سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21571
تاریخ انتشار : 1398/06/28 16:58

رونمایی از کتاب گرایش‌های نوین در خوشنویسی قاجار



کتاب گرایش‌های نوین در خوشنویسی قاجار عصر چهارشنبه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان و استادان بنام خوشنویسی کشور در موزه رضاعباسی تهران رونمایی شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، در  کتاب "گرایش نوین در خوشنویسی قاجار" ۳۰ اثر ارزشمند هنرمندان خوشنویس و نقاشیخط دوره های قاجار از جمله آثاری از اسماعیل جلایر و ملک محمد قزوینی برای خوانندگان به نمایش درآمده است.

براین اساس این اثر ارزشمند هنری در ۳۰۰ نسخه توسط کیانوش معتقدی و سحر گودرزی و با همت موسسه فرهنگی هنری کتاب آرایی ایرانی تهیه شده است.

مدیر موزه رضا عباسی در حاشیه این رونمایی گرایش نوین خوشنویسی در دوره قاجار را پروژه گروهی و ارزشمند دانست و گفت: این آثار خوشنویسی تاکنون در معرض دیدعموم قرار نگرفته بودند که در این پژوهش یک ساله ساماندهی شد و اطلاعات دقیقی از آنان بدست آمد.

آفرین امامی با بیان اینکه جایگاه چنین کتاب در خوشنویسی ایران بسیار حس می شد، اظهار داشت: در دوره قاجار اتفاقات مختلفی رخ داد که نمونه آن را می توان در شیوه کار و تزئینات آن جستجو کرد چرا که نقاشیخط انشعاب گرفته از ایده های این دوره زمانی بوده است.

مدیر موزه رضا عباسی افزود: تک اثر خوشنویسی اسماعیل جلایر به مدت یک روز(امروز) و مابقی آثار به مدت یک ماه در تالار خوشنویسی موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه موزه‌ها نشان دادن نادیده‌ها است تا با جانمایی به موقع آثار در ویترین‌ها بتوان نمونه‌های جدید را در معرض دید عموم قرار داد.

علیرضا هاشمی نژاد یکی از اساتید بنام خوشنویسی در این مراسم گفت: در خوشنویسی می توان خطوط تزئینی را بهتر معرفی کرد چرا که ماهیت این رشته به کمال رساندن توانمندی و اصالت هنری است.

وی با بیان اینکه ما با یک ماهیت تزئینی روبه رو هستیم خاطر نشان کرد: فرم تزئینی تبدیل به فرم کاربردی شده و از درون آن فرم‌های تزئینی متعددی ایجاد می شود.

به گفته هاشمی نژاد اولویت در تزئین را می توان در قرآن کریم دید چرا که خوشنویسی و ایجاد خطوط تزئینی خویشاوندی تزئین و خط را مطرح می کند.

این پیشکسوت خوشنویس تصریح کرد: امیدوارم از این به بعد بخش پژوهشی در موزه‌ها ایجاد شود تا محققان بتوانند دربازه زمانی محدودی اطلاعات خود را بدست آورند.

همچنین در این مراسم برخی از اساتید از جمله حمید رضا قلیچ خانی و همچنین پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران شرکت داشتند.

منبع:ایرنا

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir