شناسه خبر : 25402 1400/02/20 17:05:29
ناگفته‌هایی که ماهیت بصری پیدا می‌کنند

ایفای نقش مخاطب در آثار ایرج شایسته‌پور

شایسته‌پور با هر برخورد رنگ با بوم که ایجاد می‌شود میلیون‌ها کلمه و تصاویر عکاسی شده یا نشده را نمایان می‌کند و به نحوی ناگفته‌هایی که زبان در بیان و ابراز آن‌ها ناتوان است به صورت یک حس و کاملا ناخودآگاه در اثرهای او بار معنایی پررنگی به خود می‌گیرند و دارای ماهیتی بصری می‌شوند.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: ایرج شایسته‌پور هنرمندیست که نقاشی‌های او همچون اشعارش بیانگر ناگفته‌هایی از ناخودآگاه شخص بوده‌است.  پیدایش این تفکر که اشاره به ناخودآگاه دارد از نحوه‌ی برگزاری نمایشگاه ایجاد می‌شود. مخاطب به هنگام ورود به گالری با مجموعه‌ایی بدون عنوان و استیتمنت مواجه می‌شود که خط فکری هنرمند را نشان می‌دهد. در واقع نقاش با این کار ذهن مخاطب را به چالش دعوت می‌کند تا به کندوکاو زیرساخت‌های بصری موجود در آثار بپردازد. در این بخش  هر بازدیدکننده نگاه و دیدگاهی متفاوت نسبت به دیگری خواهد داشت، زیرا هنرمند در پی به نمایش گذاشتن شی یا طبیعت بیجان خاصی نبوده‌است و اشکال ایجاد شده لزوما نباید بازنمایی از دنیای واقعی و یا شباهتی به آن‌ها داشته باشند. به عبارتی هریک از آثار موجود در این مجموعه برگی از کتابی جادویی است‌که برای هریک از مخاطبان باتوجه به ناخودآگاه و نوع تجزیه بصری آنها پیام و تصویری مجزا در بر دارد.

 

ایرج+شایسته+پور
 

هنرمند با بهره‌گیری از تنالیته‌های رنگی و نحوه اجرا با ابزارهای شخصی فضایی را پدید می‌آورد که ناخواسته یا خودخواسته اشاره به رخدادی خارج از متن دارد، این دقیقا همان نقطه‌ی عطف است که توسط خروجی آثار بین هنرمند و مخاطبان ایجاد می‌شود. به عبارتی مخاطب در کار غرق می‌شود و این حس به او القا خواهد شد که به عنوان یک عنصر در قسمتی از اثر مورد نظر نقش ایفا می‌کند. این نقش آفرینی می‌تواند در یک دریای خروشان، طبیعت، کلیسایی در ایتالیا، یک شهرشلوغ مثل نیویورک و یا هر محلی که در وهله نخست در ذهن مخاطب جرقه‌ی بصری می‌زند، باشد.

ایرج+شایسته+پور
 


آنچه در این رویداد سوال برانگیز است استفاده درست هنرمند از این حجم تضادهای بصری بوده‌است که در نهایت به خلق آثار آبستره حاضر در این مجموعه منجر می‌شود. هنرمند به درستی از فضای آبستره بهره‌ گرفته‌است و  به دنبال خلق اثری مفهومی با استفاده از رنگ و عناصر ایجاد شده مثل خط، سطح، نقطه و شکل بوده‌است، دقیقا همان دیدگاه و رویکرد بصری که کارهای ایرج شایسته‌پور را از دیگر هنرمندان هم روشش متمایز می‌سازد.

ایرج+شایسته+پور
 

در ادامه برای درک بهتر فرایند زیرساختی و مفهومی نقاشی‌ها نباید از کنتراست‌های موجود در آثار چشم پوشی کرد زیرا کمک شایانی به پدیدار شدن تفکر اولیه هنرمند دارد. او به نوعی از این عنصر دیداری بهره‌مند شده است‌که توانسته ناگفته‌هایی را به تصویر درآورد که عشقی بی حد و مرز را در خود جای داده‌است. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد هنرمند با درایت و دانش از مرحله ایده تا اجرا به گونه‌ایی پیش‌رفته‌است که در این حجم از پراکندگی رنگی یکپارچگی و تعادل بصری بوجود آورده‌است. نشان دادن تعادل در یک فضایی نامتعادل، همچنین توجه به فضای مثبت و منفی که عمقی تعریف ناپذیر با خود به همراه داشته‌است به نحوی نمایشی کلی را به تصویر می‌کشد که گویی پنهان‌ترین لایه‌ی نهفته در هر سوژه‌ایی را نشان می‌دهد.

ایرج+شایسته+پور
 

ایرج شایسته‌پور با هر برخورد رنگ با بوم که ایجاد می‌شود میلیون‌ها کلمه و تصاویر عکاسی شده یا نشده را نمایان می‌کند و به نحوی ناگفته‌هایی که زبان در بیان و ابراز آن‌ها ناتوان است به صورت یک حس و کاملا ناخودآگاه در اثرهای او بار معنایی پررنگی به خود می‌گیرند و دارای ماهیتی بصری می‌شوند. نقاشی‌ها در این نمایشگاه همچون یک شعر در قالب‌های متفاوت مثلا غزل نقش آفرینی می‌کنند و البته نمی‌توان منکر علاقه هنرمند به شعر شد و این روند بی تاثیر در آثار او نبوده‌است تا جایی که در نحوه چیدمان آثار در نمایشگاه نیز کاملا مشهود است. آثار در این رویداد به گونه‌ایی چیدمان شده‌است که از نگاه و ذهن مخاطب هر اثر راوی یک روایت مجزا و متفاوت از دیگری ولی متصل به آن است.

ایرج+شایسته+پور
 

در نهایت به روش اجرایی آثار در این مجموعه پرداخته می‌شود که با اکرولیک بر روی بوم و مقوا اجرا شده است. نمایشگاه ایرج شایسته‌پور از تاریخ10 اردیبهشت 1400 تا تاریخ 23 اردیبهشت 1400 در گالری بام به آدرس: تهران، خیابان مطهری، خیابان قائم مقام، میدان طومانیان(شعاع)، ابتدای خیابان خدری( شاهین سابق)، پلاک2، واحد2 برپا است.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir