شناسه خبر : 31714 1400/12/24 15:05:22
برکناری آقایی و تسلط همه جانبه بر اوضاع تجسمی کشور

مدیری که باید برکنار می‌شد

برکناری آقایی دقیقا دو روز بعد از جریان حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران و ربط دادن این دو موضوع باهم کاملا نابخردانه است.

تجسمی ‎آنلاین: مجید احمدی: چند روز پیش در افتتاحیه مجموعه " پنج گنج" در موزه هنرهای معاصر، خاسب نامی پرفورمنسی اجرا کرد که خود را به دورن یک اثر هنری انداخت و به طور دقیق به یک اثر هنری مهم یعنی «حوض روغن» اثر نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی دست‌اندازی کرد. اینکه این دست‌اندازی این اثر را خراب کرده است یا نه؟ خود جای بحث است ولی کلیت این داستان به شدت اشتباه بوده و جواب خاسب اشتباه‌تر.

این به اصطلاح هنرمند در پاسخی که بسیاری آن را به شدت گستاخانه برآورد می‌کنند، بدون عذرخواهی دقیقی نمک بر زخم پاشید و بیانیه موزه نیز نابخردانه بود ولی بعد از تمام اینها ناگهان احسان آقایی برکنار شد.

و چقدر ما معترضان به داستان حوض روغن ساده‌لوح هستیم که فکر می‌کنیم که بله اعترضات ما بود که به بار نشست. برکناری آقایی آن هم در دو روز و با این عجله و به این شکل غیر ممکن است. برنامه رفتن او توسط چهره‌های نقاب کشیده حوزه تجسمی، چهره‌های پشت پرده‌ای که در این دولت همه تصمیمات را آنها می‌گیرند و نیرومندتر از همیشه و شجاع‌تر از همیشه در پشت پرده قدم برمی‌دارند، از پیش گرفته شده بود.

اصولا تغییر یک نفر در سیستم دولتی و آن هم در سطح مدیریتی به یک سری استعلامات نیاز دارد. استعلام از ارگان‌هایی که صلاحیت مدیر جدید را تعیین می‌کنند. از استعلام حراستی و امنیتی گرفته تا استعلام توانایی مدیریتی و انجام این استعلام‌ها هرگز کار یکی دو روز نیست. نمی‌دانم عبدرضا اسلامی کولایی کی و چگونه برای مدیریبت برگزیده شد و آقایی رفت ولی قطعا می‌دانم که او در این دو روز نیامده است.

در جریان حوض روغن هم کاملا مشخص بود که نیاز به خالی شدن پشت آقایی احساس می‌شد. این داستان اتفاقی سهوی یا عمدی ولی کاملا اشتباه بوده است، در این شکی نیست ولی داستان بعد از آن اتفاق کاملا مدیریت شده بود. برخی چهره‌های قلم به مزد به پیش آمدند، از بیانیه گرفته تا یادداشت نگاری برای رسانه‌ها حتی یادداشت نوشتن برای همه رسانه‌ها را هم در دستور کار قرار دادند. حال چه سودی خواهند برد بماند.

آقایی باید می‌رفت. این کاملا مشخص بود. از روزی که معاونت هنری سرکار آمد رفتنش یحتمل بود به خصوص با ضعفی که در معاونت دیده شده بود و اینکه وی را نه در روز دیدار وزیر با هنرمندان پاپ موسیقی و نه در روز بازدید ریاست جمهوری از موزه هنرهای معاصر تهران در صف اول ندیدیم. 

حال عبدرضا اسلامی آمد و آقایی رفت ولی به طور قطع خواهیم دید که موزه هنرهای معاصر استقلال خود را از دست خواهد داد و آرزو و تمام تلاش آقایی برای هیات امنایی کردن موزه هنرهای معاصر که به آن استقلالی بینظیر می‌داد بر باد خواهد رفت.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir