سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 39064
تاریخ انتشار : 1402/02/25 13:37
نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان

زمان ساکن شده در اکسپرسیو در تضاد سیاهی با رنگ



یکی دیگر از عنصرهای مهم و تاثیر گذار موجود رنگ است، هنرمند با استفاده از رنگ‌های اکسپرسیو و حتی برقراری تضاد رنگی سیاه و سفید، آن فضای وهم آلود سرشار از ابهام مد نظر خودرا ترسیم کرده‌است.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: علی‌ذاکری سال 1338 در زنجان متولد شد. او فارق‌التحصیل رشته‌ی نقاشی از دانشکده هنرهای‌زیبا دانشگاه هنر تهران است و مدرک کارشناسی ارشد نقاشی خود را از دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس در سال 1378 گرفت. اورا می‌توان از جمله هنرمندان فیگوراتیو دانست که از سال 1364 در حیطه هنر به‌صورت جدی فعالیت می‌کند.

به تازگی مجموعه‌ای جدید از علی ذاکری در گالری نیان با عنوان قدم برداشتن در تاریکی به نمایش گذاشته‌شده‌است که گویی با نگاهی متفاوت رویکردهای روانی و فلسفی با خود به همراه دارد.در استیتمنت این رویداد بصری آمده‌است: نوری هست که ما نه می‌بینیمش، نه لمسش می‌کنیم. در روشنی‌های پوچ خویش می‌آرامد. آنچه ما می‌بینیم و لمس می‌کنیم. من با سرانگشتانم می‌نگرم آنچه‌را که چشمانم لمس می‌کند: سایه‌هارا، جهان‌را . با سایه‌ها جهان را طرح می‌ریزم و جهان را با سایه‌ها می‌انبارم و تپش نور را در آن‌سوی دیگر می‌شنوم.

علی+ذاکر+در+گالری+نیان
 

 مخاطب به هنگام ورود و مواجه شدن با آثار ذاکری، کارهایی اکسپرسیو و وهم آلودی خواهد دید که یک حس همزاد پنداری با آن‌ها دارد. در واقع هنرمند با درایت تمام بخشی از روح خود را در درون آثار جای گذاشته است و این فرایند اجرایی سبب می‌شود تا مخاطب با دیدن آثار احساس کند در آثار نقش آفرینی می‌کند. گاهی به عنوان یک تماشاگر و گاهی به عنوان شخصی که در حال مسابقه و یا جنگیدن است. پیدایش این احساس نشانگر توانمندی اجرایی و بصری هنرمند است. برای درک بهتر این رویداد یکی از مخاطبین نمایشگاه آقای کیوان‌عسگری ارتباطی میان شعر روشن‌تر از خاموشی بایزید بسطامی و آثار آقای ذاکری در این مجموعه پیدا کردند که کمک شایانی‌به درک بهتر هر آنچه در زیرساخت بصری آثار است، می‌کند.

علی+ذاکر+در+گالری+نیان
 

روشن تر از خاموشی، چراغی ندیدم/ و سخنی به از بی سخنی نشنیدم/ ساکن سرای سکوت شدم/ و صدرۀ صابری در پوشیدم/ مرغی گشتم؛چشم او،از یگانگی/ پر او، از همیشگی/ در هوای بی چگونگی، می پریدم/ کاسه ای بیاشامیدم که هرگز، تا ابد/ از تشنگی او سیراب نشدم/ بایزید بسطامی

وقتی با دقت بیشتر به آثار پیشِ‌رو در مجموعه نگاه می‌شود تحلیل‌ها و تفکرهای متفاوتی در ذهن‌ها شکل می‌گیرد. اولین چیزی که مخاطب را درگیر می‌کند فرایندهای شکل‌گرایی و بصری پیش‌آمده در آثار است که به نقطه، خط، سطح، رنگ، کنتراست بصری، حجم، بافت منتهی می‌شود و در بخش بعدی اتفاقات شمایل نگارانه‌ای است که می‌تواند خواسته یا ناخواسته پیش بیاید. ذاکری در آثارش به هر دو وجه پیش‌آمده یعنی هم بر محتوا و درون مایع اثر اشاره دارد و هم بر اهمیت شکل به منزله‌ی سرچشمه‌ی جاذبه ذهنی اثر هنری پا می‌فشارد. به نوعی استعاره‌ی دیداری و بصری در این مجموعه نقش آفرینی می‌کند. در مجموعه نام برده شده آنچه که بیشترین خودنمایی را می‌کند بافت های بدست آمده توسط روش اجرایی است‌که هنرمند از آن بهره برده و به مخاطب این حس را القا می‌کند، گاهی زمان در آثار نگه داشته شده و گاهی انقدر به سرعت پیش‌می‌رود که بازه‌ی زمانی کاملا از دست خواهد رفت.

علی+ذاکر+در+گالری+نیان
 

در این رویداد بصری مخاطب با ژرف‌نمایی روبرو می‌شود که هرآنچه در دورتر قرار دارد از وضوح کمتری برخوردار است. مثل چهره‌های تماشاگران مسابقه که در اطراف و دورتر از مبارزه کنندگان هستند.

یکی دیگر از عنصرهای مهم و تاثیر گذار موجود رنگ است، هنرمند با استفاده از رنگ‌های اکسپرسیو و حتی برقراری تضاد رنگی سیاه و سفید، آن فضای وهم آلود سرشار از ابهام مد نظر خودرا ترسیم کرده‌است. از طرفی دیگر تضاد سیاهی و سفیدی درجه کنتراست بالا حاضر در آثار علاوه بر ایجاد تعادل بصری، یادآور چرخه‌ای است که پایان آن نمایان گر میزان سیاهی و سفیدی، خیر و شر، نور وسایه است که باهم در یک مجادله، گفتگو، گاهی در مقابل یکدیگر قرار دارند و گاهی مکمل هم هستند که اشاره به اصل پیدایش جهان هستی و بشریت دارد. این در هم آمیختگی در تضاد بصری حرکت و جریان را در نگاه آشکار می‌سازد. به عنوان مثال نقاش یک حرت را به نمایش می‌گذارد اما با ایجاد این درهم آمیختگی حرکت‌های بعدی مبارزان حتی حس گفتگوی بین تماشاگران را به مخاطب القا می‌کند. گویی هرقاب نقاشی به مانند یک صفحه نمایشی است که در آن یک ویدئو پخش می‌شود و بیننده علاوه بر حس بینایی از حواس شنوایی و لامسه نیز بهره می‌گیرد.

علی+ذاکر+در+گالری+نیان
 

 

در بخش دوم شمایل نگاری باید در نظر داشت به نوعی بازسازی کلی است که در آن بیش از توضیح یک متن جای می‌گیرد، به گونه‌ایی محیط پیرامون نیز در آن تاثیر گذاری بسزایی خواهد داشت. در آثار ذاکری با توجه به نحوه اجرایی آثار که چاپ منوپرینت بوده است به هنگام خلق اثر گویی هنرمند خط‌های مورد نیازش که به نحوی امضای او هم هست را توانسته به خوبی ایجاد و حفظ کند. باتوجه به اینکه خط یکی از عنصرهای مهم و بروز دهنده احساسات فرد قلمداد می‌شود، در تعبیر و تفسیر آثار این مجموعه نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد چراکه نقش مهمی در برقراری ارتباط با مخاطب دارد. رهایی خطوط در مواردی نیز تعبیر یک زندان را دارد و باعث ایجاد سطوح مربع و مستطیل می‌شود و گاهی همچون یک نیم دایره نمایان می‌شود.

اگر مورد تفسیر قرار بگیرد گاهی از استقامت و استواری در شرایط سخت صحبت می‌کند و گاهی آنقدر فضا را عرفانی می‌کند که مخاطب حس یک فضای لایتناهی را از اثر خواهد گرفت. نور پردازی در اثرها به شکلی خودنمایی می‌کند که ذهن ها به سمت آثار خلق شده در دوره باروک خصوصا رامبرانت هدایت می‌شود. درست آنچه‌که سوژه‌اصلی قرار دارد در اثر از نورپردازی بیشتری برخوردار است و این اتفاق در آثار خلق شده به روش آکرولیک روی بوم بیشتر خود نمایی می‌کند. به عبارتی با نور پردازی پیش‌آمده، سایه هایی ایجاد می‌شود که در این بازی هنرمند جهان و هر آنچه در آن وجود دارد را به تصویر می‌کشد.

علی+ذاکر+در+گالری+نیان
 

به طور کلی آثار این مجموعه در دوبخش اجرایی چاپ منوتایپ و رنگ‌آکرولیک روی بوم اجرا شده است و نمایشگاه قدم برداشتن در تاریکی از تاریخ8 اردیبهشت تا تاریخ 22 اردیبهشت 1402 در گالری نیان به آدرس: هفت‌تیر، مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان ورمزآبادی، بن‌بست ابهری، پلاک5 برگزار است.

 

نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


نمایش-آثار-علی-ذاکری-در-گالری-نیان

نمایش آثار علی ذاکری در گالری نیان


اخبار مرتبط
حضور-گالری-نیان-در-Affordable-Art-fair-میلان

حضور گالری نیان در Affordable Art fair میلان


آثار 5 هنرمند ایرانی در میلان به نمایش درآمد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir