شناسه خبر : 35958 1401/08/24 10:08:02

طراحی‌های اثرگذار | نگاهی به هشت اثر هفته طراحی دبی ۲۰۲۲

فضای عمومی شهر دبی در جریان هفته طراحی دبی میزبان چیدمان‌هایی از هنرمندان و معماران جهان است.

به گزارش تجسمی آنلاین از ایرنا؛ هفته طراحی دبی، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی خاورمیانه است که به افراد و شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا تجربه طراحی خود را به نمایش بگذارند و راه گفتگو درباره مهم‌ترین مسائل زمان را باز کنند. این رویداد مجموعه‌ای از سازه‌های در مقیاس بزرگ را ارائه می‌دهد که مرتبط با تم جشنواره «طراحی با تأثیر» است.

برنامه امسال بر طراحی یک «آینده پایدار» متمرکز است. برای این کار، هفته طراحی دبی از معماران و طراحان بین‌المللی و منطقه‌ای دعوت کرده است تا تأسیساتی ایجاد کنند که تفکر طراحی خلاقانه را نشان دهد، مواد نوآورانه را معرفی کند و جرقه‌ای برای گفتگو در مورد راه‌هایی که طراحی می‌تواند تأثیر مثبتی بر محیط داشته باشد، ایجاد کند.

«روزی روزگاری جنگل» چیدمانی از دفتر OBMI مستقر در ایالات متحده است که با هدف ترکیب طراحی پایدار با حفظ چشم انداز طبیعی امارات متحده عربی شکل گرفته است. شکل ارگانیک آن از جنگل‌های حرا، یکی از مناظر دیدنی که در امارات متحده عربی یافت می‌شود، الهام گرفته شده است.

هفته هنر دبی

«وزن زباله‌های شما چقدر است؟ » کاری از معماران کوارتز، مستقر در امارات است و از زباله برای ایجاد محفظه این فضای آزمایشی استفاده شده است. در این چیدمان، مواد زائد به عنوان سایبان غرفه به کار رفته‌اند و باعث ایجاد احساس ناخوشایندی از سنگینی می‌شود که بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند درباره صنعت ساختمان و رابطه آن با مصالح، تجدید نظر کنند.

هفته هنر دبی

IOTA مجموعه‌ای از گوی‌های خاکی است که با دست، در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف ساخته شده و روی هم چیده شده‌اند. آن‌ها نشان دهنده منطقه خاورمیانه و منابع طبیعی آن هستند. برای ایجاد این چیدمان، طراحان مواد را قالب‌گیری کرده و همچنین از تکنیک قدیمی rammed earth استفاده کردند.

هفته هنر دبی

چیدمان «مبتنی بر‌ امید» یک همگرایی از هویت‌ها و رویا‌هایی است که در شخصیت خود متمایز هستند و در عین حال با وحدت، متعادل شده‌اند. پارچه‌ها با تغییر کاربری به درختی تبدیل شده‌اند که در گذشته ریشه دارد. این چیدمان با هدف الهام بخشیدن به معماریِ آگاه از محیط زیست و جذابیت استفاده از مواد قدیمی شکل گرفته است.

هفته هنر دبی

«هفت سرو» اثر بنفشه همتی است. در نمادگرایی سنتی، درخت به عنوان ستون تکیه گاه بین زمین و آسمان تعبیر می‌شود، اما در این چیدمان دیگر تعادل پایدار بین زمین و آسمان برقرار نمی‌شود و تنه‌های معلق اشاره به از بین رفتن این تعادل دارند. سرو در ادبیات فارسی استعاره‌ای از زن است و این هفت سرو نمادی از پایداری زنان ایرانی است.

هفته هنر دبی

«طرح سهیل» اثر ریم البوستانی، با الهام از ستاره سهیل و اهمیت و شهرت آن در جهان عرب شکل گرفته است. در فولکلور عرب، ظاهر ستاره نشان دهنده سردتر شدن هوا است. همچنین اعتقاد بر این است که نمادی از رفاه، فراوانی و اوقات مساعد است. طراحی اینستالیشن الهام گرفته از صدا‌های ریتمیک امواج در هنگام طلوع سهیل و تغییر فصل است.

هفته هنر دبی

چیدمان KIM از بازدیدکنندگان می‌خواهد تا در رابطه خود با طبیعت تجدید نظر کنند، به بهره‌برداری از آن پایان دهند و یاد بگیرند که در همزیستی با آن زندگی کنند. در این اثر از آجر‌هایی استفاده شده است که از صدف‌های دور ریخته شده در رستوران‌ها ساخته شده‌اند. همچنین این چیدمان برای میزبانی از گیاهان بومی در نظر گرفته شده است.

هفته هنر دبی

Al Gargoor یک اینستالیشن عمومی است که در آن از گرگور (تور‌های ماهیگیری) به شکل اصلی خود یا با حداقل تغییرات، استفاده شده است. ‌ایده این پروژه توسعه یک فضای مفید و در عین حال خلاق با استفاده از مواد معرف فرهنگ محلی است. این چیدمان با هدف آموزش نسل بعدی در مورد اهمیت فرهنگ ماهیگیری و در عین حال حفظ هویت منحصر به فرد کشور‌های حاشیه خلیج فارس شکل گرفته است. این پروژه همچنین شامل نخل بافی سنتی (صاف) و منسوجات نسیج است که توسط مردم محلی بحرین تولید و ساخته شده است.

هفته هنر دبی

 

 

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir