سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31842
تاریخ انتشار : 1401/04/16 15:35
یادواره‌ایی از کامبیز درمبخش در گالری ثالث

از لطافت خط تا ضخامت عمق در کاریکاتورهای شوالیه



سکوت پیش‌آمده در آثار در مواردی شرایطی را فراهم می‌آورد تا مخاطب به دنبال رخداد خارج از متن تصویر برود و با واقعیتی پنهان ولی آشکار مواجه شود.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: کامبیز درم‌بخش متولد 8 خرداد1321 است و در15 آبان 1400 دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. او برنده‌ی چندین جایزه بزرگ و معتبر جهانی بود، همچنین بیش از 50  نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده‌است. آثار به‌یادماندنی و ماندگار او در موزه‌های کشورهای مختلف دیده‌می‌شود و از جمله این موزه‌ها می‌توان به موزه آوینیون پاریس، موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، موزه گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن و موارد بسیار دیگر اشاره‌کرد. ناگفته نماند او نخستین هنرمند هنرهای تجسمی ایران بود که در آبان 1393 از سفارت فرانسه نشان شوالیه را دریافت کرد.

نمایشگاه+درمبخش
 

در سوم تیرماه 1401 گزیده‌ایی از آثار کامبیز درم بخش در گالری ثالث به‌نمایش درآمد و دریچه‌ایی شاعرانه به‌روی مخاطب گشود.  او روزمررگی را به صورت کاملا ماهرانه‌ایی با مخاطب درمیان گذاشته‌است، همچنین آثار او همچون تابلوی اعلانات در این مجموعه در ذهن مخاطب به صورت مستقل ایفای نقش می‌کند. به‌طور کلی درم‌بخش با درایت فراوان از خطوط بهره‌مند می‌شد و آزادانه از آن‌ها در آثارش استفاده می‌کرد. در آثار هنرمند فضای مثبت و منفی به نحوی باهم ادغام می‌شود که مخاطب احساس می‌کند وارد سرزمین رویاها می‌شود و رمز عبور و مرور در آن شعرهایی است که در تاریخ جهان توسط شعرا سروده شده‌است. به عبارتی دیگرهنرمند اینگونه با مخاطب ارتباط برقرار کرده و او را به یک گفتگو شاعرانه و در سکوت و خاموشی دعوت می‌کند. گفتگویی که فقط بین مخاطب و کار صورت می‌گیرد و هیچ شخص دیگری از آن باخبر نخواهد شد.

نمایشگاه+درمبخش
 


از آنجایی‌که مجموعه پیش رو در گالری ثالث منتخبی از آثار اوست، صحبت‌های گوناگونی مطرح می‌شود برای مثال بیننده گاهی با ضرب‌المثل‌های قدیمی در مواردی با یک دیوان شعر و یا حتی یک گروه موسیقی که تنها بیننده و شنونده‌اش خودش است مواجه می‌شود. نمی‌توان منکر حس شاعرانگی و عاشقانگی در آثار او شد، همین اتفاق سبب ‌می‌شود که مخاطب جذب آثار او شود و زمان زیادی را در مقابل آن بایستاد و احساس کند که در زمان، فضا، و مکان دیگر است.

نمایشگاه+درمبخش
 


با این تفاسیر می‌توان گفت: گویی هنرمند برای زمانی فراتر از دوران خودش بوده‌است و همه‌ی عناصر موجود در آثار را فراتر از آنچه‌که هست به تصویر در آورده‌بود و از فضای سفید موجود در کار برای یک سکوت مطلق و گاهی حرکت پی‌درپی بهره گرفته‌است. سکوت پیش‌آمده در آثار در مواردی شرایطی را فراهم می‌آورد تا مخاطب به دنبال رخداد خارج از متن تصویر  برود و با واقعیتی پنهان ولی آشکار مواجه شود. واقعیتی که مخاطب هرروز در جامعه خود و دیگر جوامع با آن مواجه خواهد شد و ناخواسته خود نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازد. این بدان معنااست که بازدیدکنندگان این نمایشگاه خود نیز بخشی از اثر شکل گرفته به حساب می‌آیند و خلوتیِ موجود در آثار با ازدحامی از جمعیت روبرو خواهد شد.

نمایشگاه+درمبخش
 

در واقع همانطور که پیشتر به آن اشاره‌شد؛ مخاطبین این رویداد هنری خود نیز بخشی از مجموعه به حساب می‌آیند و نمی‌توان حضورشان را نادیده‌گرفت. با توجه به مجموعه رونمایی شده از کامبیز درم‌بخش می‌توان او را هنرمندی برای تمامی نسل‌ها دانست و شاعرانگی موجود در آثار و خط‌هایش سبب شده‌است به شاعر خط‌ها شهرت داشته‌باشد. آثار درم بخش حالتی کاملا روایتگر به خود می‌گیرد و راوی آن خطوط ترسیم شده در آثار و ارتباطش با مخاطب خود است. به نحوی مخاطب به عمق اثر کشیده می‌شود و اینجا است‌که ترکیب لطافت خطوط و ضخامت عمق معنایی دیگر به خود خواهد گرفت که تفسیرگر آن بیننده اثر است.

نمایشگاه+درمبخش
 

 

نمایشگاه آثار کامبیز درم بخش در گالری ثالث از تاریخ 3 تیرماه 1400 تا 15 تیر 1400 به آدرس: خیابان کریم‌خان‌زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره 148 برگزار بوده‌است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir