شناسه خبر : 32931 1401/06/21 08:26:58

سازمان استاندارد نشان ملی اثر مرتضی ممیز را تغییر داد/ واکنش ابراهیم حقیقی/ این میراث ملی بود

ابراهیم حقیقی در واکنش به تغییر ناگهانی نشان ملی استاندارد با طراحی مرتضی ممیز گفت که این کار دست بردن در میراث ملی است.

به گزارش تجسمی آنلاین به نقل از خبرگزاری صبا، مصطفی آجرلو مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران روز گذشته ۱۹ شهریورماه اعلام کرد که نشان ملی استاندارد ایران که مرتضی ممیز سال ۱۳۶۴ طراحی کرده بود، تغییر کرده است و در توییتی نوشت: «سازمان ملی استاندارد ایران طرح جدید نشان ملی استاندارد ایران را با درج علامت اختصاری INSO (Iranian National Standard Organization) به رنگ سبز اعلام کرد.»

این اتفاق اعتراض برخی هنرمندان و طراحان ایران را دربرداشته است و در این راستا ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت طراح و نقاش عنوان کرد: تصور می‌کنم دوستان بدون اینکه با هیچ طراح گرافیک حرفه ای مشورت کنند، اقدام به تغییر لوگو کردند.

او تاکید کرد: نشانه هایی که در یک کشور طراحی می‌شوند متعلق به آن سازمان دولتی و شخص طراح نیستند بلکه جزو میراث ملی محسوب می شوند و هیچکس به عنوان یک مدیر اجازه ندارد که در آن میراث ملی دست ببرد.

لوگوی قبلی با طراحی مرتضی ممیز

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: اگر حروف اختصاری این سازمان به INSO تغییر کرده است، لزومی ندارد حتما در لوگو هم بازنمایی شود. زمانی که استاد ممیز این لوگو را طراحی کردند با نهایت هوشیاری، موفق شدند مخفف انگلیسی و فارسی این سازمان را در یک لوگو بگنجانند درحالی که دوستان اکنون بسیار غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه حروف انگلیسی را در دل حروف ایرانی تحمیل کرده‌اند که نه تنها خوانا نیست بلکه از نظر زیبایی‌شناسی هم مشکل دارد.

حقیقی در پایان با اشاره به وظیفه انجمن طراحان گرافیک ایران تصریح کرد: قطعا انجمن طراحان گرافیک ایران باید نسبت به این قضیه واکنش نشان دهد و بیانیه صادر کند تا حداقل روی افرادی که این تصمیم را گرفتند، تاثیر بگذارد.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir