سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 44603
تاریخ انتشار : 1403/02/11 07:52

نگاهی به آثار ولاسکوز



لورا کامینگ نویسنده و منتقد هنری تابلوی ندیمه‌ها اثر دیگو ولاسکوز را اثری می‌داند که با ضربه‌های محکم قلم مو پیچیده‌ترین جزئیات را به نمایش درآورده طوری که با تماشای آن خیال می‌کنیم صحنه‌ای زنده وجاری را می‌بینیم.

به گزارش تجسمی آنلاین، کامینگ در عین حال تابلو را واجد قدرت عجیب و غریب نقاشی می‌داند چیزی که شاید بتوان آن را به دقت راز آلود، وهم برانگیز و عرفانی معنا کرد اثری روانکانه که سبب شده نسل‌های متوالی درگیر توهم جاری در آن شود.

ندیمه‌ها به تعبیر کامینگ بیش و پیش از آن که یک تابلوی نقاشی باشد وصف وهم و راز است.

دیگو ولاسکز نقاش اسپانیایی ، در ششم ژوئن سال ۱۵۹۹ در سویل متولد شد.

او مهم‌ترین نقاش قرن هفدهم اسپانیا به شمار می‌رود و در هنر غرب بسیار درخشید. سبک ناتورالیستی این نقاش زبانی فراهم کرد که قدرت مشاهده قابل توجهش را در پرتره‌سازی از مدل زنده و اشیا به رخ بکشد. او که با مطالعه نقاشی‌های قرن شانزدهم ونیزی تحت تأثیر قرار گرفته بود، از یک استاد دقیق در شباهت‌سازی و شخصیت پردازی به خالق شاهکارهای بصری بی‌همتای عصر خود تبدیل شد. او با تنوع شگفت‌انگیز ضرب قلم و هارمونی ظریف رنگ، جلوه‌هایی از فرم، بافت، فضا، نور و اتمسفر را بازنمایی می‌کرد که موجب شد بعدها او را پیشگام امپرسیونیست‌های فرانسوی قرن نوزدهم نامیدند.

با توجه به کمبود سند و مدرک از اوایل حرفه ولاسکز و امضا نزدن و بی‌تاریخ بودن کارهایش، تنها بر اساس شواهدی که از سبک کاری‌اش وجود دارد، می‌توانیم ترتیب زمانی آن‌ها را حدس بزنیم. اگر چه بسیاری از کپی‌های پرتره‌های او آشکارا در استودیوی شخصی‌اش توسط دستیارانش کشیده شده‌اند، کارهای خود او خیلی زیاد نیستند و تعدادشان از ۱۵۰ اثر تجاوز نمی‌کند. او به کند بودن در کار شهرت داشت.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir