سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 57314
تاریخ انتشار : 1 ساعت 46 دقیقه پیش

مکر طبیعت مرزی بین دنیای واقعی و فرا واقعی



ادغام دوفضای واقعیت و فراواقعی و پدید آمدن فضایی سورئال از ویژگیهای آثار بابک خدابنده در گالری کارشیو است.

تجسمی آنلاین: شروین کندری: مکر طبیعت عنوان نمایشگاهی است که مخاطب در آن بین دو فضای واقعیت محض و فرا واقعی قرار می‌گیرد که ادغام این دو باهم نگاهی سورئال را پدید آورده است. 

به بیانی دیگر ادغام این دو فضا باهم دریچه‌ایی به دنیایی جدید باز می‌کند، دنیایی که در پی آن یک روایتگری وجود دارد و مخاطب را به جهانی متفاوت از آنچه که در آن قرار دارد دعوت می‌کند. 

نمایشگاه+بابک+خدابنده
 

وهم گرایی و فرا واقعی بودن عناصر بصری در این مجموعه و از طرفی قدم گذاری در دنیای رئالیستی از مسائلی پرده برداری می‌کند که روایتگری بخشی از آن است و تا جایی پیش می‌رود که مخاطب در دنیای فانتزی موجود در مکر طبیعت غرق می‌شود.

بابک خدابنده متولد ۱۳۵۳ در تبریز است. از سال ۱۳۶۷ فعالیت آکادمیک نقاشی خود را در کلاس‌های آزاد شروع کرد و ۴ سال دوره‌ی هنرستان را در هنرستان میرک تبریز از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ گذراند. 

نمایشگاه+بابک+خدابنده
 

کارشناسی نقاشی را از دانشگاه آزاد هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷ و کارشناسی ارشد نقاشی خود را از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ گرفته است. منتخب شدن در بیش از چند جشنواره و اکسپو را در رزمه هنری دارد و تا کنون بیش از ۷۰ نمایشگاه گروهی و چندین نمایشگاه انفرادی نقاشی در کارنامه هنری خود دارد.

در استیتمنت مجموعه به قلم خود هنرمند آمده‌است: آنچه که طبیعت را زنده نگه میدارد تولد است، مرگ مدام بر سر کل موجودات زنده، مانند تخته سنگی سایه انداخته است و مدام قربانی می‌گیرد و طبیعت برای دفاع از خود نیاز به نیرویی قدرتمند دارد. 

نمایشگاه+بابک+خدابنده
 

موجودات زنده: می‌خورند، فرار می‌کنند و می‌جنگند و عشق، زمینه را آماده می‌کند برای تکمیل فرایند تکثیر. مرگ، همیشه در کمین است و منابع غذایی در خطر پایان. طبیعت با هوش و مکار ، غریزه را به کار می برد تا موجودات در مقابل انقراض دوام بیاورند. انسان همواره دوست دارد خود را موجودی با اراده‌ی کامل جلوه دهد و پذیرش اینکه غرایز ، جهان را ادامه می دهند کمی دردناک است.

در آثار خدابنده با توجه به آنچه در استیتمنت آمده است نمی‌توان منکر نمادگرایی موجود در آن شد. در واقع نمادهای انسانی و حیوانی در این مجموعه به اندازه‌ایی خود نمایی می‌کند که سبب برقراری ارتباط مخاطب با زیرساخت فکری موجود در آثار می‌شود. 

نمایشگاه+بابک+خدابنده
 

ازاین رو مخاطب به هنگام ورود در وهله نخست جهش خرگوش ها را در آثار می‌بیند که از یک پاکی، بی‌گناهی و سازگاری با محیط پیرامون صحبت می‌کند، همچنین ماهی هایی که به جای قرار گیری در آب، در آسمان و روی زمین کشیده شده‌اند که به خودی خود به حضور پارادوکس بصری در مجموعه اشاره می‌کند. 

از آنجایی که ماهی یک نماد باستانی است، باید در نظر داشت که حضورش در آثار این مجموعه مفهومی است و از آنجایی که ماهی نماد آب، آبادانی، تازگی، حاصلخیزی و طراوت است. وقتی جایگاهش در اثر متفاوت می‌شود مفهومی دیگر پیدا می‌کند.

گاهی به نبود آب و آبادانی که یک نگاه اعتراضی است اشاره دارد و در مواردی توجه مخاطب خود را به منبع اصلی آب و بارش و باریدن آن که از آسمان است جلب می‌کند. 

نمایشگاه+بابک+خدابنده
 

این دوگانگی بصری سبب درگیری چشم ، نگاه و ذهن حاضران در نمایشگاه خواهد شد. تلفیق المان های بصری در یک اثر به اصل پیدایش اشاره دارد و سنگ‌ها وگیاهانی که به رنگ قرمز هستند، گویی نمادی از گوشت و خون انسان هستند که با حضور مستقیم انسان در بعضی آثار بر این مبحث بیش از پیش تاکید می‌کند.

از طرفی دیگر مجموعه مکر طبیعت همچون یک فیلم کوتاه سورئالیستی است که مخاطب در هر فریم( کار ) چند سکانس مختلف می‌بیند. 

سکانس‌هایی که پیشتر به آن اشاره شده‌است و از پیدایش شروع به روایت می‌کند تا امروز و آینده نامعلوم که بشر گاهی با آن در جدال است. هرآنچه در آثار می‌بینید همانقدر که بیانگر واقعیت است به فضایی کاملا غیر واقعی نیز می‌پردازد. بازهم مخاطب به پارادوکس بصری و معنایی می‌رسد و چگونگی تفسیر و تحلیل آن که در نهایت به روایت اصلی دست پیدا می‌کند. 

روایتی که به آزاد اندیشی می‌پردازد و به تسفیر کشیدن افکارعمیق انسان که همان حرکت غیر ارادی است اشاره دارد. در واقع برخورد سورئالیستی موجود یک نگاه روانشناسانه در پی دارد و هنرمند از  طریق آزاد کردن ناخودآگاه توسط مرزهای عقلانیت مخاطب خود را به چالش کشیده‌است. 

نمایشگاه+بابک+خدابنده
 

در این مجموعه نقاش از عوامل واقعی موجود بهره گرفته تا یک دنیای واهی را به تصویر در آورد. دنیایی خیالی که همه‌عناصر موجود در آن غیر واقعی به نظر می‌آیند. در ادامه حضور اشکال و خطوط رنگارنگ در آثار تحت تاثیر انگیزه‌های درونی بوده و طوری ترکیب شده‌اند که باعث تکرار مکررات در ذهن شده‌است. 

به طور کلی هنرمند در این مجموعه سعی دارد از طریق عالم فرا واقعی با ذهن مخاطب ارتباط برقرار کند و آنچه را که مد نظر دارد انتقال دهد. آثاری که نقطه مقابل سبک رئال هستند و به صورت مستقیم هدفشان ناخودآگاه انسان است و از این طریق زیرساخت‌های فکری موجود در آثار شروع به برون ریزی بصری می‌کند. یک حس شگفت انگیزی و تعجب در مجموعه مکر طبیعت وجود دارد که سبب واکنش‌های بسیاری می‌شود و این هنجار شکنی ها یا ناهنجاری های بصری و بهره گیری از تصاویر غیره منتظره و نامتجانس هدف اصلی ایجاد تفکر در ذهن مخاطب است. 

تفکری که در نهایت مرز بین دنیای واقعیت و خیال را از بین برده‌است تا در دنیای مورد نظر خود هر اتفاقی را ممکن سازد و دریچه‌ایی به سمت استعاره و نماد باز کرده‌است تا مخاطب از هر زاویه‌ایی که در نظر دارد آن را تفسیر و معنا کند.

نمایشگاه انفرادی بابک خدابنده با عنوان مکر طبیعت در گالری کارشیو به آدرس: تهران، خیابان سنایی، کوچه دوازدهم، شماره ۱۳ از تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۴ تا تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۴ برگزار است.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir