سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31690
تاریخ انتشار : 1400/12/15 14:02

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!



هر سال حوالی اسفندماه دیوارهای خانه هنرمندان ایران پر می‌شود از تصویر. تصاویری که هر کدام داستان خود را دارند و بنا بر شرایط، ایده‌های گوناگون و تیزبینی عکاسان خلق شده‌اند. برخی از آنها تنها روایت‌گر آنچه هستند که هست و برخی هم می‌خواهند که نکته‌ای فراتر را بیان کنند، نکته‌ای که برای بیانش باید فضا را چون یک فیلم کارگردانی کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، جشن افتتاح تصویر سال، ساعت ۱۶ روز جمعه، ششم اسفند ۱۴۰۰ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و تا ۲۶ ام همین ماه و در روزهای تعطیل عید نوروز ۱۴۰۱ ادامه دارد. 

این دوره از جشن تصویر سال در بخش آزاد و مسابقه‌ جوانان زیر ۲۵ سال در پنج شاخه عکاسی، گرافیک (پوستر)، کاریکاتور و جشنواره فیلم تصویر با فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه و بالای ۱۵ دقیقه در حال برگزاری است. 

در برگزاری این دوره از تصویر سال خیلی‌ از هنرمندان همیشه همراه، دیگر همراه آن نیستند؛ هنرمندانی که حضورشان برای جوان‌ترها تشویق و دلگرمی بود. ولی چه کنیم که سال ۱۴۰۰ آنها را از ما و از هنر ایران زمین گرفت و برای همیشه جاودانه‌ شان کرد. هنرمندانی چون کامبیز درمبخش، مهرداد ذوالنور، ایران درودی، فرشته طائرپور، عطا امیدوار و ... .

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!
بخش کاریکاتور با موضوع کامبیز درمبخش

با این حال تصویر سال، نوزدهمین دوره خود را نیز برگزار کرد و دیوارهای خانه هنرمندان را به رنگ عکس درآورد. 

اکنون اگر سری به خانه هنرمندان بزنید، دیواری خالی از اثر هنری نخواهید دید. جای جای آن پر شده با عکس و تصویر و بعضاً آثاری در حوزه گرافیک و کاریکاتور.

برای بازدید از این رویداد از بخش کاریکاتور آغاز می کنیم؛ بخشی که یادبودی بود برای کامبیز درمبخش و یادآورِ تلخِ نبود همیشگی اش و محروم ماندن از آن لبخند مهربانی که بر چهره‌اش می‌نشست. در این بخش کاریکاتوریست‌ها در ادای احترام به این هنرمند فقید، به طراحی چهره خندان او پرداخته اند. 

علاوه بر آثاری که در یادبودی برای درمبخش در نظر گرفته شده، آثار کاریکاتور دیگری هم به چشم می‌خورَد که هر کدام از آنها حرف متفاوتی برای گفتن دارند. در این آثار به موضوعاتی چون فقر، کودکان کار، کم آبی، صلح و مهربانی، مهر والدین به فرزند و ... پرداخته شده است. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

اثری در بین این کارها درباره کم آبی دیده می‌شود که با توجه به شرایط خشکسالی کشور می‌تواند بسیار دردناک باشد و مخاطب را به تأمل وادارد و یا اثری که یک کودک کار ضمن در دست داشتن کتاب در حال پاک کردن مشق ریاضی خود از روی شیشه‌های یک ماشین است. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

همچنین آثار متعددی در بخش خبری و ورزشی نیز در خانه هنرمندان ایران به چشم می‌خورد که شاید بتوان یکی از آثار قابل توجه را تصویر سوارکاری دانست که درست در وسط آن چهره یک نوجوان به چشم می‌خورد. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

 

چند همسری نیز از موضوعاتی است که در لابه لای عکس های تصویر سال دیده می شود. عکاس برای پرداختن به موضوع به شهرستان‌ها و حتی مناطق محروم ایران سفر کرده و مردانی را در کنار همسران و فرزندان خود به تصویر کشیده است. خانواده‌هایی که بدون داشتن کمترین لبخندی به دوربین خیره شده‌اند و منتظر هستند تصویرشان به ثبت برسد.

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

و البته اعتیاد و فقر که یکی از سوژه های جذاب و در عین حال دردناک در حوزه مستند اجتماعی به شمار می‌رود؛ و زمانی این تصاویر حتی دردناک‌تر هستند که کودکان نیز سهمی در آنها داشته باشند. کودکانی که به علت بدسرپرستی و اعتیاد خانواده‌های خود حتی در همان سنین اولیه گرفتار اعتیاد می‌شوند و یا برای تامین هزینه‌های خانواده‌هایشان راهی کوچه و خیابان و دیگر مجال چندانی برای رسیدن به آرزوها و رویاهایشان پیدا نمی‌کنند. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

در یکی از آثار، کودکانی را در محیطی می‌بینیم که تصورش حتی برای بزرگسالان هم ترسناک و دلهره‌آور است؛ فضایی که افراد آلوده به اعتیاد به راحتی در کنار فرزندان خود به استعمال مواد مخدر می پردازند؛ در این تصاویر به وضوح می توان غم و ناراحتی را در چهره کودکان مشاهده کرد. بچه هایی که شور و هیجان کودکی‌ از آنها سلب شده و گویی محکوم به گذران زندگی خود در محیطی آلوده هستند. 

همچنین فقر؛ معضلی که برای هیچ انسانی خوشایند نیست اما عمدتا سوژه خوبی برای سینما و دنیای تصویر است و راه خوبی برای جلب همذات پنداری مخاطب به شمار می‌رود. از طرف دیگر روایت‌گر آن چیزی است که در جامعه جریان دارد. در دو تصویر پایین، نماهایی دردناک از فقر را می‌بینیم که کودکان سوژه آن هستند. این تصاویر رنگی است با این همه سیاهی در آنها غالب است. در یکی از عکس ها کودکی را می‌بینیم که در محیطی آلوده و کثیف در آغوش مادرش آرام گرفته است. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

و اما در اثر بعدی فضایی مشاهده می‌شود که فقر در همه جای آن فریاد می‌زند. تصویر این فضا به قدر کافی دردناک است اما زمانی این حس قوی‌تر می‌شود که چهار کودک را می بینیم که به آرامی و در کنار هم به خواب رفته‌اند. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!

 

بر اساس این گزارش، آیین پایانی و معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشن تصویر سال بیستم اسفند ماه خواهد بود. 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!
منبع این عکس اینستاگرام تصویرسال

 

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!
منبع : ایسنا 
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir