تجسمی آنلاین: شروینکندری: رخداد طراحی 3 عنوان نمایشگاهی است که در آن طراحی جمعی از بانوان هنرمند به نمایش در آمده است و روایتگر ناگفتنی های موجود در اجتماع و آنچه در ماورای یک قاب بصری وجود دارد است.
در واقع مخاطب به هنگام ورود با دنیایی متفاوت از طراحی مواجه میشود و با اینکه بعضی از آثار نقاشی محسوب میشود، ردپای طراحی از نقاط قوت آنها است و بیشتر از دیگر مباحث بصری تاثیرگذار، خود نمایی میکند. در این رویداد بصری که برای سومین بار در گالری سیحون برگزار شدهاست نبود استیتمنت از مزیتهای آن محسوب میشود و این اجازه را به مخاطب میدهد تا آزادانه و با آنچه در ذهن میپروراند به برداشت شخصی خود از آثار بپردازد.

در این رویداد هنری مخاطب با نقش طراحی در خلق یک اثر هنری مواجه میشود. اینکه بودن و نبودن آن تا چه اندازه بر ماهیت اثر و تعریف پذیری آن اهمیت دارد.
به طور کلی رخداد طراحی ۳ عنوان نمایشگاهی است که در آن هنرمندان از زوایای متفاوت از طراحی بهره گرفتهاند. نمایشگاهی که به جای یک عنوان واحد عنوانی کلی دارد و این اجازه را به هنرمند میدهد تا آزادانه گام بردارد. مخاطب در این مجموعه با آثاری مواجه میشود که از زاویهایی دیگر به مسائل اجتماع نگاه میکند و از ناگفتههایی پرده برمیدارد که ناخواسته شخص را درگیر مباحث موجود در زندگی از گذشته تا به امروز میکند و گاهی نگاهی کاملا سورئال و فرا واقعی به دنیای امروز دارد.
در اصل باید در نظر داشت که هرکدام از آثار حاضر در مجموعه برگی از تاریخ هنر محسوب میشود و از سبک و سیاقی متفاوت از یکدیگر بهرهمند شدهاند.
در این رخداد یک انسجام بصری وجود دارد. انسجامی که به مبحث وجودی خط و سطوح تیره و روشن و تاثیر گذاری آن بر مخاطب میپردازد. آثار در این مجموعه به نحوی از دنیای مدرن و فراتر از آن سخن میگوید و عمل روایتگری به گونهایی صورت گرفته است که مخاطب را به درون آثار میکشاند و به کشف زیرساختهای فکری و بصری آنها دعوت میکند.

همین امر سبب میشود تا شخص مدت زمانی طولانی در مقابل هر اثر بایستد و با چشم و نگاهی خیره به آن بنگرد . چشم و نگاه خیره از مجموعه مطالب و مباحثی است که ژاک لکان به آن پرداخته است.
منظور لکان از این عبارت این است که در ارتباط نخستین با جهان چیزی که باید دیده شود به بیننده داده میشود. پیش از دیدن، چیزی برای دیده شدن وجود دارد و از طرفی دیگر به وجود یک دنیای خیالی اشاره دارد و نگاهی که قادر است همچون یک اُبژه عمل کند.

نگاهی که راه را برای پیدایش نگرش فمنیسم، فهم سوژه و البته روند پدیدآیی سوژه باز کرد. با این تفاسیر آنچه در این نمایشگاه رخ داده است تلفیق سوژه و اُبژه هایی است که هرکدام به خودی خود یک اثر هنری دو بعدی و سه بعدی هستند و به نوعی کامل کننده یکدیگرند.

پیشآمد موجود در رخداد طراحی خلاصهایی از افکار و زنانگی هنرمندانی است که از ناگفتههای ذهنی خود پرده برداری میکنند. پردهبرداری که هرکدام فصلی متفاوت از هنر هستند و با اینکه مبنا و پایهی آنها بر طراحی است، اما در تعاریف و معنا نگری نگرشی متفاوت از یکدیگر دارند.
از این رو مخاطب سعی در برقراری ارتباط با آثاری دارد که از دل و درون جامعه ایی که هنرمند در آن زندگی میکند پدید آمده است و با توجه به نگرش ماورایی، کوبیستی، اکسپرسیونیستی و مدرن موجود در آثار ، بازدیدکنندگان ناخودآگاه به یک هم اندیشی با هنرمندان میپردازند که از پیش تعیین شده نبوده است.

هم اندیشی که از آرامش قوها گرفته تا بازیگوشی های گربه، طوماری که در آن هنرمند نگارگری را به مدرنیته آورده، طبیعتی بکر، پیکره های در هم تنیده، پرتره ها و وهم گرایی های ملموسی که همه و همه برای ابراز آنچه در درونشان وجود دارد از یک زبان بصری که طراحی باشد بهرهمند شدهاند تا با عناصر بصری آنچه مد نظر دارند را بیان کنند.
نمایشگاه رخداد طراحی 3 به کوشش احسان نصری برای سومین بار با حضور هنرمندانی همچون: نیلوفر آقا حسنی، شادی اثنی عشری، بصیرا بلبلی، شهرزاد پندار، سارا جعفری، مهسا خوش سعادت، نعیمه رزاقی ساکت، شراره زندیان، طاهره صمدی طاری، مریم طاهریانفر، شیما فهیما، میترا کاویان، نسرین نجفی، تارا نظم علیزاده، سحر نهاوندی، گیلدا هاشم زاده، شمسی یاری، فرشته یمینی شریف در گالری سیحون به آدرس : وزرا، کوچه چهارم، پلاک ۱۱ از ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ تا ۹ مهر ۱۴۰۴ برگزار است.