شناسه خبر : 31858 1401/05/03 12:11:24
به بهانه برگزاری نمایشگاه فرامرزی در گالری هدایت

از زیرساخت‌های بیانی شمایل‌ها و المان‌ها تا تعابیر بصری

نمایشگاه پیش رو در خصوص کلیتی بشری صحبت می‌کند. این کلیت تغییرات اقلیمی، آب و هوایی، دست بردن، گاهی دست‌آوردهای نادرست بشریت است که به طبیعت آسیبی جدی وارد می‌کند.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: علی‌فرامرزی زاده تهران و متولد سال1329 است. در نقاشی روش و مهارت ویژه‌ی خاص خودرا دارد و آثاراش در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی خارجی و داخلی مختلفی شرکت داشته است. او به‌تازگی مجموعه‌ایی جدید از آثارش با عنوان هجوم2 را در گالری هدایت به‌نمایش درآورده‌است و به نحوی دیدگاه شخصی‌اش را با مخاطبان آثاراش به اشتراک می‌گذارد. از آنجایی‌که علی فرامرزی طراح و منتقد آثار نقاشی است مخاطب به هنگام مواجه با مجموعه آثار متوجه این بخش از توانایی هنرمند می‌شود زیرا به صورت خواسته یا ناخواسته‌توانسته‌است بین کلمات، گویش، زبان و آثارش ارتباطی مستقیم برقرار سازد.

نمایشگاه+فرامرزی
 

در استیتمنت نمایشگاه که به قلم خود هنرمند نوشته شده، آمده‌است: نگاه به کویر را از دو سو می‌توان مطرح نمود. معضلی جهانی و رو به تزاید که می‌رود زندگی بشر را به‌گونه‌ایی جدی مورد تهدید قراردهد و از دیگر سو یک نگاه پرقدمت در هنر نقاشی. همان رویکردی‌که در مینیاتورهای شرقی بهشت آفرید و در نقاشی‌های مغرب زمین مکتب ساخت. در سرزمینی‌که بخش مهمی از آنرا بیابان و کویر فراگرفته طبیعتا نگاهی ویژه باید داشت تا این خشکی و بی بری را به بیانی هنری و از جنس تجسمی درآورد. باید در دل کویر جستجو نمود تا المان‌ها و آن ویژگی‌های منحصر به فرد را یافت و در ترکیبی مناسب از آن اثر آفرید. بی نهایتی کویر را بر حجم‌های هندسی نشاندن انتخابی‌است که در عین دشواری می‌تواند راه‌گشایی برای حل این ویژگی دانست.


با توجه به آنچه در استیتمنت آمده و هنرمند به آن جامعه بصری پوشانده است مخاطب متوجه زیرساخت‌های بیانی شمایل‌ها و المان‌ها خواهد شد که چگونه در ترکیب‌بندی نقاشی‌ها و احجام رنگی نقطه طلایی را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع هنرمند با درایت بر مفهوم هر المان و ترکیب آن‌ها باهم نگاهی خلاقانه، به نوعی نوآوری در گفتار به‌جود آورده‌است. در مجموعه هجوم2 مخاطب با دنیای رنگی مواجه می‌شود که توسط ذهن خلاق هنرمند به آنچه در طبیعت رخ داده‌است التیام می‌بخشد. ناگفته نماند که در این مجموعه رنگ‌ها عمل کنش و واکنش را به‌وجود می‌آورند و با مخاطب ارتباط بصری برقرار می‌کنند. درواقع این اتفاق به نوعی عمل روانشناختی در پی دارد که ذهن مخاطب را به سمت و سوی مورد نظر نقاش که طبیعت و هرآنچه در پس آن است سوق می‌دهد.

نمایشگاه+فرامرزی
 


هنرمند با بهره‌گیری از سایه‌های پیش‌آمده از احجام رنگی معلق در فضا، به گونه‌ایی اثری دیگر را خلق کرده‌است و تعبیر آن به وسیله تجزیه و تحلیل نمادگرایی هندسی معنایی دیگر پیدا می‌کند. برای مثال بیننده این آثار با سایه‌های هندسی از جمله مثلث، مربع و چند ضلعی مواجه می‌شود که آنچه اتفاقات حاضر در این رویداد را جذاب‌تر می‌کند تعابیر و به نوعی همخوانی عنوان نمایشگاه با اثر شکل گرفته توسط سایه‌ها است. در اولین تعبیر می‌توان مثلث را مد نظر داشت که نشانه تهاجم و سوزاندگی است و از طرف دیگر نشانه‌ی سه عنصر اصلی باد، آب و خاک است و اشاره به دوره‌های سه‌گانه: تولد، رشد و مرگ نیز دارد. در ادامه مربع نماد سکون، پایداری و ایستایی است، به عبارتی استحام را القا می‌نماید و در آخر سایه چند ضلعی پیش رو به‌طور خلاصه نمایانگر قدرت، کنترل، نیرو و سختی است. معلق بودن احجام در فضا اشاره به برزخی دارد که در آن نه راه رفت و نه راه برگشتی وجود دارد، علاوه بر این مکعب‌های رنگی به نمایش درآمده در این رویداد به‌خودی‌خود یک چیدمان بصری محسوب می‌شوند که در فضا حرکت ایجاد کرده‌اند و یک ارتباط بصری بین فضای اطراف با اثر به‌وجود می‌آورد. از این رو به صورت نا خودآگاه این حس به مخاطب القا می‌شود که آثار حاضر در مجموعه چه به شکل مکعب‌های رنگ شده و چه غیر از آن بخشی از طبیعت پیرامون را در بر می‌گیرد.

نمایشگاه+فرامرزی
 


در آثار پیشِ‌رو هنرمند طبیعتی را به تصویر کشیده‌است که نه تنها فضای کویری بلکه در مواردی به آبهای جاری، رودخانه همچنین در بخش‌هایی به رویش، لطافت و نرمی موجود در طبیعت اشاره داشته‌است. عناصر بصری موجود ‌در آثار که به ترتیب: خط، نقطه، سطح و رنگ است، هرکدام نقشی مجزا در تعریف رخداد پیش‌آمده دارند و به صورت ادغام شده در مورد یک کل صحبت می‌کنند.

نمایشگاه+فرامرزی

 


نمایشگاه پیش رو در خصوص کلیتی بشری صحبت می‌کند. این کلیت تغییرات اقلیمی، آب و هوایی، دست بردن، گاهی دست‌آوردهای نادرست بشریت است که به طبیعت آسیبی جدی وارد می‌کند. با توجه به آنچه در افکار هنرمند و آثارش موج می‌زند، علی فرامرزی مخاطبان آثارش را به برخورد درست با طبیعت و کمک به بهبودی آن برای بقای بیشتر دعوت می‌کند.

نمایشگاه+فرامرزی
 

در این نمایشگاه آثار به روش اکریلیک روی بوم و احجام هندسی اجرا شده‌ و در بخش نور پردازی به کمک سایه‌ها، ماهیتی نوین  به آن می‌بخشد که باعث همگام سازی با طبیعت پیرامونش می‌شود. این نحوه نورپردازی به درستی انجام شده زیرا سبب می‌شود ذهن مخاطب به‌صورت ناخواسته در جریان روند نمایشگاه باشد و همه‌ی تفکرات حول محور آن بچرخد. به طور کلی این مجموعه صحبت از بازگشت انسان به طبیعت می‌کند و یادآور فلسفه‌ی ملاصدرا که به چرخه‌حیات برمی‌گردد، می‌شود.


نمایشگاه انفرادی علی فرامرزی با عنوان هجوم2 در گالری هدایت به آدرس: تهران خیابان استاد نجات‌الهی، کوچه ششم، پلاک پانزده از تاریخ 31 تیرماه 1401 تا 21 مردادماه 1401 برگزاراست.

 

نمایشگاه-انفرادی-علی-فرامرزی-با-عنوان-هجوم2-در-گالری-هدایت

نمایشگاه انفرادی علی فرامرزی با عنوان هجوم2 در گالری هدایت


نمایشگاه-انفرادی-علی-فرامرزی-با-عنوان-هجوم2-در-گالری-هدایت

نمایشگاه انفرادی علی فرامرزی با عنوان هجوم2 در گالری هدایت


کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir