سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 39055
تاریخ انتشار : 1402/02/19 12:09

تلفیق نقاشی و معماری در نمایشگاه «تکه گم‌شده»



نمایشگاه نقاشی «تکه گم‌شده» حاوی مضامینی از ناخودآگاه انسانی است که هنرمند در فرم معماری امروزی به جست‌وجوی آن‌ها پرداخته است.

به گزارش تجسمی آنلاین، سحر غلامپور اظهار کرد: ازآنجایی‌که خوانش روانشناسی از معماری، نشان‌دهنده‌ ناخودآگاه انسانی است، من برش‌هایی از سازه‌های معماری را در آثار ارائه شده در نمایشگاه نقاشی «تکه گم‌شده» به تصویر کشیده‌ام و مخاطبان در این  آثار، ناخودآگاه انسان امروزی را در قالب سازه‌های مدرن خواهند دید.

او ادامه داد: در این نمایشگاه تعداد ۲۰ اثر به نمایش درآمده که همه آن‌ها با استفاده از تکنیک آبرنگ روی مقوا و با عرض ۳۶ و طول ۵۰ سانتی‌متر به‌صورت افقی و عمودی ترسیم‌شده‌اند. در پروسه تولید آثار، ابتدا به‌وسیله مقوا، ماکت را ساخته‌ و نورپردازی کردم و پس از قرار دادن اشیاء در داخل تصاویر، از آن‌ها عکس‌برداری کرده و درنهایت، از روی عکس نقاشی‌ها را کشیده‌ام.
این هنرمند که دانش‌آموخته رشته معماری است، به موضوع نقاشی‌های نمایشگاه نقاشی «تکه گم‌شده» نیز اشاره کرد و گفت: فضاهای معماری مدرن، پیچ‌درپیچ بودن آن و روزمرگی انسان مدرن، بخشی از مفاهیمی است که من آن‌ها را در آثار خود نقاشی کرده‌ام، هرکدام از عناصر و اشیائی که در این آثار می‌بینید بیانگر بخشی از روان ما است که شاید آن را نادیده گرفته‌ایم یا مدت‌ها است آن را گم‌کرده و یا آن را به فراموشی سپرده‌ایم. برای مثال، نمود امروزی مفهوم عشق که در گذشته، الهه اروس بوده، در آثار من شمع کوچک بالداری است که من آن را شمع اروس می‌نامم.

غلامپور ادامه داد: میل انسان به طبیعت مفهوم دیگری است که آن را در قالب یک برگ نقاشی کرده‌ام. برخی مضامین نیز مانند پدیده «شکستن» هستند که تمایل به مواجهه با آن‌ها را نداریم و من آن را با استفاده از نقاشی یک لیوان شکسته به تصویر کشیده‌ام.

او بیان کرد: تلاش کردم که نمودهای امروزی کهن‌الگوها را در اشیاء روزمره پیدا کنم و قاب‌های متفاوتی از فضای معماری بی‌نهایتی که در ذهن ما وجود دارد را به مخاطب ارائه دهم و یا اشیاء گم‌شده در بخش‌هایی متفاوت را یافته و به تصویر کشیده‌ام.

غلامپور
 


این بانوی نقاش به بیانیه نمایشگاه اشاره کرد و افزود: ناخودآگاه جمعی، مخزن تصاویر ناپیدا است. این تصاویر همراه ما به این دنیا می‌آیند و دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم را شکل می‌دهند. این تصاویر ناپیدا، محتویات و پتانسیل‌ها، کهن‌الگو یا آرکتایپ نامیده می‌شوند. از گذشته تاکنون کهن‌الگوها در نمادهای متفاوتی تجلی پیدا کردند، مانند ماهی که نماد خویشتن است و یا اروس که نماد ارکتایپ عاشق است. تجسم این نمادها در طول تاریخ دستخوش تغییر شدند. اکنون قلم تبدیل به اتود شده و حباب از مواد شیمیایی و مصنوعی ساخته می‌شود. من در جست‌وجوی آرکتایپ‌ها در همین اشیاء روزمره هستم. اشیاء اطراف ما حاوی همان تصاویر ابدی و ازلی هستند که لابه‌لای ساختارها و سایه‌های زندگی روزمره گم‌شده‌اند. من در نقاشی‌هایم به کشف زاویه‌های جدید اشیاء پرداختم تا آن وجه کهن‌الگویی و اسرارآمیزشان را پیدا کنم.

غلامپور
 

 

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه نقاشی «تکه گم‌شده» می‌توانند تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر به گالری اکنون، واقع در خیابان مارنان، بن‌بست ۶، پلاک ۱۵۲ مراجعه کنند.
منبع: ایسنا

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir