سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31841
تاریخ انتشار : 1401/04/14 15:49
نشست خبری نمایشگاه صادق تبریزی در گالری سهراب

رونمایی از آرتیست‌بوک زنده‌یاد تبریزی/ هنرمندی میان سنت و مدرنتیه



صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد تا آنجا که مینیاتور را از فرم سنتی خارج و به مدرنیته تبدیل کرد.

به گزارش تجسمی‌آنلاین،  نشست  رونمایی از کتاب هنری(Art Book)  زنده‌یاد صادق تبریزی به همراه نمایشگاه آثار کمتر دیده شده این هنرمند ظهر امروز  با حضور شاهین ترکمن، مدیر گالری سهراب، مهرداد فلاح، نماینده خانواده تبریزی و مازیار مصوررحمانی، ناشر کتاب استاد تبریزی در نگارخانه سهراب برگزار شد.

 در این نشست «مازیار مصوّر رحمانی»، ناشر درباره ویژگی های  کتاب هنری(Art Book) زنده یاد استاد صادق تبریزی  توضیح داد: آنچه کتاب های آرتیست بوک را از کتاب های معمول در بازار متمایز می کند نوع صحافی و کارهای هنری صورت گرفته در آنها و مخاطبان شان که اغلب مجموعه داران و موزه ها هستند است و توسط ناشران بزرگ در دنیا چاپ می شوند.

وی اظهار کرد:  تاکنون 18 مجموعه از آثار هنرمندان مستر چاپ و منتشر کرده ایم که تاکنون هیچ ناشری آثار این تعداد هنرمند مستر را چاپ نکرده است.

نشست+خبری+تبریزی
 

 

ناشر کتاب هنری استاد صادق تبریزی  خاطر نشان کرد:  چاپ این کتاب را در سال 92 با استاد تبریزی مطرح کردم و از همان زمان کار عکسبرداری از آثار و  صفحه آرایی زیر نظر استاد تبریزی انجام شد و کتاب در سال 96 آماده شد اما مصادف شد با بیماری استاذد و در همان زمان در خارج در صد نسخه منتشر شد و قرار است 17 تیرماه در نگارخانه سهراب رونمایی شود.

مازیار مصوّر رحمانی درباره جمع آوری آثار کتاب هنری استاد صادق تبریزی  اظهار کرد: روند جمع آوری آثار و انتخاب آثار این کتاب سه سال طول کشید و ما در همین راستا هفته ای سه بار با استاد دیدار داشتیم و دوران به یادماندنی است.

این ناشر از انتشار آلبومی از مجموعه 20 اثر استاد صادق تبریزی  خبر داد و گفت:  این 20 اثر با امضای استاد صادق تبریزی   در تیراژ 100 نسخه در نشر ام ام بوکلی منتشر می شود.

مهرداد فلاح در نشست رونمایی کتاب هنری و نمایشگاه مروری بر آثار صادق تبریزی در گالری سهراب استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد

نماینده خانواده تبریزی با اشاره به اینکه استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد،گفت: استاد تبریزی مینیاتور را از فرم سنتی خارج و به مدرنیته تبدیل کرد .
 
در ادامه مهرداد فلاح، نماینده خانواده تبریزی درباره انتشار کتاب هنری استاد صادق تبریزی گفت: استاد تبریزی در طول 60 سال فعالیت هنری اش علاقمند بود کتابی از آثارش با انتخاب خودش منتشر کند که این کتاب مرجع باشد؛ در سال 92 این کار را شروع کردند ولی محدودیت هایی در جمع آوری آثار داشتند اما بالاخره کتاب در سال 96 منتشر شد و  نشست خبری معرفی کتاب را هم استاد برگزار کردند ولی در همان سال استاد به دلیل بیماری فوت کردند.

نشست+خبری+تبریزی
 

 

نماینده خانواده تبریزی درباره راه اندازی نگارخانه 66 که اکنون گالری سهراب است، توضیح داد: نگارخانه 66 را در سال 1352 راه اندازی  کردند و نمایشگاه های متعددی از فرامرز پیل آرام سعود عربشاهی و... از مجموعه شخصی شان را در این نگارخانه به نمایش درآوردند؛ تا اینکه در 5 و6 سال آخر عمرشان این نگارخانه تحویل گالری سهراب شد.

 وی افزود: خانواده دوست داشتند کتاب هنری استاد صادق تبریزی در زمان خودش منتشر شود ولی با مشکلاتی همراه بود چرا که جمع آوری آثار برای برپایی نمایشگاه سخت بود.

فلاح درباره ویژگی های کتاب هنری استاد صادق تبریزی  گفت: در این کتاب از تمام دوران کاری استاد تبریزی از دوره ای که سفال و سرامیک تا دوره ای که در دانشگاه هنرهای زیبا بودند یا دوره ای که انتزاعی کار می کردند و دوره که مینیاتورهای مدرن کار کردند همه  در کتاب وجود دارد.آثار با دقت خاصی زیر نظر استاد انتخاب و منتشر شده است.

نماینده خانواده تبریزی در پاسخ به این سئوال که آیا آثار و مجموعه شخصی استاد صادق تبریزی  در ایران یا از کشور خارج شده  است، گفت:  بخشی از آثار استادخارج شده است و بخشی از این آثار هم در دست فرزندان است؛ قرار است در آینده موزه ای  برای استاد تاسیس شود و آثار خودشان و 150 هنرمند چون فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، پروانه اعتمادی، حسین زندهخ‌رودی، سهراب سپهری  و...که آثارشان در مجموعه شخصی ایشان است به نمایش درآید.

مهرداد فلاح  درباره آثاری که در نمایشگاه مروری بر آثار صادق تبریزی که در گالری سهراب برپا می شود گفت: آثار استاد تبریزی پنج دوره دارند که  به جز آثار سفال آثاری از تمام دوره ها به نمایش در می آید.

نماینده خانواده تبریزی با اشاره به اینکه استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد،گفت: استاد تبریزی مینیاتور را از فرم سنتی خارج و به مدرت تبدیل کرد .

نشست+خبری+تبریزی
 

همچنین در ادامه این نشست شاهین ترکمن، مدیر گالری سهراب و کیوریتور این نمایشگاه گفت: تبریزی استادی بی‌بدیل در هنر معاصر ایران است. آثار وی همیشه جزو آثاری است که هر مجموعه‌داری به داشتن آنها می‌بالد.
 وی افزود: در نمایشگاه حاضر علاوه بر رونمایی از آرتیست‌بوک این هنرمند که به عقیده من خود آن به تنهایی یک کالای هنری محسوب می‌شود و استفاده از نام یک کتاب به تنهایی برای آن اجحاف است، 35 اثر نیز به نمایش در خواهد آمد. بیشتر آثار که در این نمایشگاه روی دیوار خواهد رفت برای نمایش است و تعداد کمی از آنها برای فروش ارایه خواهد شد. این نمایشگاه جمعه همین هفته افتتاح و به مدت دو هفته روی دیوار خواهد بود. 

وی ادامه داد: آقای تبریزی پیش‌تر نیز ۲ نمایشگاه با گالری سهراب داشته است؛ یکی در زمان حیات‌شان در سال ۱۳۹۵ و دیگری چند سال پیش. وقتی صحبت از انتشار کتابی درباره آثار ایشان بود، تصمیم بر این شد رونمایی از کتاب همزمان با برگزاری نمایشگاهی از آثار او باشد. ما در این نمایشگاه سعی کردیم آثار مختلفی از دوره‌های متنوع کاری این هنرمند ارائه دهیم، به همین دلیل آثاری از خانواده هنرمند، تعدادی اثر از مجموعه شخصی خودم و تعدادی از مجموعه‌داران دیگر قرض گرفته‌ایم تا به نمایش گذاشته شود. به همین دلیل آثار کمی در این نمایشگاه قابل فروش هستند.


کیوریتور نمایشگاه درباره جهان کلی آثار تبریزی بیان کرد: تعدادی آثار در این نمایشگاه عرضه می‌شود که در حد آثار موزه‌ای هستند. استاد تبریزی مجوعه ریتم‌خط‌ها را از قدیم کار می‌کردند؛ ریتم‌خط‌ها مینیمال‌شده‌ دیگر آثار استاد است. استاد تبریزی در طول حیات هنری‌اش سعی داشت ساختار هنر شرق را حفظ و این آثار را مدرن کند و در واقع تبریزی در تمام زندگی‌اش می‌خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد.

 

اخبار مرتبط
نشست-خبری-رونمایی-از-کتاب-صادق-تبریزی

نشست خبری رونمایی از کتاب صادق تبریزی


نشست رونمایی از کتاب هنری(Art Book) زنده‌یاد صادق تبریزی به همراه نمایشگاه آثار کمتر دیده شده این هنرمند ظهر امروز با حضور شاهین ترکمن، مدیر گالری سهراب، مهرداد فلاح، نماینده خانواده تبریزی و مازیار مصوررحمانی، ناشر کتاب استاد تبریزی در نگارخانه سهراب برگزار شد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir