سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 39070
تاریخ انتشار : 1402/02/27 07:55

پیکر پایه گذارگرافیک نوین درایران فردا تشییع می شود



مراسم تشییع پیکر محمد بهرامی ـ هنرمند گرافیست و مینیاتوریست ـ و استاد مرتضی ممیز روز پنجشنبه (28 اردیبهشت ماه) از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش تجسمی آنلاین، محمد بهرامی، پیشکسوت گرافیست، طراح، مینیاتوریست و از پایه‌گذاران گرافیک نوین ایران روز گذشته ـ دوشنبه ـ ۲۵ اردیبهشت ماه در ۹۷ سالگی درگذشت.

«محمد بهرامی» مهرماه ۱۳۰۵ در گیلان به دنیا آمد. از سال‌های کودکی استعدادش در نقاشی و طرح را نشان داده و اطرافیانش می‌دانستند که اگر چرخ روزگار آن‌طور که باید بچرخد، او نقش خود را در دنیای نقش‌ها پیدا خواهد کرد. 

نقاشی را رها نکرد. در نهایت در سال‌های نوجوانی بعد از آشنایی با موسس یک مجله ورزشی، طرحی را برای جلد مجله طراحی کرد. او شیری ایستاده را ترسیم و کلمات «نیرو و راستی» که نام مجله بوده را هم در کنار آن جای داد. گفته می شود که این طرح یکی از اولین طراحی‌هایی محسوب می‌شود که بر روی جلد انجام شده است. 

بعد از طراحی «نیرو و راستی» مسیر او هموارتر شد.

درسال ۱۳۲۵ بهرامی اولین آتلیه خود را با همکاری شاگردش جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تأسیس کرد. پس از تاسیس آتلیه با انتشارات امیرکبیر عبدالرحیم جعفری کار کرد. او درباره طراحی لوگوی امیرکبیر گفته است «یک سوار با ارابه، نشانه‌ی فرهنگ ایرانی است. ارابه در ایران اختراع شد و اسب را هم ایرانی‌ها رام کردند. اسب و ارابه نماد حرکت سریع‌تر بود که من، چون می‌دیدم امیرکبیری‌ها می‌خواهند به سرعت خود را توسعه دهند، چنین لوگویی را طراحی کردم.»

بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی از جمله مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، محمد تجویدی، بوریس آسیریان، علی شاه‌میری، حسین اسلامیان، محمد علی زاویه، علی اصغر معصومی، عباس کوه‌زاد و بیوک احمری در آتلیه‌های هنری‌اش با او همکاری داشتند. او درباره همکاری خود با مرتضی ممیز گفته است که «ممیز ۱۴ سالش بود که آمد پیش من و قلم دستش دادم.»

محمد بهرامی دوره عکاسی را در انستیتو عکاسی نیویورک با درجه ممتاز به پایان رساند. همچنین با تصویرسازی و نگارگری شاهنامه مجموعه نفیسی را به چاپ رساند که دسامبر ۱۹۷۱ برابر با آذرماه ۱۳۵۱ از سوی بخش فرهنگی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک به نمایش درآمد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir