هفتمین حراج ملی درباره ارائه آثار منسوب و بدون امضا در این حراج توضیح داد: وقتی یک اثر منسوب به شخصی اعلام می‌شود یعنی مستقیما اعلام نشده است که اثر متعلق به آن هنرمند است. وقتی می‌گوییم اثر منسوب به کسی یعنی تردیدهایی در شناسایی خالق آن وجود دارد که ما به آن‌ها احترام می‌گذاریم. پس از طی سلسله مراتب کارشناسی، ما به این نتیجه رسیدیم که برخی آثار حتی اگر منسوب هم باشند، باز هم‌ بسیار قوی هستند و برای یکسری سلایق و علایق مناسب‌اند. ما سعی کردیم آثاری ارائه کنیم که افراد با سلایق مختلف و قدرت خرید متفاوت بتوانند خرید کنند.

او ادامه داد: ما به مجموعه حراج به چشم اینکه صرفا باید صد در صد آثار را بفروشیم، نگاه نمی‌کنیم و همچنین در این دوره نیز از ۴۰ اثر ارائه شده ۱۱ اثر به فروش نرفت.

پورجاوید در پایان درباره نزدیک بودن زمان برگزاری حراج ملی و حراج تهران اظهار کرد: فکر می‌کنم فعالیت ما با حراج تهران تداخلی ندارد زیرا ما آثار کلاسیک ارائه می‌کنیم و آثار آن‌ها مدرن و معاصر است. برنامه‌ریزی برای حراج زمان زیادی لازم دارد و پروسه پیچیده و سختی است و معمولا ۵ ماه به طول می انجامد و اینگونه نبود که ما برای برگزاری نزدیک با حراج تهران برنامه‌ریزی کرده باشیم.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir