شناسه خبر : 57219 1404/05/19 16:02:16

سفری به خیال در نمایشگاه دفینه‌ی اهورا محمدی

لایه هایی که نه تنها رنگ و خط، که راز و روایت را در خود نهفته دارند، دفینه در اینجا طلا و نقره نیست ؛ یادها، اشتیاق ها و زخم های پنهان اند که با ضربه قلم مو از دل خاموشی بیرون کشیده شده اند .

تجسمی آنلاین: شروین‌کندری: دفینه عنوان نمایشگاهی است که اهورا محمدی با ادغام متریال و رنگ سعی در ایجاد و نمایش بعدی بصری دارد که در آن ناگفته‌هایی به ظاهر دفن ولی در واقع پنهان شده‌ دارد. 


 

گنج در تابلو ها خلق شده محمدی نهفته است ، اما نه برای چشمی که تنها تماشا می کند؛ بلکه برای چشمی که مکث می کند، می پرسد، و می گذارد تصویر در ژرفای جانش رسوب کند.

اهورا محمدی متولد ۱۳۵۰ در تهران است. وی کارشناسی نقاشی و ارشد تصویرسازی خود را از دانشگاه هنرهای زیبا گرفته‌است. علاوه بر نقاش و گرافیست بودن، نمایشگاه های متعددی را در رزمه هنری خود دارد.


 

مخاطب به هنگام ورود به نمایشگاه با آثاری متفاوت مواجه می‌شود که وجود همین تمایز اجرایی سبب می‌شود تا مخاطب بیشتر در مقابل آثار تامل کند و این اتفاق تا جایی پیش ‌رود که ناخواسته به درون آثار و کشف ناگفته های بصری موجود در آن کشیده شود.

 کشف زیرساخت‌هایی که در زیر تلی از متریال بصری پنهان شده‌است تا هر فرد روایت و برداشت خود را داشته باشد. از طرفی دیگر آثار هنرمند در این مجموعه به شکل مردمک چشمی است که در حال نگریستن و برون ریزی است. 


 

این عمل به برقراری ارتباط مخاطب با آثار کمک شایانی می‌کند. به عبارتی دیگر یک پرسش و پاسخ صورت می‌گیرد. سوال‌ها و جواب‌های مختلفی که در دل این مجموعه و خارج از آن نهفته‌است.

 گاهی نیز همچون نقشه هوایی از یک شهر است که گویی هنرمند از زاویه بالا به آن نگاه کرده‌است و با جان بخشی به آن از رخدادهایی پرده‌برداری می‌کند که زیر پوست شهر را برای مخاطب معناپذیرتر می‌کند. 


 

نوع نگاه هنرمند و زاویه دیدی که انتخاب کرده است، آثار موجود را به سمت شرقی بودن می‌کشاند. از این‌ رو مخاطب متوجه تاثیر رنگ‌ها بر این گرایش می‌شود و بیشتر در حفره های موجود در مرکز آثار فرو می‌رود تا به گنجینه شخصی خود آنچه راه درست یا غلط، تجربه‌ایی خوب یا بد تلقی می‌شود دست یابد. 

یک هدف بزرگ بصری در مجموعه وجود دارد که آدمی با نگاه به آن به خود واقعی و راه‌های رفته و نرفته‌اش دست یابد.


 

در استیتمنت نمایشگاه آمده‌است:

 دفینه سفری‌ست میان واقعیت و خیال، جست و جویی برای گنجی که نه در دل خاک، بلکه در ژرفای وجود پنهان شده‌است. در این پروژه، کاغذ و لایه‌های درهم تنیده آن  به مثابه‌ی نمادهایی از حافظه، هویت و لایه‌های ناخودآگاه فردی و جمعی به کار رفته‌اند. دفینه تلاشی‌ست برای به تصویر کشیدن مفهوم گنج نه به عنوان شیء، بلکه به عنوان راز _ چیزی که نهفته است، پنهان، و گاه فراموش شده؛ اما هیشه در انتظار کشف.


 

با توجه به آنچه در استیتمنت مجموعه آمده است و برون ریزی بصری که توسط هنرمند ایجاد شده است مخاطب متوجه قرارگیری خود بین سبک های اجرایی آبستره و سورئال یا به نحوی اکسپرسیونیست انتزاعی می‌شود. در واقع با توجه به نحوه بیان و اجرای هنرمند که تلاش می‌شود تا شکل و فضا از قید بازنمایی عینی و سنتی رها شود، سبب می‌شود تا مخاطب متوجه حضور فضای همزمانی  آبستره و اکسپرسیونیسم شود. 


 

آثاری درهم پیچیده و با طراوت که در آن هنرمند با بهره‌گیری از متریال و رنگ به بازنمایی آنچه در ذهن می‌پرورانده پرداخته است. 

از جهتی نمی‌توان منکر وجود نگاه روانشناسانه و فلسفی در مجموعه شد. نگاهی که به هویت و لایه‌های درون شخصیتی انسان اشاره دارد و در این نمایشگاه تاثیرگذاری بسیاری بر ذهن و نگاه مخاطب دارد و تا جایی پیش می‌رود که از زمان شروع دیدن آثار تا پایان آن  در این مجموعه  بیننده را  متوجه تاثیر ضمیر ناخودآگاه هنرمند بر خلق آثار می‌کند. 


 

 در واقع ضمیر ناخودآگاه نقشی محوری در نقاشی آبستره و حتی اکسپرسیونیزم انتزاعی ایفا می‌کند. این نقش از منبع الهام تا خلق فرم و رنگ و در نهایت ارتباط با مخاطب، در تمام مراحل خلق اثر قابل مشاهده است. 

درک این نقش به درک بهتر آثار آبستره و ارتباط عمیق‌تری که بین هنرمند و مخاطب برقرار می‌شود، کمک بسزایی می‌کند. از جهتی دیگر که به بُعد فلسفی موجود در زیرساخت فکری آثار اشاره دارد باید به فلسفه درون پرداخت که نگاهی هم‌سو و هم‌گام با آنچه در استیتمنت بیان شده‌، دارد و مخاطب را بیش از پیش با رویکردهای شکل گرفته در بطن آثار همراه می‌سازد.


 

 در واقع فلسفه درون به بررسی ماهیت درونی انسان و جهان می‌پردازد. این فلسفه به جنبه‌های ذهنی و روانی انسان، مانند آگاهی، احساسات، تفکرات و تجربیات درونی توجه دارد. همچنین به بررسی ارتباط این جنبه‌ها با واقعیت بیرونی و جهان هستی می‌پردازد. 


 

از این رو نمی‌توان منکر درون نگری پیش آمده شد. در اصل درون‌ نگری یک فرایند خودخواسته است که در آن فرد می‌تواند از افکار، احساسات و انگیزه‌های درونی خود آگاه شود و بر آنها تا حدی تسلط یابد و یا آن‌ها را تغییر دهد.


 

با توجه به مباحثی که تا اینجا مطرح شد و حضور دیدگاه های متفاوت روانشناسی و فلسفی ناخودآگاه فرد به رویکردها و دیدگاه‌هایی گرایش دارد که از ابتدا در بطن وجودش نهادینه شده‌است.


 

نمایشگاه انفرادی اهورا محمدی با عنوان دفینه از تاریخ۱۰ مرداد تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ در گالری کارشیو به آدرس: تهران، خیابان کریمخان، خیابان سنایی، میدان سنایی، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۳ برگزار است.






دفینه
 

 

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir