شناسه خبر : 57346 1404/09/23 11:08:58
نگاهی تحلیلی به آثار کریم بخشی در گالری 0098؛

هم آمیزی شعر، نقاشی و مجسمه در یک مجموعه بصری/ انتزاعی که در دل آن نقاشی ایرانی نهفته است

گالری 0098 به تازگی از نمایشگاهی رونمایی کرده است که پایه و اساس آن بر سه هنر شعر، نقاشی و مجسمه است. ارتباطی مفهومی و بصری که به یکدیگر مرتبط هستند و کامل کننده هم هستند.

تجسمی آنلاین: شروین‌کندری: کریم بخشی در این مجموعه کاملا آزادانه دست به اجرا و خلق آثار زده و ذهن مخاطب را در پردازش آنچه حول محور مجموعه از اجرا تا تفکر و ایده‌ی اولیه باشد آزاد گذاشته است. از این رو در نمایشگاه نقاشی و مجسمه با عنوان " در ابهام سبز جنگل و در سرخی گل سرخ " مخاطبان علاوه بر مشاهده یک نمایشگاه هنر با شعر و ادبیاتی مواجه می‌شوند که توسط رنگ‌ها جانی تازه گرفته‌ و شاهد تاثیر گذاری دو جانبه هستند.

کریم+بخشی+در+0098
 

عنوان نمایشگاه کریم بخشی قسمتی از شعر نویی با عنوان "بعد از تو" است که به قلم بیژن نجدی سروده شده‌است. با توجه به آنچه در بطن و مفهوم شعر وجود دارد و نحوه اجرای آثار بیننده متوجه سبک و روش اجرایی که انتزاعی است خواهد شد، از طرفی دیگر نحوه قلم گذاری و نوع برخورد با رنگ‌ها، درهم آمیزی بین بودن و نبودنها، هیجانات بصری پیش رو و در مواردی فرا واقع نمایی که در مجسمه ها بیشتر خود نمایی می‌کند اشاره به رد پای اکسپرسیونیست انتزاعی موجود در آثار دارد.

کریم+بخشی+در+0098
 

در این مجموعه یک روایت بصری وجود دارد که گویی هنرمند راوی آن است و بجای استفاده از کلمات از رنگ و پاپیه ماشه برای بیان آن بهره‌مند شده است. در واقع مخاطب از بدو ورودش با بازی رنگ‌ها  و دیگر عناصر بصری مواجه می‌شود که به استعاری بودن زبان هنر اشاره دارد و ذهن انسان را به دلیل ماهیت آن در شناخت محرکهای بیرونی وادار به تعبیر و تفسیر می‌کند.

از آنجاییکه اکسپرسیونیست انتزاعی به بیان هیجانات و درونیات هنرمند با فرمت شخصی و ابهام گونه می‌پردازد. در این مجموعه هنرمند قدرت اجرایی اش را در هر اثر به صورت مجزا گذاشته‌است و در نهایت از کنار هم قرارگیری آثار مجسمه و نقاشی مفهوم جدیدی شکل گرفته است که ترکیب بندی در آن معنایی دیگر به خود می‌گیرد. از این رو نمی‌توان منکر تاثیر شگرف نماد گرایی، شکل گرایی و دیگر موارد این چنینی در این مجموعه شد. برای درک بهتر به موارد بصری پرداخته می‌شود که نمایی دیگر از این آثار را به نمایش خواهد گذاشت. 

کریم+بخشی+در+0098
 

هنرمند چرخه حیات را همچون دومینویی دیده است و با ضربه قلم‌های پی در پی آن را به تصویر کشیده‌است. پرسپکتیو موجود در آثار همچون نقاشی ایرانی مقامی بوده است و در بخش هایی به درختان و سروها ، حتی کوهای پوشیده شده از بافت طبیعت اشاره مستقیم شده‌است که بازهم به سبک و سیاق آثار هنرمندان ایرانی همچون حسین بهزاد و باورهای مانویان اشاره می‌کند.

کریم+بخشی+در+0098
 

هنر اکسپرسیونیسم گذشته از زمینه های انسان دوستانه خود از نظردرون مایه شباهت فراوانی با باورهای اعتقادی مانوی از خود نشان می دهد.این سبک هنری در تحول و دگردیسی خود در نیمه دوم سده بیستم میلادی منجر به اکسپرسیونیسم انتزاعی شد که یکی از پایه های اصلی هنر مدرن را بوجودآورد. اگر با دقت بیشتری به آثار نگاه شود مخاطب متوجه زیربنای اولیه که بی شباهت به نقاشی ایرانی نیست می‌شود و از آنجایی که عنوان این نمایشگاه از شعری انتخاب شده است، می‌توان در نظر داشت که این رویکرد و دیدگاه برگرفته از نقاشی‌های مکاتب مختلف ایران است که اشعار و منظومه های ادبی را به تصویر می‌کشیدند.

کریم+بخشی+در+0098
 

از طرفی مخاطب متوجه رویکرد فلسفی موجود در آثار می‌شود که نشات گرفته از فلسفه اُپانیشاد ها است. (اُپانیشادها فلسفه‌ایی است که صحبت از خود شناسی و خداشناسی می‌کند همانطور که پیشتر نیز به تاثیر پذیری باورهای مانویان اشاره شد).

کریم+بخشی+در+0098
 

در واقع آثار حاضر به نوعی روایتگر دیدگاه فلسفی و ادبی موجود در قرون پیش و پس از میلاد است که به روش نوینی به اجرا در آمده‌اند. مخاطب فیگورهایی را می‌بیند که گویی پیشتر با فرمی دیگر در قرون مختلف به آن پرداخته شده است. بیشتر یادآور آثاری است که روایت‌های مذهبی کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند. آثاری همچون کارهای «روجیر واندر ویدن» و یا اثر آخرین داوری «لئوناردو داوینچی» که به نحوی ماهیتی جدید به خود گرفته باشند.

کریم+بخشی+در+0098
 

فضای انتزاعی موجود در آثار کریم بخشی با رنگ ها و ضرب قلم‌هایی که کاملا ماهیت اکسپرسیونیستی دارند به مخاطب این اجازه را می‌دهد تا بادقت بیشتری به بافت و هیجانات موجود در مجموعه بپردازد، همچنین نمادگرایی بیش از پیش برون ریزی کند. در این مجموعه رنگ‌ها به فرم و شکلی از استعاره است برای مثال رنگ قهوه‌ای روشن و اکری که نماد انسان در آثار است و سبزهایی که گاهی به وضوح و گاهی در ابهام درختان و سبزه ها را نمایش می‌دهند از پاکی و قداست پرده برداری می‌کند و هرچقدر رنگ برگها روشن‌تر می‌شود به جوانی و نوجوانی گاهی ناکامی اشاره دارد. رنگ‌هایی که در آسمان به‌کار گرفته شده بیشتر یک اثر ایرانی را در هاله‌ایی از ابهام برده است که همین امر سبب شده‌است تا مجموعه بیشتر نمایشگر یک فضای اکسپرسیونیستی و انتزاعی باشد. در نمایشگاه کریم بخشی آثار در ساده‌ترین شکل و فرم خود به روایت پرداخته‌اند.

کریم+بخشی+در+0098
 

کریم بخشی متولد۱۳۶۳ در تهران است. تا کنون بیش از چند نمایشگاه گروهی و انفرادی داشته است. تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در حوزه گرافیک در دانشگاه انقلاب اسلامی ادامه داده و به پایان رسانده‌است.

نمایشگاه انفرادی کریم بخشی با عنوان در ابهام سبز جنگل و در سرخی گل سرخ در گالری ۰۰۹۸ به آدرس: تهران، خیابان کریم خان‌زند، خردمند شمالی، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ از تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۴ تا تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۴ برگزار است.

کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir, All rights reserved. | Powered by www.dorweb.ir