سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21783
تاریخ انتشار : 1398/08/11 13:09

"قلندر نقاش" منتشر شد



کتاب "قلندر نقاش" پژوهشی درباره تاریخ نقاشی قهوه‌خانه‌ای در همدان است که به تازگی توسط حوزه هنری همدان چاپ و منتشر شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، کتاب "قلندر نقاش" با موضوع نقاشی قهوه‌خانه‌ای در همدان و با محوریت نقاشی‌های استاد "حسین دستخوش‌همدانی" از مجموعه دانشنامه استان همدان است.

 مولف این کتاب در گفت و گویی اظهار داشت: "نقاشی قهوه‌خانه‌ای" مکتبی از نقاشی روایی رنگ روغن است که در اواخر دوره‌ قاجار و جنبش مشروطیت، با محتوا و موضوع رزمی، بزمی و مذهبی، به دست هنرمندانی مکتب ‌نرفته و در قهوه‌خانه‌ها شکل گرفت.

کریم زارعی خاستگاه این جریان هنری در تاریخ نقاشی ایران را سنت کهن قصه‌خوانی، مرثیه‌سرایی، تعزیه‌خوانی و نقالی دانست و پیشینه‌اش را به قرن‌ها پیش از پدید آمدن قهوه‌خانه‌ها منسوب کرد. 

وی خاطر نشان کرد: بنیان‌گذاران معاصر این جریان هنری ۲ نفر از نقاشان مردمی، به‌نام‌های "حسین قوللر آقاسی" و "محمد مدبر" هستند و "حسین دستخوش‌همدانی" از هنرمندان معاصری بوده که به نقاشی قهوه‌خانه‌ای پرداخته است. 

زارعی افزود: این هنرمند یکی از نقاشان صاحب سبک در نقاشی قهوه‌خانه‌ای محسوب می شود و کتاب "قلندر نقاش" مجموعه ای از آثار وی را گرد آورده است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان، حفظ و صیانت از این نوع هنر خاص و تحقیقات متعدد را از وظایف محققان، پژوهشگران، دانشگاهیان و هنردوستان دانست و گفت: "نقاشی قهوه‌خانه‌ای" به عنوان یک پیشینه هنری بومی باید زنده نگه داریم.

وی تاکید کرد: معرفی هنرمندان نام‌آشنا و بنیان‌گذاران آن و آثار معرفی‌نشده‌ آن‌ها که در دست مجموعه‌داران ایرانی و خارجی است را در دست کار قرار دهیم.

زارعی با اشاره به اینکه کتاب "قلندر نقاش" در ۱۹۷ صفحه، چهار فصل و با مقدمه ای از"هادی سیف" به چاپ رسیده است گفت: در این پژوهش سعی شده که ضمن پرداختن به منشا نقاشی قهوه‌خانه‌ای و زندگی حسین دستخوش‌همدانی و سبک و سیاق هنری وی، آثاری از این استاد معرفی شود که در دست مجموعه‌داران خصوصی، نگارخانه‌ها و موزه‌ها قرار دارد.

استاد "حسین دستخوش همدانی" در سال ۱۳۰۵ ه‍جری شمسی در همدان دیده به جهان گشود و در ۹ آبان‌ماه ۱۳۸۴ به دیار باقی شتافت.

درآمد دستخوش از راه نقاشی تامین می‌شد و در مدت اقامتش در مشهد مقدس سفارش‌هایی با موضوع های جنگ خیبر، جنگ چالدران و مجلس زلیخا را در کارنامه خود دارد که در این منطقه همه را به‌نام خود ماندگار کرده است.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir