سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 40225
تاریخ انتشار : 1402/07/17 19:01

خراسانی‌زاده: شرایط حقوقی پشتیبانی از گالری داران فراهم می شود



محمد خراسانی‌زاده مدیر اداره کل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من و همکارانم در اداره کل هنرهای تجسمی علاقه‌مند هستیم تا به کنش‌گران عرصه اقتصاد هنر برای داشتن چرخه اقتصادی پایدار کمک کنیم؛ همچنین بازارسازی که در نگارخانه‌ها شکل می‌گیرد نیز مهم است که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

به گزارش تجسمی آنلاین، جلسه هم‌اندیشی نگارخانه‌داران با حضور محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی)، شیخ حسنی (معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور به عنوان نماینده سازمان امور مالیاتی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و امیر عبدالحسینی (دبیر کل شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر) ظهر امروز دوشنبه (١٧ مهرماه) برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از حدود ۵٠ نگارخانه حاضر شده بودند که در بخش اول به بیان مشکلات خود در حوزه مالیات پرداختند. در ابتدا اعلام شد که محمود سالاری ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با کمی تاخیر و در بخش دیگری از جلسه حضور پیدا خواهد کرد. 

نشست+مرکز+تجسمی
 

برای آغاز این نشست هم‌اندیشی محمد خراسانی‌زاده در دقایقی سخنرانی کرد و با تاکید بر اینکه بخش مهمی از فرآیند عرضه و ترویج آثار هنرهای تجسمی برعهده نگارخانه‌ها است، از حضور نگارخانه‌داران در این جلسه تشکر کرد و با اشاره به وظیفه اداره کل هنرهای تجسمی در راستای خدمت به نگارخانه‌ها و فراهم‌سازی شرایط حقوقی و پشتیبانی از آنان، گفت: این نشست به منظور تعامل و شناخت متقابل و گفتگو برای یافتن پاسخ برای مسائل ایجاد شده است.


مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به تسریع روند حل مشکلات در صورت همکاری نگارخانه‌داران، بر رویکرد جدی خود درباره مشخص کردن برنامه‌ها و حرکت به سمت این اهداف آنان تاکید کرد و گفت: به این منظور اولین و مهمترین مسأله شکل‌گیری تعامل است و قطعا پس از این جلسه شناخت بیشتری حاصل خواهد شد. 

او به میزبانی موزه هنرهای معاصر به عنوان خاطره و زبانی مشترک اشاره و اعلام کرد که شهردار منطقه شش نیز برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده تا شنونده نظرات نگارخانه‌داران باشد. 

خراسانی‌زاده تاکید کرد: من و همکارانم در اداره کل هنرهای تجسمی علاقه‌مند هستیم تا به کنش‌گران عرصه اقتصاد هنر برای داشتن چرخه اقتصادی پایدار کمک کنیم؛ همچنین بازارسازی که در نگارخانه‌ها شکل می‌گیرد نیز مهم است که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

نشست+مرکز+تجسمی
 

او با اشاره به استثنایی که در حراج تهران، برای نگارخانه‌ها وجود دارد، گفت: برخی نگارخانه‌ها حتی امکان فروش یک اثر نیز ندارند. 

وی با اشاره به تعاملاتی که با انجمن نگارخانه داران داشته است، افزود: اگر این فرایند به صورت طبیعی پیش رود، مجموعه‌ای که می‌تواند از پس حراج برآید و تلاش ما این است با پیشنهادات شما به سمت این مهم پیش رویم. در این زمینه با انجمن نگارخانه‌داران تهران نیز تعاملاتی داشته‌ایم.

در ادامه محمد شیخ‌حسنی، معاون دفتر حسابرسی مالیاتی که به عنوان نماینده سازمان مالیاتی در این نشست حاضر شده بود، دلیل حضور خود را پاسخ به ابهامات مالیاتی نگارخانه‌داران عنوان کرد.


در ادامه نگارخانه‌داران به بیان نکات مورد نظر خود پرداختند و درباره معافیت مالیاتی نگارخانه‌داران که دغدغه اغلب حاضران در این نشست بود، پرسیده شد. همچنین این پرسش از سوی نگارخانه‌داران مطرح شد که میزان مالیات نگارخانه‌ها با چه ویژگی‌هایی مشخص می‌شود. 

یکی از نگارخانه داران با اشاره به مشکل آنان در نداشتن فاکتورهای رسمی گفت: اغلب افرادی که با ما کار می‌کنند فاکتور رسمی ارائه نمی‌کنند و به همین دلیل هزینه‌های ما برای اداره مالیات قابل استناد نیست. از سوی دیگر برای اداره دارایی این موضوع واضح نیست که کارهای هنری به صورت امانی در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما فقط در پایان فروش آثار، درصدی از فروش آن را دریافت می‌کنیم. این در صورتی است که اداره مالیات فکر می‌کند ما درآمد داریم و این قضیه عادلانه نیست.

خراسانی زاده نیز در ادامه صحبت های نگارخانه داران بر اینکه درصد درآمد نگارخانه‌ها نسبت به آنچه که در مجموع اتفاق می‌افتد بسیار پایین است، این مساله را موضوع و چالشی جدی عنوان کرد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما

گالری نیان

گالری اینفو

هنرمندان









کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir