سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 39032
تاریخ انتشار : 1402/01/28 09:18

استاد مجسمه‌سازی: متصدیان جانمایی مجسمه‌های شهری این کاره نیستند



یک استاد مجسمه‌سازی در ارتباط با جانمایی مجسمه های شهری گفت: متاسفانه برخی متصدیان این دست از اقدامات «این کاره» نبوده و از آن‌جایی که اطلاعات کافی ندارند صرفا در پی نصب یک مجسمه هستند.

به گزارش تجسمی آنلاین، حسین فخیمی هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی  معتقد است که جای خالی مجسمه‌هایی با رویکرد و تکنیک تازه در شهر احساس می‌شود. متاسفانه برخی متصدیان این دست از اقدامات «این کاره» نیستند و از آن‌جایی که اطلاعات کافی ندارند صرفا در پی نصب یک مجسمه هستند.

فخیمی جانمایی مجسمه‌ها را نکته‌ای بسیار مهم دانست و تاکید کرد: جانمایی مجسمه‌ها بسیار مهم است. به نوعی می‌توان آن را جزئی از خود مجسمه دانست. این در حالی است که به جانمایی مجسمه‌های شهری آنطور که باید توجه نمی‌شود. 

این استاد بازنشسته در گفت‌وگویی با ایسنا معتقد است که مجسمه‌های فردوسی و میدان حر به درستی جانمایی شدند اما اغلب مجسمه‌های شهری جانمایی مناسبی ندارد.

فخیمی با بیان اینکه برای جانمایی هر مجسمه باید فاکتورهای بسیاری را مد نظر قرار داد، تاکید می‌کند که در مکان‌یابی برای نصب مجسمه‌ها اغلب کوتاهی می‌شود. 

وی با بیان اینکه اگر چیدمان مجسمه‌ها در شهر بدون برنامه ریزی باشد، مثل کاشت گل بدون داشتن گلدان است، افزود: این موضوع  حیاتی است و برای نصب یک مجسمه حتما باید آن را با پایه و محیط اطرافش دید و علاوه بر تناسب اندازه آن به ابعاد اجتماعی آن نیز توجه کرد. 

فخیمب ادامه داد: «باید ویژگی‌های محیط را برای نصب یک مجسمه بررسی کرد. یک مجسمه فارغ از مکانی که نصب می‌شود، باید مفهوم اجتماعی آن محدوده را هم با خود همراه داشته باشد. اگر مفهوم محیطی با مجسمه انطباق نداشته باشد، احتمالا جانمایی آن به درستی انجام نشده است.»

این استاد مجسمه‌سازی معتقد است که جای خالی مجسمه‌هایی با رویکرد و تکنیک تازه در شهر احساس می‌شود. متاسفانه برخی متصدیان این دست از اقدامات «این کاره» نیستند و از آن‌جایی که اطلاعات کافی ندارند صرفا در پی نصب یک مجسمه هستند. آن‌ها برخی از مجسمه‌ها را به زور جا می‌دهند، در حالی که مجسمه باید احساس را در مخاطبش ایجاد کند. 

وی می‌گوید:‌ ما شدید در حوزه مجسمه‌های شهری دچار عقب ماندگی هستیم. 

فخیمی ادامه می‌دهد: ما جوانان بااستعدادی داریم که استعداد آن‌ها هدایت نمی‌شود. باید از طریق هدایت استعداد آن‌ها و استفاده از آن در این زمینه کمبودهایی را که به نظر می‌رسد جبران کنیم.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir