شناسه خبر : 57338 1404/09/14 14:29:36

فاطمه اسلامیان با جزر و مدِ بی پایان در گالری باشگاه

گذر از یک واقعیت بصری به فضایی انتزاعی و اکسپرسیونیستی که در آن توانایی درک مفاهیم ملموس می نماید؛ همه در نمایشگاهی با عنوان «یقین گمشده» در گالری باشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده است.

تجسمی آنلاین: شروین کندری: یقین گمشده نمایشگاهی است که توانایی درک مفاهیم واقعی مانند آزادی یا آسیب‌پذیری را به نمایش در آورده‌است، اما به صورت مستقیم تجربیات ملموس فیزیکی و بصری همچون اشیاء سروکار ندارد. توانایی کسب اطلاعات از طریق حواس انسان و برقراری ارتباط با جهان وسیع‌تر یکی از پیام های بصری این نمایشگاه است.

فاطمه+اسلامیان
 

در این رویدادمخاطب با جزر و مدی متفاوت از آنچه است مواجه می‌شود. در واقع همه چیز بین حالت های پیدا و پنهان از یک واقعیت بصری به یک فضای انتزاعی و اکسپرسیونیستی بدل شده‌است که در خود از دریای زندگی پرده برداری می‌کند. در اصل این میزبانی مخاطب را با یک فضای وهم آلود روبرو می‌کند و مجموعه برای هر فرد تعبیری متفاوت دارد. از آنجایی که در استیتمنت به دریا و امواج و تلاطم آن با بهره گیری از واژه‌ی جزر و مد اشاره غیر مستقیم شده است، می‌توان در نظر گرفت که معانی مختلفی در آن نهفته است. بی شک مخاطب با آثاری مواجه می‌شود که از احساس و انرژی سرشار هستند.

رنگ‌ها بر پیچیدگی‌های تجربه‌ی انسانی اشاره می‌کنند. بااین‌حال ورای رنگ‌های زنده و خلاقیت در اجرا، روایتی درهم‌تنیده با ویژگی‌ها و اسراری نهفته است که به یک اندازه بر ذهن بیننده اثر می‌گذارد. در این میان سبک و روش اجرایی در برداشت مخاطبان بسیار مهم تلقی می‌شود.

فاطمه+اسلامیان
 

در این مجموعه علاوه بر آثاری که بر روی دیوارها در چهارچوبی قرار دارد یک اینستالیشن نیز وجود دارد که به رنگ‌های رقصان شباهت بسیار دارد و گویی همچون امواج پرتلاطم به ظاهر آرام دریا مخاطب را در خود فرو می‌برد و گاهی می‌بلعد.

در این بخش نور پردازی از همیت ویژه‌ایی برخوردار بوده، از این رو به گونه‌ایی چیدمان و نورپردازی صورت گرفته که وقتی مخاطب در داخل آن قرار می‌گیرد گویی خورشید از بالا در حال تابیدن به دریا است و در زیر آب تلالو نور با سایه ها در حال ادغام شدن باهم هستند. در اثر فوق منتشر شدن سایه ها بر روی دیوارهای اطراف سبب ایجاد تغییراتی در نمایش آثار داشته و در برگیری را به نمایش می‌گذارد که سبب می‌شود تا از جهاتی دیگر  به کار نگاه شود.گاهی تمثالی از کره‌ی زمین است که ردایی بر تن دارد و گاهی به یک دوگانگی اشاره می‌کند که می‌توان آن را همچون شب و روز در نظر داشت که این تناقض بصری همان جزر و مد را به نمایش می‌گذارد. تفاوتی که در شب و روز دریا وجود دارد و همانقدر که می‌تواند زیبا باشد، ترسناک هم است. 

فاطمه+اسلامیان
 

در دیگر آثار فاطمه اسلامیان گویی هنرمند به یک فضای گنگ ماهواره‌ایی پرداخته است یا همان عکس‌های هوایی از کره‌ی زمین که در آن خشکی و دریاها متمایز از هم اما توامان با یکدیگر به تصویر در آمده‌اند و جامه ایی بصری به خود گرفته و بر تن دارد.

همچین برخوردی پیشتر کم و بیش در آثار هنرمندان اکسپرسیونیست انتزاعی همچون مارک روتکو نیز دیده می‌شود. با این تفاوت که در این مجموعه هنرمند به جای بهره‌گیری از مستطیل‌های رنگی از سطوح دفرمه استفاده کرده‌است و به نحوی رنگ‌ها را کنار هم چیدمان می‌کند تا فرم‌ها استعاره‌ایی از آنچه می‌خواهد را به نمایش بگذارد.

در واقع در آثار وی رنگ از جایگاه ویژه‌ایی برخوردار است. جایگاهی تعیین کننده برای مرز بین هستی و نیستی که در ناخودآگاه مخاطب طی سالیان طولانی نقش بسته‌است و می‌تواند به تعریف مجموعه بپردازد. برای درک بهتر این مبحث به رنگ‌های موجود در آثار و تعریف نمادین آن‌ها خواهیم پرداخت. در بیشتر آثار رنگ های قرمز مایل به قهوه‌ایی و صورتی در کنار آبی ها آمده‌اند که به خودی خود به تناقض‌های پیش آمده در این برهه زمانی اشاره می‌کند.

فاطمه+اسلامیان
 

از طرفی دیگر امواج و در هم رفتگی ضربه قلم‌ها برای نمایش جزر و مد از فراز و نشیب و اتفاقات خوب و بد در اجتماعی به صحبت می‌پردازد که جامعه امروز با آن مواجه و درگیر است و هر فرد به اشکال مختلف برای رهایی از آن در تلاش است. همین امر سبب می‌شود تا مخاطب بهتر به درک احساسی آثار بپردازد و تمام عناصر بصری در ذهن او یک به یک شروع به شرح جزئیات رخداد حاضر ‌کند. علاوه بر تمام آنچه که تا به اینجا به آن پرداخته شده است روش اجرایی در خاص بودن و بیان آنچه هنرمند برای آن در تلاش بوده، کمک شایانی کرده است. الیاف کتان، کنف و پودر رنگ مواد اولیه و اجرایی آثار این مجموعه بوده است که بر شکل گیری و بیان مفاهیم نهفته در آثار تاثیر بسزایی داشته است.


 

فاطمه اسلامیان به سال ۱۳۶۱ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیبا تهران است. وی  بعد از اتمام تحصیلات در نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج شرکت داشته است: از جمله «جانکشن» در گالری لیندا فارل پاریس، «اینسامنیا» در گالری آرت زون ۴۲ در آتن، و «زنان چاپگر» در موزه ترنر در کالیفورنیا. اولین نمایشگاه انفرادی او با نام «تنهایی پر هیاهو» در گالری ثالث برگزار شد.
نمایشگاه فاطمه اسلامیان با عنوان یقین گمشده در گالری باشگاه به آدرس: تهران، خیابان کریمخان، خیابان حسینی، کوچه ۱۲، پلاک۱۳، طبقه سوم از تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۴ تا تاریخ۲۱ آذر ۱۴۰۴ برگزار است.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir