سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 40132
تاریخ انتشار : 1402/04/31 18:27

رکورد زنی دوباره سهراب در حراج هفدهم



هفدهمین حراج تهران در حالی به پایان رسید که که تابلوی بدون عنوان سهراب سپهری به عنوان گران‌ترین اثر حراج ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد و رکورد گران ترین اثر را به خود اختصاص داد.

به گزارش تجسمی آنلاین، شب جمعه در هفدهمین حراج تهران با عنوان هنر مدرن و معاصر ایران، ۱۱۰ اثر در معرض فروش گذاشته شد.

حراج تهران با فروش ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومانی به پایان رسید. در مجموع ۱۱ اثر بیش از پنج میلیارد تومان به فروش رسید و در این میان ۱۰ اثر که برخی به هنرمندان سرشناسی هم تعلق داشتند، به فروش نرسید.

حراج
 


نام هنرمندانی چون محمد احصائی، آیدین آغداشلو، ابولقاسم سعیدی، منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان، حسین زنده‌رودی، سهراب سپهری، کوروش شیشه‌گران در میان خالقان آثار حراج تهران دیده می‌شد. آثار این هنرمندان به بیشترین قیمت (بیشینه) و بالای پنج میلیارد تومان فروخته شد.

اثری بدون عنوان از سهراب سپهری گران‌ترین اثر حراج تهران بود که برآورد بیشینه و کمینه قیمت فروش آن ۱۷-۱۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما در نهایت به مبلغ ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

پس از اثر سهراب سپهری، اثر دو لته‌ای از کوروش شیشه‌گران ۱۷ میلیارد تومان فروخته شد. این درحالی بود که بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیشینه و کمینه فروش این تابلو ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. اثر دیگری از سهراب سپهری نیز با برآورد فروش میان ۱۲ تا ۱۴ میلیارد تومان، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

حراج
 

بعد از این سه اثر، اثر حسین زنده‌روی با عنوان «اندام» گران‌ترین اثر فروخته شده در حراج تهران بود که ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. برآورد شده بود که این اثر ۱۱ تا ۱۳ میلیارد تومان چکش خواهد خورد. 

اثر مربع و مثلث‌های منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان نیز ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و طبق برآورد اولیه به فروش رسید.

اثر آیدین آغداشلو نیز در بیشینه قیمت پیش‌بینی شده خود، ۸ میلیارد تومان چکش خورد. بیشینه و کمینه فروش این اثر ۷ و ۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

حراج
 

ابوالقاسم سعیدی نیز با اثری بدون عنوان در حراج تهران حضور پیدا کرده بود. برآورد شده بود که اثر او میان ۶ تا ۷ میلیارد تومان به فروش رسد که در نهایت با مبلغ ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد. 

اثر عشق و محبت محمد احصائی نیز همان‌طور که برآورد شده بود با فروشی میلیاردی روبه‌رو شد. برآورد شده بود این اثر ۶ تا ۷ میلیارد تومان به فروش رود که ۷ میلیارد تومان چکش خورد. اثری از مسعود عربشاهی ۶ میلیارد تومان، تابلویی از مارکو گریگوریان ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و اثر «تا اخر زمان» فرهاد مشیری نیز ۵ میلیارد تومان به فروش رسید.

حراج
 


۳۴ اثر این حراج نیز با قیمت زیر ۵ میلیارد تومان، ۱۸ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان و ۳۷ اثر کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. 

نقاشی احمدرضا احمدی به حراج تهران راه یافت

این هفدهمین دوره از حراج تهران بود که ۱۶ نفر از هنرمندان برای اولین بار در آن شرکت کرده بودند. از میان نام آشناهایی که به تازگی نامشان وارد حراج تهران شده بود می‌توان به احمدرضا احمدی هم اشاره کرد.

اثر احمدرضا احمدی شاعری که به تازگی درگذشته است ٣٠٠ میلیون تومان چکش خورد. پیش‌بینی شده بود که این اثر ۶٠ تا ٨٠ میلیون به فروش خواهد رفت.

حراج
اثر مسعود عربشاهی 

هنرمندانی که در قید حیات هستند ۶۵ نفر و ۳۵ نفر از هنرمندانی که در حراج اثر داشتند پیشتر فوت شدند. همچنین ۲۲ نفر از هنرمندان حاضر در مراسم حراج تهران زن و ۷۸ نفر مرد بودند. 

عکس کیارستمی و ۹ اثر دیگر خریداری نداشت

برخلاف دوره‌های گذشته که اغلب مدعی بودند تمامی آثار حراج به فروش رسیده، در دوره هفدهم برخی آثار ارائه‌شده در حراج تهران به فروش نرسید و به تایید برگزارکنندگان هم رسید. در این بین عکسی بدون عنوان و تک‌نسخه از عباس کیارستمی نیز در این حراج به فروش گذاشته شد اما در نهایت فروخته نشد.

هرچند در دوره‌های پیشین، مخاطبان حراج تهران و بعضی از کارشناسان هنری این فرضیه را مطرح کرده بودند که برخی از آثار موجود در حراج فروش نمی‌رود اما این قضیه اعلام نمی‌شود.

حراج
 

در این دوره از حراج که شب گذشته جمعه ۳۰ تیرماه در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، ۱۰ اثر به فروش نرفت. البته دو اثر نیز حین برگزاری حراج فروخته نشد که دقایقی مانده به اتمام آن اعلام شد فروش رفته است. 

حراج
 

اثری از سیراک ملکونیان، اثر بدون عنوان و تک نسخه از عباس کیارستمی، اثری از ژازه تباتبایی، یک اثر حجمی از توکل اسماعیلی، اثری از عبدالرضا دریابیگی، اثری از عباس معیری، اثر حجمی بهمن دادخواه، اثری از فرامرز پیلارام، اثری از جعفر روح‌بخش و اثری از ناصر عصار در حراج شب گذشته به فروش نرفتند. این در حالی است که برآورد فروش برخی از این آثار میلیاردی بود. 

دسته‌بندی آثار حراج چگونه بود؟ / ۱۴۳ خریدار شرکت کردند

حراج
 

در حراج شب گذشته ۸۶ اثر نقاشی، ۹ مجسمه، ۴ عکس و ۱۱ تابلو نقاشی‌خط در معرض فروش گذاشته شد و در نهایت ۱۰۰ اثر به فروش رسید. فروش نهایی حراج به ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان رسید. 

در این مراسم ۱۴۳ خریدار شرکت کردند که بر اساس آنچه که روابط عمومی حراج تهران گفته است ۵۷ نفر برای اولین بار در حراج شرکت کرده بودند. ضمن اینکه نام این خریداران هماننده دوره‌های گذشته مخفی بود و بر اساس شماره شناسایی می‌شدند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir