شناسه خبر : 24225 1399/10/08 16:23:33
نشست خبری مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران

دقت در ساخت بر زمان اتمام بازسازی پیشی گرفت

با توجه به طولانی شدن روند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، مدیر کل مرکز تجسمی بر پیشی گرفتن دقت بر زمان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار تجسمی‌آنلاین، نشست خبری مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی، رییس موزه و زهرا نوروزی، رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ وارشاد اسامی دوشنبه هشتم دی ماه در تالار رودکی برگزار شد. رضا عابدینی، طراح گرافیک نیز در بخش دوم نشست درباره هویت بصری موضوع هنرهای معاصر تهران توضیح داد.

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به تاخیر در بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت:.  با توجه به گنجینه ارزشمند آثار موزه هنرهای معاصر تهران بنابراین این موضوع اهمیت داشت که در بازسازی آثار باید در موزه نگه داشته شوند یا اینکه خارج شوند. در این میان با توجه به لزوم فراهم بودن شرایط لازم برای نگهداری آثار و همچنین با در نظر گرفتن مباحث امینتی خروج آثار، در نهایت آثار در موزه نگهداری شد و فرایند مرمت انجام شد. برای این کار به یک گنجینه موقت در موزه نیاز بود که امن باشد. از سوی دیگر به دلیل اهمیت آثار، پیشبرد همزمان بخش های متعدد مرمت ممکن نبود.

مظفری علاوه بر گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران، مواجهه با جنبه های جدید برای ضرورت مرمت و تغییرات قیمت ها در دو سال اخیر را از دیگر دلایل طولانی شدن مرمت موزه خواند و گفت: بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم؛ اما همه شرایط در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده و البته اهمیت و ارزش آثار که نگهدای آنها اولویت بود نیز در این فرایند موثر بود. آخرین وعده برای بازگشایی موزه پایان فصل بهار ۹۹ بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا و پدید آمدن این شرایط باعث شد که زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود. هرچند موزه آخرین کارگاهی بود که تعطیل شد و اولین کارگاهی بود که کار خود را آغاز کرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: در نهایت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تمام شده و هم اکنون در تدارک افتتاحیه است که در آینده نزدیک موزه بازگشایی می شود. همچنین در ۱۰ روز آینده یک نشست خبری دیگری برگزار می شود که تاریخ بازگشایی، نمایشگاهی که رونمایی نمایشگاه و برنامه های آینده موزه در آن نشست اعلام خواهد شد.

مظفری درباره بانک اطلاعات آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: همزمان با آغاز مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تدوین و آماده سازی بانک اطلاعات آثار گنجینه موزه نیز آغاز شد و قبل از بازگشایی موزه اطلاعات دقیق و مستند آثار روی سامانه قرار می گیرد.

زهرا نوروزی، رییس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: این پروژه با هدف مرمت و افزایش ظرفیت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد. مرمت موزه در دو فاز اصلی مطرح شد. اول اینکه شرایط نگهداری گنجینه موقت فراهم شود و دوم مرمت گنجینه انجام شود. در مرمت و بازسازی موزه حفظ اصالت موزه از اولویت های اصلی بود. عایق بندی و مرمت و نصب عایق های حرارتی، سبک سازی سقف، مرمت کف بام، لوله‌کشی آب‌های تاسیساتی، تعویض لوله‌ها، بهسازی دیوارهای محوطه حیاط میانی، دو جداره شدن پنجره‌ها، عایق بندی و نورپردازی و ... از مواردی است که در این مرمت و بازسازی انجام شده است.

نوروزی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت آثار موزه در زمان جابجایی آثار از گنجینه به گنجینه موقت، کار مرمت و بازسازی متوقف شد. یکی از مسایل مهم در این پروژه برطرف کردن مشکل نم و رطوبت موزه بود.

نوروزی درباره سیستم اطفای حریق موزه هنرهای معاصر تهران گفت: انجام اطفای حریق ز به مبالغ بسیاری بالایی نیاز دارد که هم اکنون مطالعات آن در حال انجام است. با اعتبارات در نظر گرفته شده، امیدواریم امسال بحث اجرایی آن را شروع کنیم

نوروزی همچنین جدا کردن سیستم تاسیساتی گنجینه، بازسازی و تعویض سقف‌های کاذب و سیستم نورپردازی، فراهم کردن خدمات نمایشگاهی، مرمت دیوارها و پنجره‌ها، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی ظرفیت گنجینه، نصب درهای ضد سرقت، نصب دستگاه‌های هواساز را از جمله اقدامات بازسازی موزه در فاز دوم خواند.

احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه این نشست با اشاره به بازسازی موزه  گفت: در جریان این پروژه هیچ الحاقی به موزه انجام نشده و هیچ فضایی اضافه یا کم نشده است، بلکه فقط فضاها بازتعریف شده اند و حتی فضاهایی که در سال های گذشته به صورت غیرقانونی به موضوع اضافه شدند نیز در جریان بازسازی برداشته شده است تا اصالت موزه حفظ شود.

آقایی در ادامه به ضرورت هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران پرداخت و گفت: هر مجموعه متشخصی داری یک هویت بصری است و این توجه به هویت بصری عموما از موزه ها آغاز شده است. اما موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری به این معنا بود. قبل از انقلاب اسلامی از یک فونت زرد در موزه استفاده می شد و بعد از انقلاب اسلامی یک نشانه برای موزه توسط جواد پویان طراحی شد و در دوره ای دیگر صداقت جباری فونتی را برای موزه طراحی کرد و این جریان در بخش های گوناگون ادامه داشت اما هماهنگی لازم را با هم نداشتند. در دوره جدید یک تم جدید با عنوان ققنوس برای موزه درنظر گرفته شده است که همه بخش ها و جنبه های موزه را با یک هماهنگی در هویت بصری شامل می شود. هویت جدید موزه به این منظور و معناست که ارتباطات موزه با جهان هنر مناسب تر و راحت تر باشد و دراین مسیر روی هویت صوتی موزه نیز طراحی و کار می شود. البته لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران کنار گذاشته نمی شود اما یک هویت بصری منسجم طراحی می شود.

رضا عابدینی، طراح گرافیک که طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران را نیز بر عهده دارد گفت در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است. طراحی هویت بصری به گونه‌ای پیش رفت معاصر بودن حفظ شود و حسی هم که از موزه داشتم مورد توجه بود. در این سال ها تلاش کردم کارهایم وجه ایرانی داشته باشد  اما اگر در لوگوی موزه چنین مشخصه ای کمتر مشاهده می شود به این خاطر است که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده شود و با توجه به اینکه کارکرد این موزه مدرن و معاصر است و فعالیت هایی که قرار است انجام دهد در همین زمینه است، تصمیم گرفتم که هویت بصری موزه نیز مدرن باشد. رنگ اصلی هویت بصری جدید موزه هنرهای معاصر تهران است که با رنگ های خاکستری، مشکلی و سفید همراه می شود.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir