شناسه خبر : 21848 1398/08/21 11:16:44

خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی در آرت سنتر

نمایشگاه نقاشی‌خط ابراهیم حقیقی با عنوان «خط‌نگاره‌» عصر جمعه پیش‌رو (۲۴ آبان) در گالری آرت سنتر به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش تجسمی آنلاین،در توضیح این نمایشگاه به قلم امیر سقراطی آمده است: تلخ و شیرین همچون خاطراتی پراکنده در گرافیک ایران هنرمندان محدودی بوده‌اند که دانش گرافیک و زیربنای اصول زیباشناسی آن را با هنرهای تجسمی پیوند زده و از مرزهای این هنر گذر کرده باشند. ابراهیم حقیقی از هنرمندانی است که به واسطه معرفت و دانش عمیقش از هنرهای تجسمی و آزمودن خلاقۀ دستاوردهای بصری و احاطه و اشرافش بر «تصویر» این کار را امکان‌پذیر کرده است.

او هنرمندی چندوجهی است و چندساحتی بودن اش را در خط نگاره هایش به رخ می‌کشد؛ در خط‌نگاره‌ها با دوگانگی‌ای روبرو هستیم که ابراهیم حقیقی آن ها را به‌خوبی به‌هم پیوند می‌زند: پیوند سنت و مدرنیسم، گرافیک و نقاشی، ادبیات و تصویر. 

این بار ابراهیم حقیقی در نمایش خط‌نگاره‌هایش آثاری لطیف تر و ملایم‌تر از کارهای یک دهه اخیرش را به نمایش گذاشته است: آن غوغای درونی و شورانگیزی خط، جایش را به لطافت رنگ و رازآمیزی خوشنویسی داده است.

در مجموعه اخیر که نمایش دستاوردهای هنرمند در ۷۰ سالگی است، گذر خاطرات و مخاطرات با همۀ تلخ و شیرین‌اش، پیش روی مخاطب است: تیله ها، عکس‌های کودکی هنرمند، تصویر مادر هنرمند و عکس‌هایی از آلبوم‌های خانوادگی و نمایش کلمات و جملاتی همچون «یاد باد آن روزگاران»، «به کجای این شب تیره»، «ابرهای همه‌عالم شب و روز….»، «من دلم سخت گرفته است...»، «وقتی که من بچه بودم...» تاکیدی بر این خاطرات پراکنده است.

کارهای اخیر ابراهیم حقیقی در اینجا، بیشتر نقاشی هستند تا «نقاشی خط» (و یا به قول او خط‌نگاره). زبان نقاشی های اخیر بی‌واسطه‌تر از گذشته‌اند و محملی برای القای احساس‌های متفاوت هنرمند شده‌اند. ایجاز در استفاده از عناصر بصری، ترکیب نوشته‌ها با رنگ و میل به ناخوانایی، انتزاع خوشنویسی و غلبه هیجانات رنگ بر مفهوم ادبیِ خط، تفکر هنرمند و تاکید او را بر ایده اصلی کارها یعنی «نمایش خاطره» نشان می‌دهد.

ابراهیم حقیقی سال گذشته ۱۸ تابلو اشامل مصرع هایی از اشعار کلاسیک و مدرن را در شیوه خط نگاره در گالری سهراب به نمایش گذاشت. مصرع هایی از ابیات حافظ یا تک مصرع هایی از اشعار معاصر از نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ فرخزاد و دیگران دستمایه این خط نگاره ها بوده است. ابراهیم حقیقی متولد ۱۳ مهر ۱۳۲۸ تهران و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۴ است.

وی طی سال‌ها فعالیت خود را در بخش‌های مختلف طراح صحنه فیلم و سریال، تیتراژ فیلم‌های سینمایی، مدیریت هنری و طراحی جلد کتاب، ساخت فیلم، طراحی پوستر،عکاسی، نقاشی و هنرهای بصری متمرکز کرده است.

طراحی صحنه و  تیتراژ فیلم های سربداران، سلطان و شبان، گزارش یک قتل، زیر پوست شهر، انیمیشن علی کوچولو، شب دهم، کیف انگلیسی، مدار صفر درجه، شهرموش‌ها، گزارش یک قتل، ای ایران، نرگس، روسری آبی، گیلانه، دختری با کفش‌های کتانی،من ترانه ۱۵ سال دارم و سه زن بخشی از کارهای این هنرمند است.

طراحی ده‌ها جلد کتاب و نشریه و برگزاری ده‌ها نمایشگاه در کنار دریافت جوایز متعددی همچون جایزه صدسالگی سینما، جایزه تقدیر ویژه داوران برای پوستر(همه انسان‌ها برابرند) بلژیک و  برنده جایزه بهترین آنونس فیلم (جاده های سرد) از ششمین جشنواره فیلم فجر از دیگر فعالیت های این هنرمند است.

این نمایشگاه عصر جمعه پیش رو (۲۴ آبان) در گالری آرت سنتر به نشانی بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان آغاز به کار می کند و تا چهارشنبه ۲۹ آبان ادامه دارد.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir