سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 37975
تاریخ انتشار : 1401/09/22 12:48

ننه مکرمه نیویورکی «مادربزرگ موزس»که در 76 سالگی ستاره شد



ننه مکرمه نیویورکی ها کشاورز ی که در 76 سالگی نقاشی را شروع کرد و خیلی زود به یک ستاره تبدیل شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، مادر بزرگ موزس نیز همچون ننه مکرمه که با سبک پست مدرنیسم وبه خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید توانست در ۷۶ سالگی به شهرت رسیده و مناظر کریسمس را خلق کند.
 آثار این بانوی مسن بر روی تمبر، پرده و کارت‌های کریسمس به قدری عالی بود که او را برای همیشه از پرورش مرغ و خروس نجات داد.

موزس
 

گاردین به مناسبت نزدیک بودن ایام کریسمس نگاهی داشته است به زندگی هنرمندی که در ۷۶ سالگی به شهرت رسید و مناظر کریسمس را خلق می‌کرد.

آنا مری رابرتسون موزس گفته است که همیشه می‌خواسته که نقاشی بکشد ولی زمان کافی نداشته است تا وقتی که به ۷۶ سالگی رسید.

این هنرمند که با عنوان «مادربزرگ موزس» به شهرت رسیده است، به خاطر در نقاشی‌هایش که اغلب مناظر زمستانی در قالب زندگی روزمره هستند، مورد تقدیر قرار گرفته است.

موزس
 

موزس که در سال ۱۸۶۰ متولد شد، سومین فرزند از ۱۰ کودکی بود که در مزرعه‌ای در شمال نیویورک بزرگ شدند. او در ۱۲ سالگی خدمتکار یک خانه روستایی ثروتمند در همسایگی خانه‌شان شد و وظایف خانگی مانند پخت و پز، خیاطی و نظافت را انجام داد. او ۱۳ سال بعد، با توماس سالمون موزس ازدواج کرد. ثمره این ازدواج ۱۰ فرزند بود که تنها پنج تا از آنها موفق به گذر از دوران نوزادی شدند. او و خانواده‌اش هرگز ثروتمند نبودند. آنها در مزارع ویرجینیا و بعداً در شمال ایالت نیویورک ساکن شدند، جایی که موزس برای داشتن کمک خرج چیپس درست می‌کرد.

موزس
 

در سال ۱۹۲۷، پس از مرگ توماس بر اثر سکته قلبی، پسرشان فارست وظیفه داشت به مادرش کمک کند تا از مزرعه مراقبت کند.

او بعدا برای زندگی نزد فرزندش نقل مکان کرد و نام‌های جدیدی مانند مادربزرگ موزس را به خود گرفت و زندگی جدیدی را شروع کرد. اگرچه او یک گلدوز مادام العمر بود و شب‌هایش را صرف دوختن لحاف برای دوستان و اقوام می‌کرد اما در ۷۶ سالگی به آرتروز مبتلا شد. اواسط دهه ۱۹۳۰ بود که موزس از یک گلدوز به یک نقاش تبدیل شد؛ چراکه خواهرش به او پیشنهاد کرده بود که نگه داشتن یک قلمو راحت‌تر از سوزن است.

موزس
 

این هنرمند بعدتر در قالب شوخی گفته است: «اگر نقاشی را شروع نمی‌کردم حتما جوجه پرورش می‌دادم.»

موزس با تخیل زنده‌اش نقاشی کرد؛ بدون اینکه حتی یک سه پایه داشته باشد از اتاق خوابش و آشپزخانه به عنوان استودیوی هنری‌اش استفاده می‌کرد و در نقاشی‌هایش لحظات شاد زندگی خود را به تصویر کشید.

او گفته است: «اول آسمان، سپس کوه‌ها، تپه‌ها، درختان، خانه‌ها، گاوها و مردم را نقاشی می‌کنم.»

اما بیش از همه، نقاشی راهی برای بازسازی مناظر روستایی «قدیمی» خاطرات گذشته او بود. موزس در شبانه روز پنج ساعت متوالی نقاشی می‌کرد.

موزس
 

«به من الهام می‌شود و سپس شروع می‌کنم به نقاشی و همه چیز را فراموش می‌کنم.»

نتیجه نقاشی‌هایش پربار بود و خیلی زود به موفقیت رسید. در عرض چند سال، پس از نمایش نقاشی‌هایش در کنار مرباهای خانگی‌اش در نمایشگاه محلی، کار او توسط یک کلکسیونر برجسته نیویورکی در حالی که آثارش را در ویترین داروخانه دید، کشف شد. به زودی در سال ۱۹۳۹ نمایشگاهی در موزه هنر مدرن نیویورک داشت که این امر موجب شد به عنوان یک هنرمند شناخته شود.

پس از اینکه رکورد حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌های او شکسته شد، در بیش از ۳۰ ایالت امریکا و چند کشور در اروپا نمایشگاه برگزار کرد. در بازارهای تجاری، نقاشی‌های او روی تمبرهای ایالات متحده، شیشه‌های مربا، پرده‌ها و کارت‌های تبریک، به‌ویژه کارت‌های کریسمس ظاهر شد تا حدی که یکی از برندهای تجاری در سال ۱۹۴۷، ۱۶ میلیون کارت از آثار او را به فروش رساند.

زمانی که مجله «لایف» در سال ۱۹۴۹ مقاله‌ای درباره جکسون پولاک منتشر کرد، دیدن آثار موزس دلیلی شد که این مجله در مقاله خود پرسشی عجیب را مطرح کند، اینکه آیا به راستی پولاک برترین نقاش زنده ایالات متحده امریکا است؟!

موزس که بیشتر زندگی خود را وقف کارهای خانگی کرده بود، سه دهه بعد را با تولید بیش از ۱۵۰۰ نقاشی سپری کرد تا اینکه در ۱۰۱ سالگی درگذشت. او ۲۵ اثر شگفت انگیز خود را بعد از ۱۰۰ سالگی خلق کرد.

نقاشی‌های موزس برای جشن گرفتن زندگی خلق شدند. او که آثارش را مانند یک دفتر خاطرات می‌دید، گفته است: «زندگی‌ام را در طرح‌های کوچک به تصویر کشیده‌ام، یک ذره از امروز و یک ذره از دیروز، همانطور که به آن فکر می‌کردم، همانطور که خاطرات کودکی‌ام را به یاد می‌آورم، خاطرات خوب و ناخوشایند را، اینگونه است که به ذهن می‌آیند و ما باید آنها را پذیرا باشیم.»


مکرمه قنبری که به نام ننه مکرمه شناخته می شود، در سال ۱۳۰۷ (۱۹۲۸) در دری‌کنده بابل، ایران متولد شد و نقاش خود آموخته ای بود که با سبک پست مدرنیسم وبه خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید.

ننه+مکرمه
 

نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.

مکرمه تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود. او در سن ۶۷ سالگی نقاشی را شروع کرد و نخستین نمایشگاه او در سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون بر پا شد. اولین بار در سال ۱۹۹۸ فیلمی از مکرّمه و آثار او توسط مجید ماهیچی ساخته شد.

ننه+مکرمه
 

نمایشگاه‌های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیا برگزار شده و هر ساله برگزار می‌شود. مکرمه که خانه‌اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده، هر ساله پذیرای بازدیدکنندگان فراوانی از سراسر دنیاست. خانه موزه مکرمه همکاری‌های بسیاری با موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاه‌هایی در کالیفرنیا بوده و سایر کشورها بوده‌است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir