شناسه خبر : 31687 1400/12/15 10:40:21

جشنواره «عروسک امید» سالانه می‌شود

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» با اشاره به استقبال خوبی که از جشنواره ساخت عروسک و همچنین نمایشگاه عروسک‌های امید صورت گرفت اعلام کرد: با توجه به اهداف عالیه جشنواره تلاش داریم که این رویداد فرهنگی هنری خیریه را به صورت سالانه ادامه بدهیم.

به گزارش تجسمی آنلاین در پی فراخوان جشنواره بین المللی ساخت «عروسک امید» بیش از ۱۵۰ عروسک در چهار بخش عروسک‌های نمایشی، عروسک‌های بازیچه، عروسک‌های بومی - محلی و عروسک‌های ساخته شده با اشیاء مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که پس از داوری و انتخاب آثار برگزیده در نمایشگاهی که از هشتم تا یازدهم اسفندماه در باغ کتاب تهران برگزار شد به نمایش گذاشته شدند.

در پایان این جشنواره طی مراسمی در باغ کتاب تهران از سازندگان عروسک های برگزیده تقدیر شد.

در بخش ساخت عروسک های نمایشی، مهلا یوسفی و معصومه روستا، رتبه اول، باباعلی، رتبه دوم و پروین وفایی و رابعه سلیمانی، رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش عروسک های بومی - فرهنگی، معصومه میرزائی، رتبه اول، مژده دانش پژوه، رتبه دوم و رحیمه کردکتولی، رتبه سوم را کسب کردند. همچنین از خانم ها الهام محمودی، پروین بهرام پور، الهام رحمانی و بتول نوریان هم تقدیر شد. جایزه ویژه امید جشنواره هم به ثریا اسکندری اعطا شد.

دکتر محیط طباطبائی، رییس کمیته ملی موزه های ایران طی سخنانی در اختتامیه جشنواره ساخت عروسک امید اظهار داشت: وقتی به امید می پردازیم، یکی از تبلورهایش در آینده و کودکان است. عروسک هم به عنوان یک اثر فرهنگی، نمایی موزه ای رو به آینده است. 

وی با بیان این که در شرایط کنونی که دچار نوعی گسست فرهنگی شده ایم، ترویج امید باید به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد گفت: در سرزمینی مثل ایران که تنوع بالایی از لحاظ شرایط اقلیمی و فرهنگی دارد و آغازگر تمدن بوده، امید یکی از مهمترین عناصر ارزشی است. در این بین عروسک ها به مثابه پیک هایی هستند که امید به زندگی و موفقیت را در ما رقم می زنند.

وی افزود: البته عروسک ها هم از تغییرات فرهنگی دهه های اخیر مصون نبوده اند و همچنان که در دنیای داستان ها و افسانه ها تغییرات زیادی رخ داده، شاهد ظهور عروسک هایی متاثر از هوش مصنوعی و دیگر فناوری ها با جلوه های فرازمینی هم هستیم؛ لذا بسیار خوشحالم که برگزارکنندگان جشنواره ساخت عروسک امید با حرکتی روشنفکرانه در خلاف جهت جریان غالب روز به عروسک های سنتی و بومی توجه کرده اند تا به ما یادآوری کنند که کی هستیم و از کجا آمده ایم؟ 

احسان رضایی خواه، مدیر مرکز رویش و شکوفایی استعداد «روشا» هم در سخنانی هدف از برگزاری این جشنواره را پر کردن فاصله نسل ها از طریق ساخت عروسک عنوان و خاطرنشان کرد: فرهنگی از دیرباز در کشور ما وجود داشته که بزرگترهای خانواده خصوصا مادربزرگ ها برای کودکان قصه می گفتند و عروسک می ساختند و این سنت نسل به نسل ادامه داشته است؛ با این حال در سال های اخیر با تغییراتی که در ساختار و سبک زندگی خانواده های ایرانی ایجاد شده به نوعی بین کودکان امروز با مادربزرگ ها و پدربزرگ ها فاصله ایجاد شده است. یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره بین المللی ساخت عروسک این است که بهانه و فرصتی هر چند کوتاه برای ارتباط نزدیک تر مادربزرگ ها و پدربزرگ ها با نوه ها فراهم کنیم.

وی با بیان این که پشت هر یک از عروسک های بومی، افسانه و روایتی شنیدنی وجود دارد که بخشی از میراث فرهنگی ما را تشکیل می دهد، اظهار داشت: ساخت عروسک ها ضمن تحکیم ارتباط بین نسلی به حفظ و انتقال هنر عروسک سازی خصوصا ساخت عروسک های بومی – محلی به نسل جدید کمک می کند. و در کنار این دو هدف بزرگ، بخشی از عروسک‌های به نمایش گذاشته شده هم با موافقت سازندگان آنها به فروش گذاشته شد که عواید آن با همکاری موسسه خیریه «کودکان فرشته اند» در ساخت کارگاه عروسک سازی و آموزش این مهارت درآمدزا به نوجوانان و اهالی روستای تلنگ – از روستاهای شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان – هزینه می شود.

رضایی خواه گفت: از مهرماه که فراخوان جشنواره اعلام شد تا بهمن ماه با برگزاری چند کارگاه و گفت و گوی زنده اینستاگرامی با حضور اساتید و هنرمندان برجسته این حوزه نظیر استاد بهروزغریب پور، خانم ها پوپک عظیم پور و لیلا کفاش زاده، در زمینه فرهنگ سازی و آموزش ساخت عروسک هم اقدام و با رایزنی هایی که صورت گرفت، حمایت یونسکو و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی را از جشنواره جلب کردیم.

پوپک عظیم‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» نیز با اشاره به استقبال خوبی که از جشنواره ساخت عروسک و همچنین نمایشگاه عروسک های امید صورت گرفت اعلام کرد: با توجه به اهداف عالیه جشنواره تلاش داریم که این رویداد فرهنگی هنری خیریه را به صورت سالانه ادامه بدهیم.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir