سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 22162
تاریخ انتشار : 1398/10/21 13:30
بررسی هنرمندان حراج تهران دیماه ۱۳۹۸/ فیلم

پرویز کلانتری، کاهگل و کویر بر آیینه بوم



آثار پرویز کلانتری به شعری تصویری از جنس خاک می‌مانند. نقاشی‌های کاه‌گلی او جست‌وجویی است برای فراخوانی یک آرمانشهر؛ یک سرزمین موعود آکنده از آرامش، تعادل و زیبایی که پیوسته در آثارش ظاهر می‌شود.

تجسمی آنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: آثار کلانتری درپی مکاشفه دنیایی ژرف‌تر در ورای معماری بومی ایرانی است؛ حقیقت مکان‌ها در آثار او کلی‌تر و ناشناخته‌تر از آن است که ما در پی مصادیق آن در معماری سنتی بگردیم. در این دوره 2 اثر از وی به فروش خواهد رسید. اثر اول با عنوان "سقاخانه"  با ابعاد 100*700 با قیمت 200 – 300 میلیون و اثر دوم  با ابعاد 105*200 با قیمت 400 - 600 میلیون تومان.

آثار پرویز کلانتری به شعری تصویری از جنس خاک می‌مانند. نقاشی‌های کاه‌گلی او جست‌وجویی است برای فراخوانی یک آرمانشهر؛ یک سرزمین موعود آکنده از آرامش، تعادل و زیبایی که پیوسته در آثارش ظاهر می‌شود. این مضمونی است که از سالیان دور در کارهای ایشان دیده‌ایم؛ تلاشی برای تولد دوباره یک سرزمین، یک مکان آرمانی که معلوم نیست نقاش آن را در خواب دیده یا در خلال رویاهایش بدان جان بخشیده است.
گهگاه گفته می‌شود که آثار کلانتری در پی نوستالژی بناهای سنتی یا روستایی ایران بوده و معماری کویری یا بافت‌های از دست‌رفته ایران را بازآفرینی می‌کنند. اگر چه بعضی نشانه‌ها در نقاشی او ممکن است به عناصر معمارانه بافت روستایی و کویری ایران ارجاع دهند، اما در مجموع مشخص است که آثار وی درپی مکاشفه دنیایی ژرف‌تر در ورای معماری بومی ایرانی است؛ حقیقت مکان‌ها در آثار او کلی‌تر و ناشناخته‌تر از آن است که ما در پی مصادیق آن در معماری سنتی بگردیم.

همانند آنچه در این تابلو دیده می‌شود، آثار کاهگلی پرویز کلانتری که عمدتاً با همین ماده کار شده‌اند، در طول سالیان دراز شهرت بسیاری یافته و حالا جنبه ایکونیک پیدا کرده‌اند.

در کارهای وی حوزه تصویری به شکل محسوسی تخت و روابط فضایی کوبیستی است و از پرسپکتیو کلاسیک تا حد زیادی اجتناب می‌شود. همچنین در آثار او رنگ یا اصلاً وجود ندارد یا صرفاً رنگ خود ماده است؛ به ندرت در برخی تصاویر رنگ‌هایی دیده می‌شود، که البته خیلی محدود و اندک هستند تا نشان دهند که هنرمند نهایتاً مایل است کارهایش تک رنگ باشد. هر دو گرایش از بطن ارزش‌های هنر مدرن ناشی شده‌اند.

آثار کلانتری نسبت عمیقی با شخصیت وی دارند و به جهت همین خویشاوندی پیام و پیام‌دهنده است که این آثار عموماً بر دل نشسته و از سوی مخاطبانش همیشه با استقبال قابل توجهی روبه‌رو بوده‌اند. کارهای او به شکل عمیقی سرشار از امید و عشق هستند؛ عشق به زندگی، به خاک، به بدویت بکر و بی‌آلایش و به وطن. آثار وی هرگز درصدد تأثیرگذاری حاد و القای یأس و بدبینی نبوده، بلکه به دور از هرگونه خشونت و تحمیل نظر، آکنده از ستایش سادگی هستند. به خاطر همین کیفیات به راحتی به روی دیوار محل زندگی ما می‌نشینند و بر شوق زیستن و همبستگی با زمین می‌افزایند. زندگی در نگاه او ساده است. کلانتری گرچه در دوره‌هایی به مفهومی کردن آثارش و یا به قول خودش «مینیمال» کردن تصاویر پرداخته است، اما همچنان هر بار به نقاشی کاه‌گلی از چشم‌اندازهای معماری بازگشته است.

 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir