شناسه خبر : 22374 1398/11/27 19:02:24

ادای دین هنرمندان به سردار سلیمانی در نمایشگاه "سرو بلند انقلاب"

نمایشگاه سرو بلند انقلاب اسلامی شنبه 26 بهمن 1398 در موزه هنرهای معاصر فلسطینِ فرهنگستان هنر افتتاح شد.

 به گزارش تجسمی آنلاین، این نمایشگاه حاصل کارگاه هنری "سرو بلند انقلاب اسلامی" است که با حضور هنرمندان حوزه‌های نقاشی، نگارگری و خوش‌نویسی از سراسر کشور در دانشگاه هنرهای اسلامی‌ـ‌ایرانی فرشچیان برگزار شد. آثار خلق‌شده در این کارگاه به همراه آثاری دیگر، عصر شنبه 26 بهمن 1398، در نمایشگاهی به همین عنوان در معرض دید عموم قرار گرفت. این نمایشگاه با حضور علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر؛ محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ مجتبی رحماندوست، عضو پیوسته فرهنگستان هنر؛ محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر؛ بهمن نامور مطلق، سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی‌ـ‌ایرانی استاد فرشچیان؛ هنرمندان این نمایشگاه و جمعی از مدیران فرهنگستان هنر و دانشگاه آزاد اسلامی گشایش یافت.

 

سردار سلیمانی اسطوره مقاومت است

در آیین گشایش این نمایشگاه ابتدا علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، با تبریک ولادت با سعادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه(س)، سخن آغاز کرد و گفت: بی‌شک مؤثرترین و مهم‌ترین بیان برای نشان‌دادن شخصیت والای سردار سلیمانی، اسطوره مقاومت و ایستادگی در برابر مستکبران جهانی و تروریست‌های تکفیری در منطقه، هنر است.

او سپس ویژگی سردار سلیمانی را در هنر مقاومت وی دانست و ادامه داد: ایشان و هم‌رزمانش با رشادت و شهامت در هشت سال دفاع مقدس و سال‌ها نبرد با تروریست‌های تکفیری در جبهه مقاومت، هنر چگونه زیستن و چگونه مردن را به ما آموختند. آنها در این مدت آسایش و رفاه را از خود سلب کرده بودند، اما آسایش و امنیت را برای سرزمین ما و مردم منطقه به ارمغان آوردند.

سرپرست فرهنگستان هنر درباره این نمایشگاه که به مناسبت چهلمین روز درگذشت سردار قاسم سلیمانی برگزار شده، خاطرنشان کرد: هنرمندان عزیز در رشته‌های نقاشی، نگارگری، خوش‌نویسی و گرافیک، ابعاد گوناگون شخصیت این به اسطوره ملی و نماد وحدت اسلامی را به تصویر کشیده‌اند. برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر فلسطین تأکید بر ادامه نهضت مقاومت سردار سلیمانی است. ان‌شاءالله این آثار برای انتقال آموزه‌های سردار سلیمانی و فرهنگ شهادت به نسل امروز، در نقاط مختلف کشور به نمایش درخواهد آمد.

او در پایان سخنان خود از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه هنرهای اسلامی‌ـ‌ایرانی استاد فرشچیان، بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن دفاع مقدّس و مؤسسه فرهنگی هنری صبا، برای برپایی این نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد.

 

نمایشگاه سرو بلند انقلاب ادای دین هنرمندان به سردار سلیمانی

محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و دبیر علمی این نمایشگاه، سخنران بعدی این مراسم بود که با ذکر صلوات و سخن درباره مادر امت اسلام، حضرت زهرا(س)، سخن آغاز کرد و گفت: گوشه کوچکی از تمدن ما، هنر ماست. این نمایشگاه برای قدردانی از انسانی بزرگ و وارسته است که دشمن را از مرزهای ما دور کرد و از برکت وجود او و شهدای بزرگوار است که دشمن فکر حمله را از سر خود بیرون کرد.

او آثار خلق‌شده در این نمایشگاه را سهم هنرمندان برای ادای دِین به شهدا، از جمله سردار قاسم سلیمانی، عنوان کرد و گفت: فرصت‌هایی هست که از دست می‌رود و از طرفی هم احوال هنرمند همواره یکسان نیست. باید شرایط برای هنرمند مطابق احوال او ایجاد شود تا او به خلق اثر بپردازد و این فرصت در کارگاهی که در دانشگاه استاد فرشچیان برگزار شد، ایجاد شد تا هنرمندان مطابق احوال خود به خلق اثر بپردازند و ادای دِین کنند.

او به سخنرانی مقام معظم رهبری که درباره نمایشگاهی از آثار نگارگری که سال‌ها پیش برگزار شده بود، اشاره کرد و یادآور شد: مقام معظم رهبری پس از بازدید از آثار هنرمندان نگارگر، فرمودند هنر آینده کشور ما از درون این هنر بیرون می‌آید. ما باید روح و ماهیت این هنر را بشناسیم.

مجمدعلی رجبی، هنر نگارگری را هنری پاک و مقدّس دانست و به فرمایش پیامبر اکرم(ص) درباره هنر قدسی اشاره کرد و در پایان سخنان خود از همه دست‌اندرکاران تقدیر و تشکر کرد و برای سلامتی حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و دبیر بخش نقاشی این کارگاه، شفای عاجل از درگاه خداوند مسئلت کرد.

 

هنر بهترین صورت بیانی برای به تصویر کشیدن شهادت است

در ادامه مراسم، بهمن نامورمطلق، سرپرست دانشگاه اسلامی‌ـ‌ایرانی استاد فرشچیان، زادروز ولادت صدیقه کبری(س) را تبریک گفت و شخصیت سردار قاسم سلیمانی را نمونه بارز حدیث "الجار ثم الدار" (نخست همسایه، سپس خود و خانه) دانست و اظهار کرد: شهادت والاترین کنش انسانی است؛ زیرا موضوع از دست‌ دادن بالاترین دارایی یعنی جان نیست، بلکه برعکس به دست آوردن آن است؛ گذر جان تا قله قافی است که سیمرغ در حسرت رسیدن به آن به پرواز درآمد.

او در همین زمینه گفت: شهادت نسبتی ویژه با هنر دارد. امام وقتی که می‌خواست شهادت را تعریف کند، هیچ واژه‌ای بهتر از واژه هنر برای تبیین آن نیافت و به همین دلیل بود که گفت: شهادت "هنر" مردان خداست. نگفت سیاست یا اقتصاد یا حتی معرفت مردان خدا، بلکه گفت هنر مردان خداست.

بهمن نامور مطلق، هنر را بهترین صورت بیانی برای به‌تصویرکشیدن شهادت دانست و تصریح کرد: هیچ‌گونه بیانی نمی‌تواند مفاهیم و مضامین عمیق و گسترده، معنوی و رمزی را مانند هنر به تصویر بکشد. فقط خیال هنرمند است که به ساحت این مفاهیم نزدیک می‌شود؛ حتی خیال هم کم می‌آورد؛ زیرا شهادت واقعیتی است که تخیل به آن رشک می‌برد. با این حال هنر موجب می‌شود شهادت تداوم یابد و شهادت، با اثر تازه هنری مرتبط، بار دیگر تکرار می‌شود و هنر نقش آیینی به خود می‌گیرد. در این ساحت بیان هنری کنشی ذاکرانه و ضد فراموشی است.

سرپرست دانشگاه اسلامی‌ـ‌ایرانی استاد فرشچیان در همین زمینه گفت: شهادت و هنر فصل مشترک دیگری هم دارند که زیبایی است. مگر نه این است که دختر فاطمه(س) در توصیف حادثه کربلا گفت: "من چیزی جز زیبایی ندیدم"؟ در واقع، هنر صورتی زیبا برای شهادت است که سیرتی زیباست.

او سخنان خود را این‌گونه به پایان برد: با شهادت بود که معنای واقعی قاسم نزد قاسم سلیمانی تفسیر شد. قاسم در میان تک‌تک ایرانیان غیرتمند خود را تقسیم کرد و اسم قاسم بیش‌ازپیش اسمی با مسما شد. این کار هنرمندان است که این کنش تقسیم‌شدگی و تکثیر شدگی خیر و زیبایی را تا مرزهای فرازمانی و فرامکانی استمرار بخشند.

پس از این سخنرانی‌ها، نمایشگاه "سرو بلند انقلاب اسلامی" شامل آثار نگارگری، خوش‌نویسی، نقاشی و گرافیک با حضور اهالی فرهنگ و هنر افتتاح شد. سرو بلند انقلاب اسلامی، اولین یادنگاره جمعی هنرمندان در بزرگداشت "سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی"، حاصل مشارکت و همکاری دانشگاه استاد فرشچیان، دانشگاه آزاد اسلامی، فرهنگستان هنر و مؤسسه فرهنگی‌هنری صبا است و تا 1 اسفند 1398، در موزه هنرهای معاصر فلسطین، میزبان عموم علاقه‌مندان و مخاطبان خواهد بود.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir