سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21351
تاریخ انتشار : 1398/05/18 07:59
وقتی همه خوابیم

مدیران هنرهای تجسمی بی تفاوت به توهین به هنرمندان



وقتی یک سریال پرببننده شبکه نمایش خانگی به جامعه هنرهای تجسمی کشور توهین مستقیم می کند و مدیران تجسمی کشور در خواب خرگوشی هستند، چه انتظاری به پیشرفت هست؟

تجسمی آنلاین: مجید احمدی: همیشه در ایران اصناف گوناگون به مواردی که از سوی سریال ها فیلم ها روزنامه ها و ... مطرح می شود واکنش نشان می دهند. هنوز از خاطرمان نرفته در دهه قبل حتی راهپیمایی هایی بر علیه یک کاریکاتور صورت گرفت. واکنش هایی که درست یا غلط نشان دهنده حمایت و توجه و صد البته پشتیبانی از صنف توسط مدیران بوده و هست.

شاید هیچ نتیجه ای هم حاصل نشود ولی همین که یک مدیر واکنش نشان دهد ولو در حد یک بیانیه تنها دلخوشی خواهد بود برای التیام و نه بیشتر که متاسفانه در همین حد هم از جامعه تجسمی کشور و هنرمندان این عرصه دریغ شده است.

هنوز از خاطر نرفته تعطیلی اصناف گوناگون و اعتراضات شدید انواع و اقسام صنف های مختلف که در موارد مختلف نسبت به یک برنامه تلویزیونی یا سینمایی واکنش نشان دادند، از اعتراضات دامنه دار پرستاران به فیلم شوکران گرفته تا اعتراضات لرهای بختیاری به سریال سرزمین کهن.

سریال هیولا به کارگردانی مهران مدیری یکی از مجموعه هایی است که مورد استقبال قرار گرفته است و دیالوگ ها و صحنه های آن مدام دست به دست می چرخد و در صفحات دنیای مجازی با لایک های زیاد مواجه می شود.

سریال هیولا جدیدترین ساخته مهران مدیری است. سیزدهمین قسمت این سریال در شبکه نمایش خانگی پخش شد. بنابرجدیدترین اخبار سینمای ایران، سریال هیولا در ظرف یک روز رکورد تعداد بیننده در شبکه نمایش خانگی را جابه‌جا کرد. این سریال تا لحظه نگارش این متن، پس از نمایش در شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های VOD، به رقم ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب دست پیدا کرده است. این تعداد بیننده در تاریخ شبکه نمایش خانگی ایران بی‌سابقه است. مهران مدیری پیش از این سریال‌های «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «عطسه» را در شبکه نمایش خانگی تولید کرده است. شما در ادامه نیز می‌توانید تریلر سریال هیولا را تماشا کنید.

سریال شبکه نمایش خانگی هیولا به کارگردانی مهران مدیری و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی ساخته شده است. طراح و سرپرست فیلمنامه سریال پیمان قاسم خانی و نویسنده سریال هیولا  امیر برادران بوده است. سریال کمدی هیولا با بازی بازیگرانی مانند فرهاد اصلانی، مهران مدیری، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، میرطاهر مظلومی، نیما شعبان نژاد، عزت الله مهرآوران، فرزین محدث، افشین زینوری و محسن قاضی مرادی ساخته شده است.

هوشنگ معلم ساده و با شرافتی که به زندگی خود قانع است و چشم‌داشت زیادی به مال دنیا ندارد، اما ناخواسته در مسیری قرار می‌گیرد که زندگی اش تغییر می‌کند و وارد جریان اختلاس و کلاهبرداری می‌شود. او به شکل غیرمنتظره‌ای صاحب مال و منال و ثروت بادآورده‌ای شده و از شخصیت قبلی خود فاصله می‌گیرد. داستان در چند دوره زمانی از قاجار تا به امروز روایت می‌شود. موضوع سریال هیولا درباره خانواده‌ای است که از زمان احمدشاه تا حالا می‌خواهند شریف باشند و شریف بمانند. درست مثل نام خانوادگی شان و اسم کوچه ای که در آن زندگی می‌کنند: شرافت. اما انگار شریف ماندن این روزها خیلی سخت شده‌است. نه تنها به‌دلیل مشکلات اقتصادی، بلکه به‌دلیل پیدا شدن نسل جدیدی از شرافت که از پدر به جای شریف بودن، آسایش و رفاه می‌خواهند. نسل دهه هشتاد و از آن معترض‌تر دهه نود.

اما بحث در مورد این سریال نیست. در قسمتی از این مجموعه در جلسه ای در مورد خرید و فروش آثار تجسمی صحبت به میان می آید و مدیری می گوید: هنرمند خوب هنرمند مرده است. و دیگران در جلسه از اینکه باید یک هنرمند بمیرد تا آثارش قیمت پیدا کند حرف می زنند.

اما دریغ از یک واکنش. دریغ از یک بیانیه. دریغ از یک توضیح خواهی در این مورد که چرا هنرمندان تجسمی کشور را مورد کم لطفی قرار داده اند. خواستن یک توضیح کار سختی نیست. اینکه چرا سازندگان این سریال به خود اجازه می دهند اینگونه این جامعه فرهیخته را مورد کم لطفی قرار دهند و هیچ کس هم نیست که سوالی بکند.

از مدیران مرکز تجسمی ارشاد و معاونت هنری و دیگران که انتظاری نداریم. آنها برای کار دیگری آمده اند و خواهند رفت. مانند یک مستاجر که به هرچیزی فکر میکند به جز آبادانی خانه ای که چند روزی بیشتر در آن نیست. روی صحبت با مدیران انجمن های هنری تا دندان طلبکار همیشگی است که این بار و بارهای دیگر خوابیده اند یا خود را به خواب زده اند.

 


 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir