شناسه خبر : 25404 1400/02/25 14:06:29

افتتاح نمایشگاه هنر ایرانی در عصر قاجار در مسکو

نمایشگاه «هنر ایرانی در عصر قاجار» در موزه «ملل شرق» در شهر مسکو طی مراسمی که در آن شخصیت های فرهنگی روس به پیشرو بودن فرهنگ و هنر اصیل ایران در جهان اذعان کردند، افتتاح شد.

به گزارش تجسمی آنلاین،  در این نمایشگاه که  با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران ، «ماکسیم بارانف» معاون اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه، «الکساندر سیدوف»  رییس «موزه ملل شرق» مسکو  و قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و همچنین رییس انستیتو شرق شناسی روسیه افتتاح شد بیش از ۳۰۰ اثر شامل نقاشی، اشیاء از جنس سرامیک و شیشه، آثار هنری از چوب و فلز، فرش و پارچه های قلمکار، نسخ خطی و سلاح به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا سوم مرداد برای بازدید علاقه مندان هنر و فرهنگ ایرانی برپا خواهد بود.

نمایشگاه «ایران عصر قاجار» در چند بخش شامل دولت و حکومت، اعتقاد مردمی و تجربه دینی، ارتباط با خارجی­ها و تاثیر مد اروپایی، رسوم نظامی و صنایع دستی و فرهنگ مردم که تلفیقی از نوآوری­ها و سنت­هاست، برپا شده است.  


ایران عرصه بزرگ فرهنگ و تمدن در جهان است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: از اینکه پس از گذشت حدود ۵۰ سال گنجینه هنری ایرانی در موزه ملل شرق مسکو که نمایانگر تمدن بزرگ ایرانی است،  در معرض بازدید عموم قرار می گیرد، خرسندم.

وی یادآورشد: آثار هنری عرضه شده در این نمایشگاه مربوط به دوره قاجاریه است که مربوط به قرن های ۱۸ و ۱۹ میلادی می شود و آن دوره به عصر کنونی ایران منجر می شود.   

جلالی با بیان اینکه تمدن ایرانی بسیار کهن و دیرینه است، افزود: ما بعضی از آثار هنری در ایران داریم که سابقه چند هزار ساله دارند. در جریان سدسازی هایی که در ایران داشتیم، در بسیاری جهات در جریان کاوش ها، آثار هنری چند هزار ساله به دست آمده است.  

وی ادامه داد: باید اعتراف کنیم که هنر سرزمین ایران را خوب واکاوی نکرده ایم تا شناخت دقیق پیدا کنیم.  

جلالی گفت: یکی از زبان های ارتباط بین مردم، زبان فرهنگ و هنر است. هنگامی که در این نمایشگاه حضور پیدا می کنیم آثار هنری با ما سخن می گویند.  

سفیر ایران در مسکو ادامه داد: این آثار نشان می دهد که ایران فقط یک کشور نیست بلکه عرصه بسیار بزرگ فرهنگ و تمدن است و ما از این طریق می توانیم با یکدیگر ارتباط داشته باشیم.  

وی یادآورشد: از اینکه در کشور دوست و همسایه ما ایران، این اتفاقات خرسند کننده برای ایران اتفاق می افتد خرسندیم. ارتباط ما دو کشور یک ارتباط تاریخی و برخاسته از تمدن دو کشور است.

جلالی با بیان اینکه یکی از موانع گسترش روابط ما این است که شناخت ما از هم کم است و تاسیس چنین موزه ها و برپایی نمایشگاه ها به شناخت بیشتر دو کشور کمک می کند.  

رییس موزه ملل شرق: ایران پیشرو در عرصه فرهنگی و هنری

رییس موزه ملل شرق مسکو نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: ایران کشور با چند هزار سال تمدن است که در عرصه فرهنگی و هنری از کشورهای پیشرو محسوب می شود.

 الکساندر سیدوف با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ اثر هنری نفیس در این نمایشگاه عرضه شده است، افزود: این آثار هنری به دوره قاجار مربوط می شود که البته نمی شود این دوره را دوره شکوفایی خواند اما فرهنگ و هنر ایرانی در این دوره ناپدید نشد.

وی یادآورشد: در این نمایشگاه آثار هنری بسیار نفیس وجود دارد که بسیاری از این آثار هنوز جایی نمایش داده نشده است.  

سیدوف ادامه داد: بخشی از آثار هنری ایران در دوره قاجار از اروپا بدست امده است که در ایران در آن زمان توسعه و ترویج یافت.

وی گفت: بیش از یک هزار اثر هنری ایرانی دوره قاجار در موزه ملل شرق مسکو قرار دارد.
 
اهمیت روابط فرهنگی ایران و روسیه از نگاه مقام فرهنگی روس

ماکسیم بارانف معاون اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه نیز گفت: برای بسیاری از کسانی که به مطالعه ایران می پردازند، دوره قاجار دوره ویژه است.  

مقام روس با بیان اینکه دوره قاجار برای ایران دوره نه چندان ساده است، افزود: در دوره قاجار فراز و نشیب هایی در روابط ایران و روسیه وجود داشت اما در این دوره شناخت متقابل بین مردم دو کشور صورت گرفت.  

بارانف به برپایی نمایشگاهی از آثار هنری روسی در دوره قاجار در کاخ گلستان اشاره کرد و توضیح داد که در این نمایشگاه ازجمله چند تابلوی ایوان آیوازوفسکی هنرمند نقاش روس به نمایش در آمد.  

وی با بیان اینکه از طریق هنر، شناخت متقابل مردم ایران و روسیه از همدیگر صورت گرفت، ادامه داد: روابط ایران و روسیه در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و امنیتی توسعه می یابد اما بدون شک روابط فرهنگی بسیار مهم است. که امکان می دهد نه فقط دولت ها بلکه ملت ها از یکدیگر شناخت پیدا کنند.  

مقام وزارت خارجه روسیه به سفر یک ماه پیش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران و امضای موافقت نامه همکاری دو کشور اشاره  کرد و افزود که این توافقنامه به توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه کمک زیادی می کند.

آثار هنری ایران تحسین برانگیز است

مارینا کولناندا یکی از برگزار کننندگان این نمایشگاه نیز گفت: ما به صورت غیر منتظره این نمایشگاه برگزار کردیم زیرا در نقظه جهان شاهد برگزاری اثار  قاجار ایران بودیم

ما مشاهده کردیم ار دوره قاجار گنجینه های بزرگی در موزه داریم و به همین دلیل برای شناخت بهتر مردم ایران این نمایشگاه  برپا شد.

وی  یادآورشدکه  آثار هنری ایرانی این نمایشگاه تحسین وی را برانگیخته و  عاشق این آثار شده است. 


برپایی نمایشگاه ایران در دوره قاجار تا سوم مرداد 

نمایشگاه ایران دوره قاجار تا بیست و پنجم جولای ( ۳ مرداد) برای دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی برپاست و هدف از برپایی آشنایی بازدید کنندگان و علاقمندان با تاریخ و هنر ایران در دوره اواخر قرن ۱۸ تا آغاز قرن ۲۰ است .
 
آثار به نمایش گذاشته شده در این این نمایشگاه در قالب ۷ سالن  بصورت موضوعی  ابعاد گوناگون زندگی جامعه ایرانی در قرن ۱۹ تا اوایل قرن ۲۰ را در معرض دید قرار داده است.  

در حاشیه این نمایشگاه برنامه فرهنگی در قالب سخنرانی، کنسرت، نمایش فیلم و کارگاه های آموزشی برگزار خواهد شد.

کلکسیون هنر قاجاری موزه شرق دارای بیش از یکهزار اثر است که یکی از معتبرترین موزه ها در جهان به شمار می رود.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir