شناسه خبر : 32935 1401/06/28 15:37:14
مروری بر نمایشگاه قدمی در گالری اِو

رویارویی با فلسفه واقع‌گرایی در نوستالژی بصری

اشیا در مجموعه نقاشی‌های بهروز قَدَمی بی‌جان‌های باجانی هستند که با مخاطب ارتباط بصری مختص خودرا برقرار می‌کنند.

تجسمی‌آنلاین: شروین‌کندری: بهروزقدمی متولد1367 هنرمندی اهل سقز در کردستان است. او تحصیلاتش در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی را در دانشگاه هنر تهران به پایان رساند و به‌تازگی نمایشگاه انفرادی نقاشی تحت عنوان نَ/ دیدن درگالری اِو برگزار کرده‌است. پیشتر نیز آثار او در چند نمایشگاه گروهی و نمایشگاه انفرادی آنلاین در حرفه هنرمند به نمایش درآمده‌است.

نمایشگاه+قدمی
 

در نمایشگاه اخیر هنرمند مخاطب به هنگام ورود با یک فضای آشنا در آثار مواجه می‌شود که بدون شک با آن در دوردست‌های ذهنش همزاد پنداری خواهدکرد. درواقع قدمی واقعیتی را به‌تصویر می‌کشد که اکثریت با آن‌زندگی کرده‌اند و این نوستالژی یا خاطره بازی سبب برقراری ارتباط بصری مناسبی بین آثار و مخاطب می‌شود. آثار هنرمند به نحوی زنده قدم بر می‌دارد و جدا از آثار مدرن و پسا مدرن روزمرگی‌ها را به خوبی نمایان می‌کند. در آثار او به نوعی بیننده با فلسفه واقع‌گرایی یا رئالیسم روبرو خواهد شد تا جایی که حضور فرد در آثار مشهود است و هر اثر روایت بصری متفاوتی از لحظه‌هارا برجای خواهدگذاشت. به طور کلی واقع‌گرایی یک مکتب فلسفی است‌ با این دیدگاه که می‌توان جهان را همانگونه‌که واقعا هست توصیف کرد. این رویکرد در قالب صداقت هم درگفته‌ی هنرمند و هم در آثارش به وضوح پیدا‌ست.

نمایشگاه+قدمی
 

 او در آثارش صرفا عمل بازنمایی را انجام نمی‌دهد بلکه با نمایش احساسی که بازخورد پیرامونش است جانی تازه به اشیا می‌دهد. اشیا در مجموعه نقاشی‌های بهروز قدمی بی‌جان‌های باجانی هستند که با مخاطب ارتباط بصری مختص خودرا برقرار می‌کنند.

در استیتمنت نمایشگاه به قلم خود هنرمند آمده‌است: " هرگز پی بازنمایی نبوده‌ام. در کار یافتن هویت، حقیقت و اصل، تعریف دیگری از اجسام را می‌شناسم؛ من به‌هنگام نقاشی در مواجهه با محیط پیرامونم به دنبال آن هستم که به نادیدنی‌ها خاصیت دیدن و جانی دوباره ببخشم. من این صداقت را دوست‌دارم. گام زدن در نورِ فضای زندگیِ خود، به مثابه‌ی یک انسان و نه نقاب کشیدن روی انسان‌ها."

نمایشگاه+قدمی
 


هنگامی‌که صحبت از گام زدن در نور و فضای زندگی خود، به مثابه‌ی یک انسان مطرح می‌شود، معنای زندگی‌، بحران، انسان، فلسفه و تردید را با خود به همراه دارد. این قسمت اشاره به ایهام و ابهاماتی دارد که هنرمند در پیرامونش به طور روزمره باآن‌ها مواجه می‌شود. هنرمند علاوه بر حقیقت و احساس فردی‌اش ناگفته‌هایی را با مخاطب در میان‌ می‌گذارد که در عناصر وجودی موجود آثار ایفای نقش می‌کند.

نمایشگاه+قدمی
 


آثار قَدَمی از لحاظ روش اجرایی به دو بخش طراحی و رنگ روغن روی بوم دسته‌بندی می‌شوند که هردو از یک ماهیت و کیفیت معنایی و بصری برخوردار هستند. در زمانی‌که مخاطب بین این مجموعه قرار می‌گیرد و به آثار حاضر در نمایشگاه نگاه می‌کند، متوجه پیدایش یک ارتباط بصری بین عناصر موجود در آثار می‌شود. اعوجاج های حرکتی، دیوارهای تخت و ترکیب رنگ‌های گرم و سرد در کنار هم که هرکدام تعابیر مجزایی دارند. از دیگر مواردی که باعث منحصربه فرد جلوه دادن آثار می‌شود نوع دید و پرسپکتیو به‌کارگرفته‌شده‌است. درواقع در بیشتر آثار مخاطب با یک کنج و بخشی از یک فضا مواجه می‌شود که به خودی‌خود از ذهن هنرمند پرده‌برداری می‌کند و بیننده را در به درون تابلو می‌کشاند تا رخداد خارج از متن تصویر را ببیند. این یک کنجکاوی بصری به شمار می‌رود که بارهای نمایشی متفاوتی برای ورود به‌آن وجود دارد و این بارها با نگاه هنرمند معنا پیدا می‌کند. یعنی مخاطب در جایگاه هنرمند در قاب تصویر قرار میگیرد گاهی از بالا ، کنار، پایین و یا روبرو به هرآنچه در مقابل نگاهش است می‌نگرد و متوجه اتفاقات موجود در کادر ذهنی هنرمند می‌شود. ناگفته نماند نور در مجموعه نقش بسزایی دارد و فقط در بازنمایی از آن بهره گرفته نشده‌است. درواقع نور همچون یک دریچه‌ی ارتباطی از دنیایی به دنیای دیگر می‌ماند و می‌تواند یک به‌یاد ماندن و اتفاق خوب را در آثار هنرمند رقم ‌زند.

 

نمایشگاه+قدمی
 


 به طور کلی آثار بهروز قدمی در نمایشگاه پیش‌رو مخاطب را با بُعدی دیگر از دیدن آشنا می‌سازد، بُعدی که در آن  مخاطب با چالش‌های بصری متفاوتی مواجه خواهد شد که هرکدام علاوه بر جایگاه اولیه خود از محتوای مفهومی‌تر برخوردار هستند.

نمایشگاه+قدمی
 


نمایشگاه انفرادی نقاشی نَ/ دیدن از جمعه 11 شهریور تا 1مهر 1401 در گالری اِو به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی 3، پلاک5، طبقه همکف و اول برگزار است.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir