تجسمی آنلاین:شروین کندری: اجبار در تکرار یک پدیده روان شناختی است که در جوانب مختلف زندگی انسانی و محیطهای اجتماعی دیده میشود. این پدیده به معنای تکرار رفتارها، عملها یا عقاید بدون توجیه یا انگیزه آشکار است.
آربی کشیشیان متولد سال ۱۳۶۵در تهران است. او طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ به تحصیل در رشته نقاشی در آکادمی هنرهای زیبای ایروان سپری کرد و همچنین مدرک لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی هنر و معماری (۱۳۹۳) دریافت کرده است. آثار او در چندین نمایش گروهی حضور داشته است و نمایشگاه انفرادی او نیز در کافه گالری چاپلین(تهران) در سال ۱۳۹۸ برگزار شده است. پس از آن با گالری شیدایی همکاری کرده است.

تکرار شکوه عنوان نمایشگاهی است که آربی کشیشیان در آن از جدیدترین مجموعهاش در گالری شیدایی رونمایی میکند.
مخاطب به هنگام ورود در نمایشگاه با آثاری مواجه میشود که یک نوستالژی را برای او یادآور میشود. درواقع تکرار روزمره هایی که مخاطبین در پس ذهن خود با آن خاطره دارند یا مواجه هستند.

به عبارتی هنرمند در نمایشگاه خود به یک خاطره بازی دست میزند که از دیروز تا امروز و فردایی مبهم را به نمایش گذاشته است. فردایی که در درهم فرو رفتگی رنگها و ضرب قلمهای پرترهها بیش از پیش خود نمایی میکند و تا جایی پیش میرود که مخاطب را به یک چالش بصری دعوت میکند.
در واقع بازدیدکنندگان به دنبال دنیای موجود در پس این حجم از رنگها خواهند رفت و ناخواسته به اعماق ناخودگاه خود فرو میروند. ناخودآگاهی که در آن یک خودآگاهی و واقعیت نهفته است.

در اصل هنرمند سعی دارد لایههای روانی را به تصویر بکشد که علاوه بر نمایش زیرساخت فکری خود مخاطب را با خود هم سو و هم قدم میسازد. تا جایی که مخاطب همچون هنرمند به دنبال لایه های درون شخصیتی خود می رود و این سوال برای او مطرح میشود که اگر ناخود آگاه من به تصویر کشیده میشد آیا دارای این حجم درهم ریختگی بصری خواهد بود؟
درهم ریختگی که در پس آن یک انسجام فکری وجود دارد و ادغام رنگها، نحوه قلم گذاری و حتی جرم رنگی به ابراز و احساس آن کمک شایانی کرده است.

از طرفی دیگر تلفیق پرتره با گلدان ورق ارتباطی نمایشگاه با مخاطب را عوض میکند و این بار بیننده به سمت رویدادهای گذشته و تاثیرات آن در دنیای امروزی کشیده میشود. تاثیراتی که امروزه فضایی غیر واقعی اما حقیقی را در بر دارد. این حقیقت با تمام زیباییاش میتواند تلخ باشد و تنها بازتابی از یک شکوه لحظهایی اما به یاد ماندنی باشد.

در استیتمنت این مجموعه به قلم آربی کشیشیان آمده است:
این مجموعه با محوریت " تکرار " شکل گرفته، اما نه به عنوان باز تولیدی مکانیکی، بلکه به مثابه کنشی زنده، آگاهانه و عمیق. در پرترهها، چهرهها به جای بازشناسی، حامل احساسات درونی هنرمند هستند و تکرار ضربه قلم مو، راهی برای رهایی ازفرمهای قراردادی و بیان شخصیتر است. اشیای ساده مثل گلدان یا بشقاب در بستر تکرار قرار میگیرند و حامل خاطرات و احساساتاند. در مجموعه گلدانها تفاوتهای ظریف میان فرمهای مشابه، تجسم لحظات یکتای زندگیاند. تکرار در این آثار فرصتی برای دوباره دیدن، حس کردن و زیستن است؛ سفری درونی به سوی عمق، شفافیت و آفرینش- این مجموعه ادای دینی است به شکوه تکرار.
با توجه به آنچه در استیتمنت آمده است و مخاطب در مجموعه میبینید متوجه تاکید هنرمند بر تکرار موجود در زندگی بشر میشود.
تکراری که از المان های بصری تا نحوهی چیدمان آثار از آن سخن میگوید و بازتابی از ناگفتههایی دارد که هر فرد بارها در ذهن آن را مرور میکند، اما بجای بیان آن سعی بر زیبا جلوه دادنش دارد. از جهتی نمیتوان منکر گفت وگوی نمادها و المان ها در آثار شد که غیر مستقیم بر نگاه و ذهن مخاطب تاثیر میگذارد برای درک بهتر میتوان به گل برگ هایی اشاره کرد که دارای طراوت و تازگی هستند به عبارتی از سرزندگی و زیستن و حیات بشریت صحبت میکند، تیرگی زیر گلدانها که تنها یک سایه نیست و به نوعی اشاره به ناکامی ، نوعی ناراحتی و گرفتگی دارد.

در کاشیهای روی زمین خط هایی برای نمایش آن ها بکار گرفته شده است که اشاره به تکرار مکررات دارد و گاهی با محو شدن و کمرنگ شدن آنها از فراموشی و از یاد رفتگی پرده بر میدارد. رنگهای بکار رفته شده بیشتر از این که اکسپرسیو باشند داری شادی و نشاط هستند.
به نوعی نگاهی متفاوت به مفهوم زندگی و زیستن، امید بخشی به آینده دارد. در این مجموعه با توجه به عنوان آن و آنچه در استیتمنت گفتهشدهاست مخاطب با تکرار بسیار مواجه است. تکراری که در تمام عناصر بصری رعایت شده و یک نظمی با خود به همراه دارد.
در واقع وقتی مخاطب عمیق تر به آثار نگاه کند متوجه تکراری بودن خطوط برای نمایش کاشی ، رنگ گل برگهای موجود در یک اثر، نحوی چیدمان و تعداد ظروف ها، حتی زوایه آثار کشیده شده که همه از روبرو است؛ خواهد شد. همین امر سبب میشود تا یک نگاه عمیق روان شناختی شکل گیرد و از طرفی اجبار در تکرار به روایت تصویر مورد بررسی قرار گیرد.
اجبار در تکرار یک پدیده روان شناختی است که در جوانب مختلف زندگی انسانی و محیطهای اجتماعی دیده میشود.

این پدیده به معنای تکرار رفتارها، عملها یا عقاید بدون توجیه یا انگیزه آشکار است. اجبار در تکرار میتواند تأثیرات گوناگونی بر روی افراد و جوامع داشته باشد که در این نمایشگاه هنرمند بیشتر سعی در ارزشگذاری مثبت بر روی آن را داشته و به جنبه منفی آن کمتر پرداخته است.
با این حال نمیتوان منکر حضور این وجه متضاد از شکوه در آثار شد. زیرا ناخواسته و با توجه به شخصیت افراد برون ریزی دارد و خودنمایی بصری خواهد کرد. آثار حاضر در این مجموعه به روش رنگ روغن روی بوم کشیده شده است که میتواند بر جلوهگری و شکوه موجود در مجموعه تاکید بیشتری کند.

نمایشگاه انفرادی آربی کشیشیان با عنوان " شکوه تکرار " در گالری شیدایی از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تا ۹ خرداد ۱۴۰۳ به آدرس: تهران ، میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز، روبروی بوستان بهار، پلاک ۱۴۹، واحد ۱ برگزار است.
