سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22352
تاریخ انتشار : 1398/11/22 10:50

رونمایی از نمایشگاه عکاس فرانسوی از دوران انقلاب در موزه دفاع مقدس



نمایشگاه فتح و ظفر" آثار میشل ستبون، عکاس فرانسوی از سال‌های اولیه انقلاب به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور این عکاس در گالری فکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، این نمایشگاه  که با همراهی نمایندگان انجمن دوستی فرانسه، ژاپن و ساحل عاج آغاز به کار نمود، حاوی ۵۰ اثر از قبل انقلاب و سال های اولیه انقلاب است. این عکس ها نشان دهنده  فضای جامعه ایران از ۹ ماه قبل تا تحقق انقلاب اسلامی هستند. ستبون توانسته بود با به تصویر کشیدن زرق و برق دربار در مقابل سختی ها و نابرابری های که که مردم عادی در زندگی روزمره با آن مواجه اند ذهنیت دقیقی از اوضاع آن روزها ایجاد کند.
در حاشیه این نمایشگاه ستبون با اشاره به خاطره ملاقات خود با امام خمینی(ره) در نوفل شاتو، از سادگی، آرامش و معنویت حیرت انگیز حضرت امام(ره) سخن گفت.

ستبون که از اوایل شروع انقلاب در ایران به پوشش تظاهرات در تهران و قم پرداخته و تا قائله کردستان حدود سی هزار عکس سیاه و سفید و رنگی تهیه کرده است به بیان خاطرات خود از همراهی امام خمینی(ره) از نوفل لوشاتو تا هنگام ورود به ایران در بهمن ماه سال ۵۷ خواهد پرداخت.

مستند از ایفل تا آزادی که خاطرات ستبون عکاس خبری دیروز و عکاس هنری امروز از حضور در دوران انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده است، در تهران، قم، پاریس و نوفل لوشاتو تولید می‌شود. تصویربرداری بخش فرانسه این مستند به پایان رسیده و تولید بخش‌های مربوط به ایران با حضور میشل ستبون در تهران و قم ادامه دارد. وی در ایران به سراغ محل هایی که در دوران انقلاب از آن عکس گرفته است، می رود و یاد و خاطره آن لحظه‌ها را همراه با عکس‌های آن زمان روایت می کند.

امام به من گفت باید بروی ایران از انقلاب عکس بگیری

این هنرمند فرانسوی افزود که فضای مصاحبه اش با امام چنان ساده و صمیمی بود که مسیر زندگی وی را برای همیشه تغییر داد.

وی که تا آن روز به عنوان خبرنگار و نه عکاس مشغول بکار بوده است، چنان تحت تاثیر کلام حضرت امام(ره) قرار می گیرد که وقتی امام(ره) به ایشان می فرمایند وظیفه تو این است که به ایران بروی و از انقلاب عکس بگیری، به سرعت عازم تهران می شود طوری که نقطه عطف تغییر زندگی اش را از همان واقعه می داند.
این عکاس فرانسوی در توضیح عکس هایش گفت: همدلی و جمعیت میلیونی حاضر در خیابان ها در آن زمان، همان چیزی بود که سعی داشتم به تصویر بکشم. همچنین او عکس های متعددی از پیوستن نیروهای ارتش به بدنه مردم و انقلاب دارد که برایش تجلی آن همدلی عظیم است که تنها با وجود حضرت امام(ره) معنا می گیرد.

 ترور ژنرال سلیمانی، غیرقانونی و محکوم است
میشل ستبون برنده جایزه سال ورلد پرس فوتو، در افتتاحیه نمایشگاه آثارش در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن غیر قانونی خواندن اقدام آمریکا در ترور ژنرال سلیمانی آن را محکوم کرد.
وی با اشاره به پایگاه مردمی عظیم و حیرت انگیز سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در میان مردم ایران و منطقه، او را یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین شخصیت های خاورمیانه خواند و افزود :‌ به گمان من ابعاد مختلف شخصیت ژنرال سلیمانی نیاز به واکاوی و بررسی بیشتر به خصوص برای قشر جوان دارد به همین علت هم بنده برای ملاقات با ایشان درخواست داده بودم و ایشان هم پذیرفته بودند، که ترور غیر قانونی ایشان توسط آمریکا من را از این فرصت محروم کرد.
سبتون درباره اینکه اگر این اتفاق برای یک ژنرال آمریکایی یا فرانسوی می افتاد، واکنش اروپا چه می بود؟ افزود :  آمریکائیان ژنرال سلیمانی را که برای تآمین امنیت کشورش در منطقه ای ناامن در همسایگی کشورش حضور داشت را محکوم می کنند، اما حضور بی دلیل خودشان هزاران کیلومتر دورتر از مرزهایشان را چطور موجه می دانند؟

تنها نقطه  امن خاورمیانه ایران است
وی مشکل نسل جدید را بی اطلاعی از تاریخ و مخاطب بی چون و چرای امپراطوری رسانه ای تلویزیون های غربی بودن دانست.

ستبون با تفکیک بین مردم آمریکا و دولت آمریکا اضافه کرد :هیچ احترامی برای سیاست های خارجی آمریکا که برمبنای سلطه گری تعریف شده قائل نیست و این سلطه گری را از جنس همان سلطه گری ای قلمداد کرد که انگلیس به وسیله آن سال ها بسیاری از کشور های جهان را به استعمار کشید. توطئه هایی نظیر ایجاد کشور کویت که تنها به هدف تاراج نفت منطقه صورت پذیرفت.
وی در انتها با اشاره به اینکه تنها نقطه  امن خاورمیانه ایران است با تاکید بر بینش ملت ایران گفت :من مقاومت ملت ایران را برای اینکه خودشان تصمیم گیرنده سرنوشتشان باشند تحسین می کنم.

عکس‌های انقلاب  برای ملت ما خاطرات شیرینی به همراه دارد
در پایان این مراسم که با حضور مدیر عامل محترم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، معاونت فرهنگی و امور هنری برگزار شد، علی اصغر جعفری ضمن قدردانی و تشکر از زحمات ستبون، با اشاره به اینکه این عکس ها برای ملت ما خاطرات شیرینی به همراه دارد، خاطرنشان کرد میشل ستبون هنرمند آزاد اندیشی است که به هنرمندی اش متعهد مانده و افکارش به دیدگاه های ملت ما نزدیک است.

جعفری همچنین وعده داد به زودی کتاب مجموعه عکس های ستبون چاپ  و مستندی هم بر اساس آثار ایشان ساخته خواهد شد.
این نمایشگاه تا سی ام بهمن ماه از ساعت ۹ الی ۱۷ در موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برقرار بوده و بازدید برای عموم آزاد است.

منبع: ایرنا

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir